گزارش کار مقاومت مردم به جای گزارش کار دولت

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۲۳

رشد اقتصادی تا پایان امسال به بالای 5‌درصد می‌رسد

گروه ایران|

سی و یکمین و آخرین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به ایستگاه استان «قزوین» رسید؛ استانی که همواره به عنوان یکی از مناطق مهم صنعتی، کشاورزی و ترانزیتی مطرح بوده و نقش قابل توجهی در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب ایفا می‌کند. سفرهایی که برخلاف نمونه‌های قبلی، بدون وعده‌های بیهوده و انجام ناشدنی در راستای رونق تولید و توسعه کسب و کار استان‌ها انجام شد و نتایج جالب توجهی هم در بر داشت. رییس‌جمهوری در اجتماع بزرگ مردم قزوین که با استقبال شایان توجه مردم روبه‌رو شد، با بیان اینکه قول می‌دهم تا پایان سال، رشد اقتصادی بالای 5درصدخواهد بود، گفت: «همگان در کشور باید خود را برای ساختن ایران آماده کنند و تمام شاخص‌ها به ما می‌گوید که روند حرکت اقتصادی رو به رشد است.» در کنار بحث رشد اقتصادی کشور، رییس‌جمهور از صدا و سیما و سایر رسانه‌های گروهی خواست که دستاوردهای عینی دولت را برای مردم تشریح کنند و واقعیات اقتصادی را بدون جهت‌گیری در اختیار افکار عمومی قرار دهند. روحانی با اشاره به سفر اخیرش به نیویورک به شکست سیاست ایران‌هراسی اشاره کرد و از تغییر رویکرد رهبران جهان در مواجهه با موضع عزت‌مندانه ایران خبر داد. حضور در جمع علما و ائمه جمعه، نشست با نخبگان و فعالان اقتصادی، خانواده معظم ایثارگران و شهدا و شرکت در شورای اداری استان از دیگر برنامه‌های اعلام شده سفر 2روزه رییس‌جمهور به قزوین است.


رشد اقتصادی در زمان سقوط قیمت نفت

روحانی در سی و یکمین سفر استانی خود در ورزشگاه شهید رجایی قزوین با تمجید از استقبال باشکوه مردم این استان اظهار کرد: مردم عزیز و بزرگ اجازه بدهید یک نکته را خدمت شما عرض کنم، در سفر اخیر به نیویورک، دیدیم تمام کشورهای تولید‌کننده و صادرکننده نفت به خاطر افت شدید قیمت این ماده، در یک‌سال و چند ماه گذشته دچار چه مشکلات عظیمی شدند.

وی به ذکر مثالی در این باره پرداخت و افزود: در کشور ونزوئلا در مدت یک‌سال و چند ماه گذشته تورم 485درصدی داشته و قیمت اجناس 5برابر شده است. عربستان سعودی به خاطر شرایط اقتصادی و کاهش قیمت نفت، حقوق همه کارمندان دولت را کاهش داده است و کشوری که 10میلیون بشکه تولید نفت دارد، سال گذشته 100میلیارد دلار کسری بودجه داشته و از ذخایر ارزی خود برای اداره کشور

استفاده کرد. روحانی تصریح کرد: در یک‌سالی که گذشت با افت قیمت نفت، نه‌تنها از ذخایر ارزی برداشت نکردیم بلکه 20‌درصد هم بر ذخایر ارزی خود افزودیم. در همه کشورهای تولید‌کننده نفت، قیمت پول ملی آنها به نصف و در برخی کشورها به یک‌پنجم کاهش و در ونزوئلا به یک‌هفتم تنزل پید ا کرده. رییس دولت یازدهم تصریح کرد: قیمت نفت از 120 به 40دلار کاهش پیدا کرد؛ یعنی به یک‌سوم رسید، ولی کشور بی‌دغدغه اداره شد.

چرا شکر نعمت نمی‌کنیم؟ وقتی من به برخی از رهبران کشورهای صادر‌کننده نفت گفتم کشور ما در یک‌سال گذشته هم رشد اقتصادی داشته، هم تورم آن کاهنده بوده؛ از اینکه از ذخایر مالی استفاده نکرده بلکه به آن افزودیم، دچار حیرت شدند. روحانی اضافه کرد: من گزارش کار دولت نمی‌دهم، بلکه گزارش کار مقاومت و ایستادگی شما ملت رشید را می‌دهم.


حرکت رو به رشد صنعت

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: در صنعت، حرکت رو به رشد است، استاندار قول داد در قزوین تا پایان امسال 1000مرکز اقتصادی نیمه فعال و راکد، فعال خواهد شد. رییس‌جمهوری گفت: مردم عزیز صادرات ما، صنعت و خدمات ما نشان می‌دهد امسال همان‌گونه که در پیام نوروزی اعلام کردم با رهنمودها و حمایت‌های مقام معظم رهبری به دنبال رشد 5درصدی در اقتصاد هستیم و الان هم قول می‌دهم در ماه هفتم سال تا پایان سال، رشد اقتصادی ما بالای 5‌درصد خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه کشور با وجود کاهش قیمت نفت به یک‌سوم در طول یک‌سال و نیم گذشته، بدون دغدغه اداره شده است، گفت: چرا بزرگان کشور، نویسندگان، روزنامه‌ها و صدا و سیما واقعیت ایران را به مردم نمی‌گویید؟


اکنون جهان به دنبال تعامل با ایران است

وی گفت: امروز سخن این است که چگونه در ایران سرمایه‌گذاری و چگونه با کارآفرینان ایرانی همکاری شود و چگونه نقش خود را برای ثبات منطقه بهتر ایفا کند.

روحانی یادآور شد: امروز ملت ایران توانسته است چهره واقعی این سرزمین را به جهانیان نشان دهد.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: گذشت زمانی که ایران را به تروریسم متهم می‌کردند؛ اکنون جهان به دنبال تعامل با ایران در فضای پسابرجام است.

رییس‌جمهوری اظهار کرد: 3سال قبل که مقامات ایران به سازمان ملل و سایر اجتماعات جهانی می‌رفتند، شاهد وحدت غرب و شرق و مزدوران آنها برای اتهام زدن به ملت بزرگ ایران بودیم و در همه نطق‌ها و جلسات، لحن آنها نصیحت به مسوولان ایرانی بود که چرا در امور داخلی دیگران مداخله می‌کنید، چرا سلاح کشتار جمعی تولید و جهان را تهدید می‌کنید و سایر اتهامات ناروا و بی‌اساس.

روحانی تصریح کرد: اما امسال در سراسر اجتماعات بین‌المللی، سخنرانی‌ها، جلسات و دیدارها با 22نفر از رهبران جهان، نخستین سخن آنها تبریک به ملت ایران برای حفظ حقوق ایران عزیز بود. روحانی تاکید کرد: دولت اگر هر پیشرفتی داشته، در سایه حمایت شما ملت و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب

بود. رییس‌جمهوری افزود: ما امروز در تمام مذاکرات در سراسر جهان سخن‌مان این است که از فرصت پسابرجام در فضای ایران و منطقه استفاده کنید.


حل مشکل کمبود آب کشاورزی

روحانی در ادامه گفت: شما مشکل آب دارید با اینکه سرزمین قزوین دشت حاصلخیز است، اما بهره‌برداری از منابع آب‌های زیر زمینی با توان آنها سازگار نیست، افت منابع زیرزمینی در این استان می‌تواند برای همه هشدار باشد. وی اولین تخصیص دولت برای استان را در زمینه آب دانست و اضافه کرد: ما باید مشکل کمبود آب کشاورزی را رفع کنیم، از این‌رو در 3سال گذشته 5هزار هکتار از اراضی استان به آبیاری نوین مجهز شده و در طول سال جاری نیز 20هزار هکتار زمین کشاورزی را تحت پوشش آبیاری نوین احیا خواهد کرد.

روحانی گفت: در استان قزوین حتی برای آب آشامیدنی هم مشکلاتی وجود دارد و مشکل فاضلاب شهرستان‌ها نیز باید حل و فصل شود. ما طرحی کوتاه‌مدت برای تامین آب قزوین داریم که اجرایی خواهد شد و طرحی بلندمدت هم برای انتقال آب سد طالقان به قزوین اتخاذ خواهد شد.

رییس‌جمهور گفت: مساله توسعه راه‌ها و راه‌آهن نیز از برنامه‌های دولت است تا مردم به راحتی بتوانند به تهران، زنجان و رشت سفر کنند که دوخطه کردن راه‌آهن قزوین - تهران در این راستا تعریف

می‌شود. وی گفت: البته راه‌آهن قزوین - زنجان و قزوین - رشت هم باید دوخطه شوند که به زودی

آغاز می‌شود.

رییس‌جمهوری گفت: درمجموع در این سفر 50طرح و پروژه در سال جاری و آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد، با اعتباری بیش از 903میلیارد تومان که برای توسعه استان قزوین اختصاص می‌یابد.


مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر