قاچاق ۲۰ میلیارد دلاری، نشان‌دهنده وجود رانت است

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۵۵

احمد همتی، نماینده شهر سمنان در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه به جز چند کشوری که با ما دشمن هستند با دیگر کشورها باید مراوده و تعامل داشته باشیم، گفت: محورهای اقتصاد مقاومتی، پایه‌های اساسی است که هر کشور توسعه یافته‌یی ابتدا این پایه‌ها را اصلاح کرده و بعد به سمت توسعه رفته است.

احمد همتی، نماینده شهر سمنان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی ضمن اشاره به محورهای اقتصاد مقاومتی، روند بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد. احمد همتی مهم‌ترین اولویت‌ها در بحث اقتصاد مقاومتی را همان اصولی که رهبر معظم انقلاب فرمودند دانست و افزود: این اصول جزو ذات اقتصاد مقاومتی است که باید علمی، دانش‌بنیان، مردمی، عدالت محور، درون‌زا و برون‌نگر باشد. اینها اصولی هستند که باید در عمل به آنها توجه شود و بر مبنای آنها برنامه‌ریزی شود.

وی گفت: تا زمانی که این پایه‌ها درست نشود، دور خودمان می‌چرخیم. این اصول، پایه‌های اساسی است که هر کشور توسعه یافته‌یی، این پایه‌ها را اصلاح کرده و بعد به سمت توسعه رفته است. اینها اساس کار هستند و وقتی نباشند مثل این است که شما خانه‌یی را بدون اینکه پایه‌یی داشته باشد، بخواهی سقف بزنی.

نماینده مجلس در مورد عدالت محوری گفت: باید در تمامی سطوح عدالت برقرار شود؛ یعنی پرداخت‌ها در کشور عادلانه باشد. ما تنها کشوری در دنیا هستیم که پرداخت‌های رسمی ما ده‌ها برابر تفاوت دارد. این باید اصلاح شود و ما در قوانین برنامه ششم همین موارد را لحاظ کردیم. در مورد رانت‌های اقتصادی اگر تخلفی هست باید با همه به طور یکسان برخورد شود. وقتی در کشوری قریب به ۲۰میلیارد دلار قاچاق کالا هست بنابراین رانت وجود دارد. یعنی فرد یا افراد محدودی نیستند و با اینها باید قاطعانه و بدون اغماض برخورد شود. فرصت‌های سیاسی- اجتماعی باید عادلانه به افراد داده شود. وی افزود: در مورد بخش مردمی و مردم محور نباید مردم را بدون برنامه وسط گود آورد. باید برنامه‌ریزی‌ها ثبات داشته باشد؛ تغییرات شدید در برنامه‌ها موجب می‌شود که اعتماد مردم پایین بیاید. اعتماد مردم باید جلب شود. وقتی می‌گوییم درون‌زا باشد یعنی باید از تمام پتانسیل‌های درون کشور استفاده کنیم. هر ظرفیتی را نباید به بهانه‌های مختلف از صحنه خارج کنیم. همتی در مورد محور برون‌نگری اقتصاد مقاومتی گفت: درست است که ما با دشمنان خودمان به‌ شدت برخورد می‌کنیم اما نباید دشمن‌تراشی کنیم. آنها که می‌خواهند با ما مراوده و معامله داشته باشند با آنها صحبت و مذاکره کنیم و دشمنی‌ها را کم کنیم. کسی که با ما دشمنی می‌کند، محکم جلویش می‌ایستیم اما همه دنیا که دشمن ما نیستند. دو- سه کشور هستند که با ما دشمن هستند و با مابقی کشور‌ها باید مراوده و تعامل داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر