استفاده ۱۹۵ هزار دانش‌آموز از طرح «صندلی خالی»

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۶۵

معاون وزیر آموزش و پرورش از رفع اشکالات لایحه دایمی شدن قانون مدارس غیردولتی در کمیسیون آموزش مجلس خبر داد.

به گزارش فارس، مرضیه گُرد در خصوص لایحه قانون دایمی شدن مدارس غیردولتی اظهار داشت: با توجه به جلسه‌یی که با کمیسیون آموزش مجلس داشتیم، ۴ ایراد توسط شورای نگهبان مطرح شده بود که جزیی بود؛ یکی مربوط به حوزه اختیارات بود که می‌توانست به شورای استان‌های تفویض شود که انجام شد و مورد دوم در خصوص ابهام در بندها بود که آن نیز اصلاح شد.

وی ادامه داد: مساله فنی که به لایحه ایراد گرفته شده بود، به صورت شفاف اعلام شد و روز گذشته در جمع کل اعضای کمیسیون مورد تایید و تصویب قرار گرفت و قرار شد، تقدیم هیات رییسه مجلس شود و احتمالا هفته آینده جزو دستور خواهد بود و در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و امیدواریم بعد از طی مراحل اداری به کل کشور ابلاغ کنیم.

گٌرد اضافه کرد: در این قانون، خیلی از اشکالات فعالیت مدارس غیردولتی مرتفع شد به خصوص در حوزه پیش‌دبستانی که با لایحه دایمی شدن قانون، صدور کل مجوزهای مربوط به ایجاد پیش‌دبستانی به آموزش و پرورش واگذار شد. رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: تنوع در آموزش و تربیت باید با هم صورت گیرد و ما دنبال الگوسازی در این خصوص هستیم .

وی درخصوص تعداد معلمان شاغل در مدارس غیردولتی و اینکه چه تعداد از آنها بیمه هستند، خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌ها، بحث بیمه معلم و کار آنها در مدارس غیردولتی است؛ هر موسسه‌یی که هر تعداد نیرو دارد باید اطلاعات آنها را وارد کرده و در شهریه تاثیر دهد و میزان بیمه را اعلام کند و اگر تخلفی در این خصوص صورت گیرد، معلم و کارمندان دیگر می‌توانند برای احقاق حق خود اعتراض کنند.

گُرد درخصوص میزان تذکر و پلمب کردن مدارس غیردولتی و کیفیت نمرات دانش‌آموزان این مدارس اظهار داشت: قضاوت را به مردم می‌سپاریم اما اینکه عنوان شده از منطقه یک تهران تا مدارس روستایی، کیفیت مدارس غیردولتی پایین است، بنده در این خصوص نقد دارم و در شورای معاونان وزارتخانه توضیح خواهم داد.

وی در خصوص نمره واقعی گفت: نمره واقعی این است که در نمره مستمر تنها از قسمتی از کتاب آزمون گرفته می‌شود اما در پایان سال، از کل کتاب آزمون گرفته می‌شود و یک نمره کل مربوط به پایان سال تحصیلی است. معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای نمونه در استان یزد، اختلاف نمره مستمر با نمره نهایی دانش‌آموزان حدود یک و نیم نمره و در تهران حدود ۲ نمره است؛ در حالی که میانگین نمره کشوری ۴ است. وی اضافه کرد: البته ممکن است در مدارسی، این موضوع اتفاق افتاده باشد اما بحث کیفیت آموزشی کاملا علمی است و مردم در این خصوص بهترین قاضی و داور هستند.

گُرد در پاسخ پرسش خبرنگار فارس در خصوص طرح خرید صندلی خالی گفت: دو طرح برای خدمات‌رسانی به مناطق محروم داشتیم که بحث خرید خدمات و صندلی خالی است؛ صندلی خالی در مناطقی است که محروم بوده یا تراکم دانش‌آموزی بیش از حد باشد و تقاضا زیاد باشد؛ در حالی که در کنار آن مدرسه، مدرسه‌یی باشد که فضا و امکانات مناسب وجود داشته باشد؛ در نتیجه مشروط به اینکه خدمات آموزشی آن مورد تایید مسوولان امر باشد، تعدادی از دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند که در آن مدارس تحصیل کنند.

وی تصریح کرد: البته ما در این خصوص به‌طوری محدود شدیم چراکه کار سختی است؛ مدرسه‌یی نیز در حال تخریب بوده است یا بعضی از مدارس به‌دلیل نوسازی نیازمند بود تا دانش‌آموزان را در مدارس غیردولتی تقسیم می‌کردیم و در اینجا تلاش می‌شود به سمت خرید خدمات آموزشی برویم و تا زمانی که نیروهای رسمی ما از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می‌شوند، بتوانیم این خلأها را پر کنیم. رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: در تعدادی از استان‌ها که فاقد امکانات لازم هستند یا از جهت وجود مشکلات فرهنگی، نیروهای خانم به آنجا نرفته است و خانواده‌ها نیز حاضر به فرستادن دختران خود به مدارس نشده‌اند، در حدود ۲۰درصد نسبت به سال گذشته، اقدام لازم را انجام دادیم که در مجموع ۱۹۵هزار دانش‌آموز در طرح صندلی خالی حضور داشتند که عمدتا مربوط به مناطق دور افتاده بود.

وی درخصوص نظارت بر فعالیت مدارس غیردولتی و تغییر کاربری این مدارس اظهار داشت: متاسفانه شاهد تسویه حساب شخصی هستیم که اتفاقا شاهد این موضوع درباره یک مدرسه بودیم؛ مدرسه‌یی که کاملا عام‌المنفعه بود و طبق قانون موسسان مدارس غیردولتی می‌شود، مدرسه‌یی را به فرد دیگری واگذار کرد.

گُرد اضافه کرد: پرونده یک مدرسه را داریم که حدود ۱۵سال است، به دنبال تغییر کاربری مدرسه است اما هنوز موافقت نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر