‌ عامل اصلی پیدایش داعش، مداخلات نظامی امریکاست

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۰۶

گروه ایران

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل در واکنش به ادعاهای اخیر جان ‌کری مبنی بر اینکه «چیزهایی وجود دارد که ایران در منطقه انجام می‌دهد و ما مخالف آن هستیم و ما از نقش ایران در یمن، سوریه و حمایت‌شان از حزب‌الله رضایت نداریم» گفت: عامل اصلی مشکلات پیچیده امنیتی منطقه و پیدایش داعش، مداخلات نظامی امریکا در منطقه است. امیرعبداللهیان که در سومین سالگرد انتفاضه جدید فلسطین سخن می‌گفت، ادامه داد: محور امریکا و رژیم صهیونیستی پشت ماجرای حمله نظامی سعودی به یمن قرار دارد و سعودی‌ها بدون حمایت اطلاعاتی و لجستیکی واشنگتن هرگز قادر به حمله نظامی به یمن نبوده‌اند.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین همچنین اذعان داشت: تهران درقبال منطقه و در مبارزه جدی با تروریسم و کمک به امنیت و ثبات منطقه، همواره سازنده‌ترین سیاست را دنبال کرده است. وی با تاکید بر اینکه اکنون نیز سعودی‌ها در معادله مقاومت مردم یمن به‌شدت گرفتار آمده‌اند، افزود: بی‌تردید سیاست‌های مداخله‌جویانه امریکا مانع تحقق راه‌حل سیاسی در بحران سوریه و یمن به‌شمار می‌رود.

به گفته دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل، تهران درقبال منطقه و در مبارزه جدی با تروریسم و کمک به امنیت و ثبات منطقه، همواره سازنده‌ترین سیاست را دنبال کرده است و ما با افتخار از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کنیم. به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان گفت: ‌حزب‌الله در دو جبهه مبارزه با «صهیونیسم» و «تروریسم» با قدرت عمل کرده و سهم بزرگی در کمک به امنیت منطقه و جهان دارد. وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با صدای بلند از مقاومت مردم فلسطین و مبارزه علیه رژیم صهیونیستی پشتیبانی می‌کند، خاطرنشان کرد: کمک موثر به دولت و ملت عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم را وظیفه انسانی و شرعی خود می‌دانیم و تا تحقق ثبات و امنیت منطقه، روند کمک‌های مستشاری و انسان‌دوستانه خود را تقویت خواهیم کرد.

واکنش دستیار ویژه رییس مجلس به جان کری درحالی بود که وزیر خارجه امریکا در جلسه پرسش و پاسخ در موسسه آسپن آتلانتیک مدعی شد چیزهایی وجود دارد که ایران در منطقه انجام می‌دهد و ما مخالف آن هستیم. وزیر امور خارجه امریکا افزود: ما از نقش ایران در یمن، سوریه و حمایت‌شان از حزب‌الله رضایت نداریم. جان کری گفت: ما از فعالیت‌های موشکی ایران نگرانیم و باوجود این خطرات تحریم‌ها ادامه خواهد یافت. وزیر خارجه امریکا مدعی شد که واشنگتن در رفع تحریم‌های بانکی فراتر از تعهدات خود در برجام عمل کرده است. این ادعای جان کری درحالی است که موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته که فعالیت‌های موشکی ایران ربطی به مسائل هسته‌یی و برجام ندارد.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا همچنین در نشستی با عنوان مجمع ایده‌های واشنگتن به میزبانی نشریه آتلانتیک، بااشاره به توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5، بار دیگر از این دستاورد دولت باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا دفاع کرد و گفت که توافق در حال اجراست و ایران به الزامات خود عمل کرده است. وی تاکید کرد: توافق هسته‌یی ثابت کرده است که قابل راستی‌آزمایی، معتبر و شفاف است.

نشریه پولیتیکو، براین اساس نوشت وزیر امور خارجه امریکا با بیان اینکه ایران به تعهداتش در توافق هسته‌یی پایبند بوده است، مدعی شد که واشنگتن نیز به تعهدات خود عمل کرده است. کری در ادامه بدون اشاره به کارشکنی‌های واشنگتن در روند اجرای توافق هسته‌یی به‌ویژه درخصوص دسترسی ایران به نظام بانکداری بین‌المللی بیان کرد: ایران به‌طور مرتب شکایت می‌کند که امریکا به تعهدات خود طبق توافق هسته‌یی عمل نمی‌کند اما واشنگتن به تعهدات خود پایبند است. وزیر امور خارجه امریکا در بخش دیگری از سخنانش نیز به بحران سوریه پرداخت و گفت که این مساله پیچیده‌ترین چیزی است که وی تاکنون شاهد آن بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر