صنعت خودرو و قراردادهای جدید

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۳۹


نمی‌دانم این چه رسمی است که بین برخی سیاسیون باب شده که هر کار خوب را از دریچه سیاسی می‌بینند و تا می‌توانند علیه آن می‌نویسند و شعار گونه برخورد می‌کنند. گویی برای برخی از آنها منافع ملی محلی از اعراب ندارد و می‌کوشند به هر طریق که شده منافع حزبی و جناحی خود را بیش از منافع مردم و کشور درنظر گیرند. قرارداد ایران خودرو و پژو که یکی از بهترین قراردادهای تاریخ صنعت خودرو ایران است این روزها زیر نقدهای تند و تیز برخی از افراد قرار گرفته که تقریبا هیچ سبقه‌یی در اقتصاد و صنعت نداشته و با کمترین شناخت نسبت به صنعت خودرو، درباره قرارداد ایران خودرو و پژو به اظهارنظر می‌پردازند.

تا پیش از آنکه این قرارداد منعقد شود منتقدان می‌گفتند چرا صنعت خودرو ایران به فکر مردم نیست و محصولات قرن بیستمی و قدیمی را به تولید می‌رساند. آنها این سخنان را به زبان می‌آوردند که چرا خودروسازان محصولات جدید را روانه بازار نمی‌کنند و سراغ خودروسازان بزرگ نمی‌روند.

حال که ایران خودرو سراغ یکی از خودروسازان بزرگ اروپا رفته و قرارداد خوبی نیز با پژو به امضا رسانده نظرشان برعکس شده و این‌بار معتقدند که چرا این شرکت از پژو انتقام نگرفته و به تلافی رفتار این خودروساز در دوران تحریم‌ها از بستن قرارداد با این شرکت فرانسوی سرباز نزده است.

به نظر می‌رسد هر کار خوبی برای ارتقای صنعت خودرو انجام می‌دهیم منتقدان کار خودشان را می‌کنند و انگار به این موضوع اعتقاد ندارند که مدیران ارشد صنعت خودرو کشور می‌توانند در برابر همتایان قدر اروپایی خود بنشینند و امتیاز بگیرند و قراردادهای خوب و مفید برای کشور به امضا برسانند.

یادم می‌آید همین رفتارهایی که امروز در برابر قرارداد پژو صورت می‌گیرد نیز 10 سال پیش، پس از انعقاد قرارداد ال90 ازسوی منتقدان انجام می‌شد و آنها تا می‌توانستند دست اندرکاران انعقاد این قرارداد را به بار انتقاد می‌گرفتند که چرا قراردادی شبیه ترکمانچای بسته‌اند. قرارداد ال90 که اجرایی شد دیدیم که یکی از بهترین محصولات سواری برای اقشار متوسط به تولید رسیده و هرکس از آن استفاده کرده راضی بوده است.

قرارداد پژو نیز ما را به این سمت خواهد برد تا محصولاتی را به تولید برسانیم که به روز باشد و بتواند صنعت خودرو کشور را ارتقا دهد. اجرایی شدن قرارداد پژو می‌تواند علاوه بر اینکه سطح صنعت قطعه‌سازی را ارتقا دهد ما را به بازارهای جهانی وصل می‌کند تا بتوانیم بخشی از محصولاتی که در ایران به تولید می‌رسد را در قالب شبکه صادراتی پژو به خارج از کشور صادر کنیم.

یکی دیگر از انتقاداتی که به دو خودروساز بزرگ کشور وارد است اینکه منتقدان می‌گویند این دو شرکت در کشور انحصار به وجود آورده‌اند که بنده معتقدم با توجه به فعالیت کرمان موتور و گروه بهمن چنین استنباطی درست نیست. ضمن آنکه وزیر محترم صنعت اعلام کرده‌اند راه برای فعالیت در صنعت خودرو ایران باز است و هر خودروساز که می‌خواهد به تولید خودرو در ایران بپردازد در ابتدا باید با 40درصد ساخت داخل کار کند و بعد از آن درصد قطعات ساخت داخل را به 80درصد برساند و به‌گونه‌یی برنامه‌ریزی کند که 30درصد محصولات تولید به خارج از کشور صادر شود.

در چنین شرایطی انحصاری خواندن صنعت خودرو غیرمنصفانه است و به نظر می‌رسد که در شرایط پساتحریم نباید صنعت خودرو کشور را تنها گذاشت بلکه باید از آن حمایت کرد تا به عنوان یکی از پیشران‌های رشد کشور در اوج تولید و رقابت باقی بماند. قرارداد پژو فرصت بسیار خوبی پیش روی ایران خودرو گذاشته تا این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه در شبکه خودروسازان دنیا ادغام شود و مسیر جهانی شدن را یاد بگیرد و آنگاه با توجه به اینکه صادرات یکی از بندهای مهم این قرارداد است وارد شبکه جهانی عرضه خودرو در بازارهای جهانی شده و مشتری مداری در خارج از کشور را نیز بیاموزد.

نکته بعدی اینکه این قرارداد توقع مردم را برآورده خواهد کرد چراکه خودروهایی به تولید خواهند رسید که انتظارات طبقه متوسط به بالای کشور را محقق کرده و آنها باتوجه به مبلغی که می‌پردازند قادر خواهند بود هم خودرو روز اروپا را سوار شوند و هم اینکه از خدمات پس از فروش بهتری بهره برند.

بهتر است که جامعه کارشناسی و نخبه کشور از قراردادهایی نظیر قرارداد ایران خودرو با پژو حمایت کنند چرا که این قرارداد به پشتوانه تجربه قبلی سایر قراردادها به امضا رسیده و بسیار محکم‌تر نسبت به آن قراردادها بسته شده است.

با اجرایی شدن این قرارداد چند پلتفرم روز اروپا دراختیارمان قرار می‌گیرد که براساس آن می‌توانیم محصولات جدیدی را به تولید رسانده و روانه بازار کشور کنیم. حتما کارشناسان می‌دانند که گرفتن پلتفرم از یک خودروساز تا چه اندازه در صنعت خودرو اهمیت دارد و اگر می‌خواستیم خود به طراحی و تهیه پلتفرم اقدام کنیم باید هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شدیم.

در هر صورت قرارداد ایران خودرو با پژو اول راه صنعت خودرو کشور در پساتحریم است و باید منتظر ماند و دید سایر خودروسازان کشور چه قراردادهایی را به امضا می‌رسانند. آن‌گونه که بنده اطلاع دارم سایپا نیز به‌زودی چنین قراردادی را به امضا خواهد رساند و خودروسازان دیگر نیز که مذاکرات خود را با بزرگان صنعت خودرو دنیا آغاز کرده‌اند با امضای قراردادهای جدید خودروهای به‌روزتری را روانه بازار جذاب ایران و منطقه خواهند کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر