لزوم بازنگری در نظام لجستیکی ایران

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۶۷

شاخص عملکرد لجستیک به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان کلیدی ایران کمک می‌کند که با تمرکز بر زیرساخت‌هایی همچون بنادر، جاده‌ها، راه‌آهن و فرودگاه‌ها عملکرد این زیرساخت‌ها، نقاط قوت و ضعف و پتانسیل‌های رشد و توسعه آنها را سنجیده و تصمیمات لازم در این رابطه را اتخاذ کنند.

کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک ایران در گزارشی با عنوان «شاخص عملکرد لجستیک، ابزار سنجش جایگاه کشورها در اقتصاد جهانی» به معرفی شاخص لجستیک و نحوه محاسبه آن و وضعیت شاخص لجستیک ایران پرداخته است.

این گزارش به نسبت سطح توسعه‌یافتگی کشورها و شاخص لجستیک آورده است: «اگرچه سطح توسعه‌یافتگی یک کشور در عملکرد لجستیک آن نقش بسزایی دارد، اما سیاست‌های موخذه و تصمیم‌گیری‌ها بسیار مهم‌تر هستند و فاصله میان بهترین و بدترین کشورها از لحاظ عملکرد لجستیکی به آهستگی در حال کاهش است.»

این گزارش همچنین به راهکارهای بهبود عملکرد لجستیک پرداخته است و عنوان می‌کند: «کشورهای کم درآمد برای پیشرفت در عملکرد لجستیک باید بر بخش زیرساخت‌ها و انجام اصلاحات در مدیریت مرزی تمرکز کنند. کشورهای با درآمد متوسط باید تمرکز خود را از زیرساخت و مدیریت مرزی به توسعه خدمات لجستیک معطوف کرده و رشد تقاضا برای برون‌سپاری لجستیک را مدنظر قرار دهند. کشورهای پردرآمد نیز باید تمرکز و توجه خود را معطوف خدمات لجستیکی دوستدار محیط زیست و لجستیک سبز نمایند. جغرافیای سیاسی یکی از متغیرهای اصلی در قدرت منطقه‌یی کشورها بوده و نقش هر کشور در سیاست و اقتصاد جهانی تاحد بسیاری تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی آن کشور است.»

در مورد وضعیت شاخص لجستیک ایران نیز اینچنین گفته شده: در طول سال‌های گذشته، رتبه کلی ایران تنزل داشته است. در حالی که از عواملی که می‌تواند به ایران در سنجش وضعیت عملکرد خود و همسایگان و بازارهای جهانی‌اش کمک نموده و بر آگاهی لجستیکی ایران نسبت به وضعیت داخلی و خارجی آن بیفزاید و سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه را هدفمند و جهت‌دار کند، شاخص عملکرد لجستیک است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر