خروج دو بانک ایرانی از فهرست تحریم‌ها زودتر از موعد مقرر

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۰۷

گروه ایران

روزنامه وال‌استریت ژورنال امریکا روز گذشته به نقل از مقامات این کشور، گزارش داد: دولت اوباما همزمان با آزادی چهار زندانی امریکایی در ایران با لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه دو بانک ایرانی موافقت کرده است. به نوشته این روزنامه، مقامات امریکایی و کارکنان کنگره گفته‌اند که دولت اوباما اسنادی محرمانه را در حمایت از لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه دو بانک دولتی ایرانی امضا کرده که به‌دلیل تامین مالی برنامه موشکی بالستیک ایران در لیست‌سیاه قرار داشتند و این اقدام را در ماه ژانویه همزمان با آزادی چهار زندانی امریکایی در ایران انجام داده است.

طبق گزارش‌ها قرار بود طبق توافقی که صورت گرفته تحریم‌ها درخصوص بانک سپه و بانک سپه بین‌المللی تا سال2023 برداشته نشود، اما بیرون آوردن نام این دو بانک از فهرست شورای امنیت سازمان ملل بخشی از یک بسته مورد توافق است که مقامات امریکایی می‌گویند در آن، واشنگتن در ازای آزادی این شهروندان امریکایی در 17ژانویه مبلغ 1.7میلیارد دلار به ایران پرداخت کرده است. جزییات جدید این توافق نیز زمانی که مقامات دولتی در حال ارائه گزارش به قانون‌گذاران در اوایل ماه جاری (میلادی) بودند، منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، در همین راستا یک مقام ارشد امریکایی گفته است که برت مک گورک مقام ارشد وزارت امور خارجه این کشور به همراه یک نماینده از دولت ایران صبح روز 17ژانویه در ژنو این توافق را انجام داده‌اند. این بسته توافقی میان تهران و واشنگتن، امریکا را ملزم کرده تا اتهامات علیه 21تبعه ایرانی را در امریکا لغو و تهران نیز شهروندان امریکایی زندانی در ایران را آزاد کند.

دیگر تعهد امریکا مربوط به انتقال فوری 400میلیون دلار به ایران و سپس برنامه‌ریزی برای تحویل 1.3میلیارد دلار باقی‌مانده به تهران در هفته‌های بعدی بوده است که گفته می‌شود برای حل یک پرونده مالی قدیمی میان دو کشور درخصوص قرارداد خرید سلاح در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی به ایران پرداخت شده است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، سند سوم از این بسته توافقی مربوط به حمایت از حذف فوری نام دو بانک ایرانی از فهرست تحریم‌های سازمان ملل بوده است. چند ساعت پس از امضای این توافق در هتلی در سوییس، عناصر مختلف توافق اجرا شد؛ زندانیان امریکایی آزاد شدند، ایران به‌صورت نقدی به 400میلیون دلار خود دست پیدا کرد و شورای امنیت سازمان ملل نام بانک سپه و بانک بین‌المللی سپه را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد. یک مقام ارشد امریکایی در این مورد می‌گوید: لغو تحریم‌ها علیه بانک سپه بخشی از این بسته توافقی بود. زمان اجرای تمام بندهای آن نیز اتفاقی نبوده است. همه‌چیز تا حدی به یکدیگر ارتباط داشته است.

ازسوی دیگر، گفته می‌شود که لغو تحریم‌های بانک سپه با انتقاد عده‌یی از نمایندگان کنگره امریکا مواجه شده است. آنها معتقدند که در چارچوب برجام باید تنها تحریم‌های هسته‌یی ایران لغو شده و سایر تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند. همچنین این نمایندگان می‌گویند که پرداخت پول برای آزادی شهروندان امریکایی با سیاست‌های اعلامی دولت مغایرت دارد.

به نوشته این روزنامه امریکایی، افشای این مساله اختلاف‌نظر شدیدی را نیز میان مقامات دولتی امریکا برانگیخته است.

لازم به ذکر است که در سال1386 وزارت خزانه‌داری امریکا دو بانک سپه و سپه بین‌المللی را به سبب ارائه خدمات مالی به شرکت‌ها و موسسات مرتبط با برنامه موشکی کشورمان مورد تحریم قرار داده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر