بورس کالا

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۴۱

گواهی‌ سپرده کالایی فلزات اساسی در راه است

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در صورتی که گواهی سپرده کالایی روی سایر کالاها نظیر (جو، آهن و روی) هم راه بیفتد، پرتفوی خوبی را تشکیل خواهد داد.

حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا در مورد گواهی ‌سپرده سکه اظهار داشت: حجم معاملات گواهی‌ سپرده سکه قابل قبول‌ است و فعالان در این حوزه افزایش پیدا کرده‌اند، تنها مشکلی‌ که وجود دارد در خصوص بستر سامانه شرکت مدیریت فناوری است. وی افزود: ساعات معاملاتی گواهی سپرده سکه مانند بازار سهام از نه و نیم صبح تا دوازده و نیم ظهر است اما فعالان بازار بعد از ساعت یازده تا بعدازظهر که قیمت‌ها جهانی است، فعال هستند.

سلطانی‌نژاد تصریح کرد: زیرساخت فنی این سامانه در دست اجراست تا معاملات بعد از ساعت یازده نیز ادامه یابد، همانند قرارداد آتی سکه که از ده و نیم صبح تا ساعت نوزده ادامه دارد. مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به دسترسی آنلاین تردینگ در بازار خاطرنشان کرد: از این طریق افراد می‌توانند سکه را از خانه معامله کنند و دسترسی خوبی است تا افرادی که پرتفوی‌گردانی می‌کنند از آن بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گواهی سپرده کالایی در خصوص کالاهای دیگری جز سکه طلا کاربرد دارد یا خیر؟ گفت: بله، در مورد جو در برخی از استان‌ها گواهی سپرده کالایی قابل استفاده است و در مورد کالاهایی نظیر (روی، آهن و PVC) هم درصددیم تا این گواهی راه بیفتد. سلطانی‌نژاد خاطرنشان کرد: در صورتی که گواهی سپرده کالایی در مورد این کالاها هم راه بیفتد، پرتفوی خوبی را تشکیل خواهد داد.

وی افزود: مجوز آن صادر شده تا صندوق‌های اوراق بهادار یک درصدی از گواهی سپرده کالایی را خریداری کنند که این صندوق‌های گواهی سپرده کالایی به بازار کمک می‌کند تا مشکلات صندوق کالایی حل شود. شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تاریخ 12 خرداد ماه 93 بر اساس بند 24 ماده 1 و بند 4 ماده 4 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه 1384، «گواهی سپرده کالایی» را به عنوان ابزار مالی قانون بازار اوراق بهادار، شناسایی و تصویب کرد.

مقرر شد، دستورالعمل اجرایی معاملات این اوراق به تصویب هیات‌مدیره سازمان برسد و نسبت به اجرایی کردن آن از طریق بورس‌های کالایی اقدام کند. بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالاست و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.


بازگشت رونق به اقتصاد ایران با توسعه بازار سرمایه

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای بورس کالا برای ارائه محصولات کشاورزی گفت: ارائه اوراق سلف موازی گندم می‌تواند به معضل کمبود نقدینگی در کشور

کمک کند.

به گزارش «تعادل» به نقل از بورس کالا، عبدالله حاتمیان تقویت بورس کالا را در رونق اقتصادی کشور و تولید ملی موثر دانست و گفت: بنده معتقدم طی سال‌های اخیر بورس کالا توانسته با ایجاد یک فضای رقابتی و شفاف در راستای حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان گام بردارد. وی با بیان اینکه بورس کالا توانسته است جای خالی هلدینگی برای رقابتی شدن محصولات داخلی را پر کند، اظهار کرد: بورس کالا می‌تواند نقش موثری در ارائه محصولات کشاورزی برای رقابت و ارتقای سطح اقتصاد کشاورزان ایجاد کند که به نظر بنده باید حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی و ذی‌ربط از این امر صورت گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه به مزایای ایجاد بورس کالا در اقتصاد ملی اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین مزیت بورس کالا نسبت به دیگر بازارها این است که این بورس متشکل و سازمان‌یافته، قانونمند، قابل نظارت، شفاف و عادلانه است. حاتمیان همچنین شرایط عادلانه برای رقابت و کم‌هزینه بودن را نیز از دیگر مزیت‌های بورس کالا دانست. وی با بیان اینکه بورس کالا می‌تواند در تامین مالی بخش کشاورزی کشور نقش موثری ایفا کند، افزود: با توجه به اینکه در شرایطی قرار داریم که دولت همواره از کمبود نقدینگی در بازار رنج می‌برد، بورس کالا و تقویت آن می‌تواند به دولت در جبران کمبود نقدینگی کمک بسزایی داشته باشد.

نمونه این اقدام را در رابطه با اوراق سلف موازی گندم شاهد بودیم که بورس کالا با این اقدام به معضل کمبود نقدینگی هم کمک کرد و در کنار آن مشکلات گندمکاران مرتفع شد.


دستور بررسی اتهامات «فولاد» در بورس کالا صادر شد

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با بیان اینکه فولادمبارکه متعهد شده بود، ماهانه ۱۰۰هزار تن ورق ۲میلیمتری و زیر ۲میلیمتری فولاد به واحدهای پروفیل ارائه کند، گفت: وزیر اقتصاد دستور بررسی خلف وعده‌های فولاد مبارکه را داده است.

امیرحسین کاوه در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه فولادمبارکه تعهد کرده بود تا از اول امسال ورق‌های فولادی مورد نیاز شرکت‌های لوازم خانگی، ایران خودرو و سایپا و سندیکای لوله پروفیل را تامین کند، اظهار داشت: متاسفانه فولادمبارکه به هیچ یک از این تعهدات عمل نکرد. وی با بیان اینکه قرار بود، براساس تعهدات فولاد مبارکه ماهانه 100هزار تن ورق 2میلیمتری و زیر 2میلیمتری فولاد به واحدهای پروفیل ارائه کند اما این تعهد هم اجرایی نشد، افزود: در 5 مهرماه امسال در بورس کالا قیمت ورق‌های فولادی در تمام ضخامت‌ها در هر کیلو 100تومان افزایش یافت که دلیل آن عرضه قطره‌چکانی شرکت فولادمبارکه و دوبرابر شدن تقاضا نسبت به عرضه بود و همین امر مشکلات زیادی را به وجود آورده است. وی تصریح کرد: در پی اعتراض سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور به افزایش ناگهانی و شدید قیمت ورق‌های فولادی مجتمع مبارکه در معامله 5 مهر بورس کالا و عدم عرضه مناسب در برابر تقاضای دو برابری موجود؛ دکتر طیب‌نیا وزیر اقتصاد به شاپورمحمدی رییس سازمان بورس دستور رسیدگی و اقدام جدی و ارائه گزارش از بورس کالا داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر