60 درصد قربانیان قاچاق انسان مهاجران هستند

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۳۲

گروه جهان

سازمان ملل متحد اعلام کرده که مناقشات مسلحانه و مهاجرت‌های اجباری از برخی کشورها ازجمله سوریه و عراق به افزایش فعالیت قاچاق انسان در جهان منجر شده ‌است.

به گزارش شین‌هوا جان براندولینو، مدیر بخش پیمان‌های اداره مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرده نزدیک به 60 درصد قربانیان قاچاق انسان در جهان را مهاجران تشکیل می‌دهند و غالب این افراد در کشورهایی ردیابی و شناسایی می‌شوند که کشور متبوع آنها نیست.

اداره مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته در گزارش امسال خود درباره قاچاق انسان از افزایش شمار قربانیان این پدیده در میان اتباع کشورهای جنگ‌زده همانند سوریه، عراق و سومالی خبر داد و اعلام کرد این افراد بیشتر در کشورهای اروپایی و آسیایی ردیابی شده‌اند. طبق این گزارش، زنان و کودکان 79درصد قربانیان قاچاق انسان را در جهان تشکیل می‌دهند و نسبت به دیگران در برابر خطر این معضل آسیب‌پذیرتر هستند. براندولینو خاطرنشان کرد، قاچاق زنان و کودکان در جهان تحت تاثیر مهاجرت‌های اجباری به ویژه از کشورهای جنگ‌زده افزایش یافته است. شمار قابل توجهی از کودکانی که گرفتار شبکه‌های قاچاق انسان می‌شوند به تنهایی و بدون سرپرست سفر می‌کنند و همین مساله آنها را به طعمه‌های خوبی برای قاچاقچیان تبدیل می‌کند. وی همچنین در مورد سرنوشت کودکان آواره به ویژه خردسالان بی‌سرپرست که در خاک اروپا به سر می‌برند، ابراز نگرانی کرد و حفاظت از کودکان آواره و متقاضی پناهندگی را در برابر خطرات قاچاق، سوءاستفاده و تعرض‌های جنسی خواستار شد. مدیر بخش پیمان‌های اداره مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته، افزود: پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق انسان به ویژه زنان و کودکان، سنگ بنای مبارزه با این پدیده است. وی تصریح کرد: این پروتکل یکی از پیمان‌های موفق در عرصه حقوق بین‌الملل معاصر است و به زودی جهان‌شمول خواهد شد. به گفته براندولینو تاکنون نزدیک به 90درصد کشورهای جهان این پروتکل را تصویب کرده‌اند. این پیمان، فهرستی از ریزترین و جامع‌ترین اشکال بهره‌برداری رایج از انسان را تشکیل می‌دهد و تعریفی که در آن از قاچاق انسان ارائه شده، یکی از قوی‌ترین و مبدعانه‌ترین جنبه‌های این سند حقوقی بین‌المللی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر