از منطقه

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۵۱

جایگاه ۷۷ تاجیکستان رقابت‌پذیری اقتصادی

در گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد در مورد شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد کشورها، تاجیکستان در رده ۷۷ دنیا قرار گرفت. به گزارش فارس، در گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد در مورد شاخص رقابت‌پذیری اقتصادهای جهانی، تاجیکستان در رده 77 دنیا قرار گرفت. براساس این گزارش، تاجیکستان نسبت به سال گذشته 3 پله رشد داشته و این کشور سال گذشته در رده 81 قرار داشت. بنا به این گزارش از میان کشورهای آسیای مرکزی، قزاقستان در رتبه 53 و قرقیزستان در رتبه 111 قرار گرفته‌اند. شاخص رقابت‌پذیری 2کشور دیگر آسیای مرکزی، ازبکستان و ترکمنستان به دلایلی در این رتبه‌بندی ذکر نشده است.


فرودگاه دوبی تعطیل شد

مقامات فرودگاهی امارات از تعطیلی نیم ساعته فرودگاه بین‌المللی دوبی به دنبال پرواز یک هواپیمای بدون سرنشین در حریم هوایی آن خبر دادند. به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات امارات در بیانیه‌یی اعلام کردند به دنبال پرواز بدون مجوز یک هواپیمای بدون سرنشین در حریم هوایی فرودگاه بین‌المللی دوبی، پروازها در این فرودگاه پس از ساعت هشت بامداد چهارشنبه به وقت محلی مدتی متوقف شد. طبق این بیانیه برای مقامات مربوطه حفظ امنیت در اولویت قرار دارد و بارها تذکر داده شده که فعالیت همه هواپیماهای بدون سرنشین در حریم 5 کیلومتری هر فرودگاهی ممنوع است.


اشتغال آوارگان سوری در اردن

بانک جهانی از کمک 300میلیون دلاری به اردن برای اعطای تسهیلات به آوارگان و پناهجویان سوری برای ورود به بازار کار اردن خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرید بلحاج مدیر بخش خاورمیانه بانک جهانی گفت: بانک جهانی این کمک 300میلیون دلاری را برای سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی اردن و ورود آوارگان سوری به بازار کار این کشور اعطا کرده است. براساس آمار سازمان ملل متحد هم‌اکنون 600 هزار آواره سوری در اردن حضور دارند اما اردن شمار این آوارگان را یک میلیون و 400هزار نفر برآورد کرده است. اردن از کمبود کمک‌های بین‌المللی به آوارگان سوری که در این کشور اسکان داده شده‌اند، خبر داده است.


بورس کویت خصوصی شد

دولت کویت در تحولی غیرمنتظره در تاریخ اقتصادی این کشور سازمان بورس را کاملا به بخش خصوصی واگذار کرد تا بخشی از مشکلات افت قیمت نفت در بازارهای جهانی و کسری بودجه‌اش را کاهش دهد. به نوشته نشریه ‌الجریده، مسوولان بورس کویت اعلام کرده‌اند که براساس تصمیم مقامات عالیرتبه اقتصادی هدایت بورس در قالب یک شرکت خصوصی اداره خواهد شد و شهروندان با خرید سهام این شرکت در زمینه پیشبرد فعالیت‌های مالی نقش ایفا خواهند کرد و بخشی از بار سنگین چالش‌های اقتصادی از دوش دولت برداشته می‌شود. کویت با وجود کاهش قیمت نفت سعی کرده با تزریق هر چه بیشتر منابع مالی با استفاده از کمپانی‌های تجاری این کشور بر چالش‌های اقتصادی غلبه کند. یوسف العلی، وزیر بازرگانی کویت واگذاری بورس به بخش خصوصی این کشور را مهم‌ترین تصمیم‌گیری در اجرای قانون تحول اقتصادی دانست .

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر