آمارهای کلان

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۱۶

یارانه۲۰۰ هزارنفر حذف شد

معاون وزیر کار با بیان اینکه در ۵ماهه امسال یارانه بیش از۲۰۰هزار نفر حذف شد، گفت: دولت قصد حذف گسترده یارانه‌بگیران را ندارد و فقط یارانه خانوارهای با درآمد بیش از ۳۵میلیون تومان حذف می‌شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد میدری با بیان اینکه قانون بودجه امسال دولت را مکلف به حذف یارانه ۲۴میلیون نفر از جمعیت کشور کرده بود، گفت: بر اساس این قانون اگر دولت به وظیفه خود عمل نمی‌کرد، تخلف تلقی می‌شد و مشمول مجازات است. معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز خرسندی از اینکه مجلس شورای اسلامی این قانون را اصلاح کرده است، تصریح کرد: در اصلاحیه مجلس این مجازات برای دولت حذف شد. این مقام مسوول از حذف بیش از ۲۰۰هزار نفر از یارانه‌بگیران تا مرداد امسال خبر داد و یادآور شد: این آمار نشان می‌دهد، دولت به هیچ‌وجه قصد ندارد به صورت گسترده از تعداد یارانه‌بگیران بکاهد. وی با تاکید بر اینکه دولت فقط یارانه افرادی که سالانه بالای ۳۵میلیون تومان درآمد دارند را حذف می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت هیچ برنامه‌یی برای حذف یارانه ۳۰میلیون نفر از جمعیت کشور را در سال ۹۵ ندارد.


جزئیات جذب ۷میلیارد دلار سرمایه خارجی

مدیرکل سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی گفت: تاکنون نزدیک به 7میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است و برای انتقال پول مشکلی نداریم. احمد جمالی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی و نحوه نقل و انتقال ارز به کشور اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی برای ورود منابع مالی نقدی هیچ‌گونه مشکلی نداریم. طی ماه‌های گذشته سرمایه‌گذاران از طریق بانک‌های مختلف و صرافی‌ها اقدام به ورود منابع متعدد به کشور کردند و در حال حاضر 6 تا 7میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است. مدیرکل سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران افزود: این بانک‌ها و صرافی‌ها عمدتا مربوط به کشورهای آلمان، ایتالیا، امارات و دیگر کشورها هستند. جمالی با اشاره به سرمایه‌گذارانی که مجوز سرمایه‌گذاری مستقیم در کشور را اخذ و منابع نقدی را از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها منتقل کردند، افزود: بیشترین سرمایه‌گذاری میان کشورهای اروپایی مربوط به آلمان است و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا در حوزه نیروگاهی، دارویی، خودرو و دیگر حوزه‌ها بوده است. جمالی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند نقل و انتقال ارز با مشکل مواجه است و روابط بانکی برقرار نشده اما شما می‌گویید مشکلی در این زمینه وجود ندارد، بیان کرد: بحثی در سطح مراوده با بانک‌های بزرگ مطرح است اما ارتباط بانکی میان بانک‌های کوچک انجام می‌شود. در حوزه سرمایه‌گذاری مانعی برای ورود منابع به داخل کشور وجود ندارد.


ثبت‌نام اینترنتی ۶۰۰ هزار خانوار در سرشماری

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به آخرین آمار مشارکت خانوارهای ایرانی در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ گفت: تا پنج‌شنبه شب حدود ۶۰۰هزار خانوار به صورت اینترنتی اطلاعات خود را به ثبت رسانده‌اند. امیدعلی پارسا در گفت‌وگو با مهر گفت: تا انتهای شب پنج‌شنبه بالغ بر ۶۰۰هزار خانوار ایرانی در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ مشارکت کرده‌اند، گفت: این سرشماری در فاز اول به صورت اینترنتی در حال برگزاری است و پس از اتمام مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام به صورت اینترنتی، ماموران مرکز آمار ایران کار سرشماری را به صورت حضوری و البته بدون کاغذ ادامه خواهند داد. رییس مرکز آمار ایران افزود: اگر به‌طور متوسط هر خانوار ایرانی را معادل سه و نیم نفر در نظر بگیریم، تاکنون بالغ بر 2میلیون نفر اطلاعات خود را در سامانه نفوس و مسکن به ثبت رسانده‌اند. وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی برای ثبت‌نام وجود ندارد و مردم در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند، اطلاعات خود را به ثبت برسانند.


نزول ۲ پله‌ای اقتصاد ایران در شاخص رقابت‌پذیری

مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود از نزول ۲ پله‌یی اقتصاد ایران در شاخص رقابت‌پذیری خبر داد و اعلام کرد: ایران در بین ۱۳۸ کشور رتبه ۷۶ را از این نظر به دست آورده است. به گزارش تسنیم، مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود با بررسی 138 کشور رتبه ایران در شاخص رقابت‌پذیری را 76 اعلام کرد. ایران در گزارش سال گذشته این نهاد رتبه 74 را به دست آورده بود که بدین‌ترتیب در رده‌بندی جهانی شاخص رقابت‌پذیری در سال جاری نسبت به سال گذشته 2 پله تنزل داشته است. مجمع جهانی اقتصاد هر سال گزارشی با عنوان «گزارش رقابت‌پذیری جهانی» ارائه می‌کند که نخستین شماره آن در سال 1979میلادی منتشر شد. در این گزارش کشورها بر اساس «شاخص رقابت‌پذیری جهانی» یا GCI رتبه‌بندی می‌شوند. شاخص مذکور برای اندازه‌گیری و مقایسه رقابت‌پذیری کشورهای مختلف جهان به کار می‌رود. محاسبه این شاخص مبتنی بر آخرین تحقیقات نظری و تجربی است که در آن 112 متغیر مختلف مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد. حدود دوسوم از این متغیرها بر اساس نظرسنجی از مدیران اجرایی بنگاه‌های اقتصادی و یک‌سوم باقیمانده بر اساس داده‌های آماری کشورها اندازه‌گیری می‌شوند. شاخص رقابت‌پذیری جهانی (GCI) با ارائه مجموعه‌یی از فاکتورهای مختلف و متعدد که هر یک ضمن برخورداری از ضرایب متفاوت، منعکس‌کننده جنبه خاصی از رقابت‌پذیری هستند، به تبیین این پدیده می‌پردازد. در این شاخص فاکتورهای تاثیرگذار بر رقابت‌پذیری به 12گروه تحت عنوان «ارکان رقابت‌پذیری» اعم از «نهادها»، «زیرساخت‌ها»، «ثبات در حساب‌های دولتی»، «بهداشت و آموزش ابتدایی»، «آموزش عالی و حرفه‌یی»، «کارآیی بازار کالا»، «کارآیی بازار نیروی کار»، «پیشرفته بودن بازار مالی»، «آمادگی تکنولوژیک»، «اندازه بازار»، «پیشرفته بودن بنگاه‌های تجاری» و «نوآوری» تقسیم می‌شوند. با توجه به این فاکتورها نمره‌یی به هر کشور داده می‌شود که این نمره هرچه بیشتر باشد، دلالت بر رقابت‌پذیری بیشتر اقتصاد آن کشور دارد. ایران در گزارش امسال نمره 4.12 را در شاخص رقابت‌پذیری به دست آورده است. سوییس که به عنوان رقابت‌پذیرترین اقتصاد دنیا شناخته شده نمره 5.81 را کسب کرده است. سنگاپور و امریکا به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر