توجه به بهینه‌سازی و بهره‌وری از آب

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۷۵

خوزستان

رییس انجمن ملی خرما ایران گفت: بحران بی‌آبی در ایران مساله بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود، و به‌جای افزایش سطح زیرکشت باید به بهینه‌سازی و بهره‌وری بالا از آب برسیم. به گزارش ایرنا، رشید فرخی در نخستین نشست ملی استان‌های خرماخیز کشور در محل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در اهواز افزود: در محصول پسته 88.5میلیارد دلار تا به حال آب مصرف کرده‌ایم که با توجه به کمبود آب در آینده نزدیک کشت پسته همانند گذشته بهره‌برداری نخواهد داشت.

وی در ادامه گفت: صادرات و مدیریت خرما بسیار مهم است و باید در صادرات به‌گونه‌یی عمل کنیم که در مصرف داخلی دچار مشکل نشویم و با تعادل‌سازی بین مصرف و صادرات به بهترین بهره‌برداری برسیم. وی اظهارکرد: اگر در بحث صادرات خرما رقم بالای 30 درصد را لحاظ کنیم، در بازار داخلی به مشکل بر خواهیم خورد.

فرخی گفت: امنیت آبی مهم‌تر از امنیت غذایی است و آیا به‌جای نفت آب را به ما خواهند داد؟ رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت: خوزستان به دلیل اقلیمی که در ساختار مزارع دارد، از قطب‌های کشاورزی کشور با تولید 14.5میلیون تن است که در آینده از این مقدار فراتر خواهد رفت. کیخسرو چنگلوایی افزود: خوزستان پنجمین استان در تولید گندم کشور با 11.5میلیون تن معادل 15درصد گندم کشور است و نیز 20درصد کلزای کشور را تولید می‌کند.

وی سطح زیرکشت نخیلات خوزستان را 69هزار هکتار بیان کرد و گفت: 35هزار هکتار از این میزان بارور است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر