گام نخست برای دستیابی به بازدهی فصلی

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۷۴

گروه بورس|

روز گذشته در حالی وارد شش ماهه دوم سال جاری شده‌ایم که چشم‌انداز قیمتی محصولات و مواد اولیه تاثیرگذار بر عملکرد شرکت‌های بورسی مثبت و رو به رشد بوده و انتظار می‌رود بازار سرمایه شاهد بازدهی بهتری نسبت به 6 ماه نخست سال باشد. بر این اساس روز گذشته بعد از هفته‌ها رخوت و رکود، شاخص کل بورس رشد 456واحدی را تجربه کرد.

به گزارش «تعادل»، همه ساله در 6 ماهه دوم با توجه به شرایط جوی و کمبود عرضه، کامودیتی‌هایی چون نفت و گاز، معدنی‌ها و فلزات، با افزایش تقاضای نسبتا شدید و درنتیجه با رشد قیمت مواجه می‌شوند که درنتیجه سهام شرکت‌های مرتبط نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و به این وضعیت اگر شرایط سیاسی حاکم بر فضای بین‌المللی و ایران را نیز اضافه کنیم چشم‌انداز بورس در ماه‌های پیش‌رو مثبت ارزیابی شده و تحلیلگران انتظار بازدهی به‌مراتب بیشتری نسبت به ماه‌های قبل از بازار سرمایه دارند. به گزارش بلومبرگ، طی روز‌های گذشته با پیش‌بینی چشم‌انداز مثبت بازار نفت، انتشار اخبار امیدوارکننده‌ و همچنین اتخاذ رویکرد مثبت از سوی کشورهایی نظیر ایران و عربستان سعودی در راستای تثبیت بازار، قیمت نفت در حال افزایش است. در آخرین مبادلات بازار جهانی انرژی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 35سنت افزایش به قیمت 48دلار رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت امریکا نیز با افزایش 5سنت، 46.37دلار در هر بشکه قیمت‌گذاری شد.

همچنین قیمت مواد اولیه کارخانجات قند و شکر نیز روبه افزایش بوده و چشم‌انداز مثبتی در این صنعت به وجود آمده است. شروع فصل برداشت چغندر قند و تولید شکر، صدور دستور رییس‌جمهور برای پرداخت مطالبات قندی، تداوم افزایش قیمت نرخ جهانی شکر، افزایش مصرف شکر در فصل و ایام خاص محرم و صفر، افزایش قیمت شکر داخلی تولید کارخانجات قندی ازجمله عوامل افزایش قیمت در این محصولات است.

بر اساس این گزارش، کشورهایی چون چین و روسیه در ماه‌های پیش‌رو به دلیل سرمایه شدید از استخراج و صادرات فلزات اساسی و معدنی خود خواهند کاست و به همین روی قیمت سنگ آهن، فلزات اساسی و دیگر مواد کانی افزایش پیدا می‌کند.

درنهایت اینکه محصولات دارویی و کاغذی نیز در این فصل با افزایش تولید و فروش روبه‌رو شده و عملکرد 9ماهه و یک‌ساله مناسب‌تری ارائه می‌کنند.

بر این اساس، در سال 94 با وجود رکود در ماه‌های نخست سال، درنهایت در ماه‌های پایانی شاهد رشد قابل توجه قیمت سهام و شاخص کل بودیم که با توجه به همین تحولات رخ داده است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته گروه‌های فلزات اساسی با توجه به استقبال خریداران طی ساعت‌های آغازین، روندی به‌صورت متعادل و مثبت پشت سر گذاشت به‌طوری‌که نمادهای کیمیا، فولای، فولاژ، فنوال و زنگان در این گروه تشکیل صف خرید دادند. همچنین نماد شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی 150ریالی به ازای هر سهم، با رشد 3درصدی و با قیمت 1,542ریال بازگشایی شد.

گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز همانند کلیت بازار مثبت دنبال شد به‌طوری که پس از کاهش قیمت طی هفته‌های اخیر شاهد معاملات مثبت در نماد‌های کبافق، کمنگنز، کنور، کاما، کگل و کچاد بودیم. در گروه فرآورده‌های نفتی که دیروز نسبت به روز‌های گذشته با استقبال خریداران مواجه شده بود اکثر نماد‌ها به‌صورت مثبت و با افزایش قیمت روبه‌رو شدند در حالی که تنها نماد‌های شپاس و شنفت با کاهش قیمت به‌کار خود پایان دادند. در گروه قند و شکر با توجه به افزایش نرخ شکر در بازار‌های جهانی شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف‌های خرید بودیم به‌طوری‌که پس از یک روز استراحت نماد‌های این گروه در هفته گذشته شاهد معاملات مثبت با تشکیل صف‌های خرید بودیم، در معاملات دیروز در این گروه هیچ نمادی با کاهش قیمت متوقف نشد و بیشترین حجم معامله نیز همانند قبل به سهم قند ثابت خراسان اختصاص داشت همچنین در پایان نماد‌های قزوین، قشیر و قنقش با صف خرید به‌کار خود پایان دادند. گروه محصولات شیمیایی اکثر نمادها، روز متعادلی را سپری کردند. در این گروه نمادهای شپدیس و شپارس با توجه به تعدیل پیش بینی در آمد سال 96 و نماد پترول بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مورد بازگشایی قرار گرفتند. در این گروه نمادهای شپارس، زنجان، شکربن، وپترو، زاگرس، شفارس و ساینا با بیشترین افزایش قیمت و نمادهای شسینا، شپدیس، شتوکا، شپترو، شکف، شلرد، شگل و شیراز با بیشترین کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر نمادهای غفارس، غشان، بهپاک، غشصفا، غمینو، غاذر و غپاک با بیشترین افزایش قیمت و نمادهای غگل، غمارگ، غبشهر، غگرجی، غشاذر و غسالم با بیشترین کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.


دادوستد تالار شیشه‌ای

به گزارش «تعادل»، معامله‌گران بازار سهام در نخستین روز از معاملات پاییز ۹۵ شاهد سبزپوش شدن دسته‌جمعی نماگرهای منتخب بازار به پیشرانی خودرویی‌ها بودند. با وجود این موضوع حجم و ارزش معاملات نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته رشد چندانی را نشان نمی‌دهد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز سوم مهرماه 95 با افزایش 456واحدی به رقم 76‌هزار و 906‌واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با 149‌واحد افزایش عدد 14‌هزار و 774‌واحد را به نمایش گذاشت، دیروز نیز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 710واحدی به رقم 85‌هزار و 615‌واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی افزایش 301واحدی عدد 53‌هزار و 696‌واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 1100‌واحد افزایش به رقم 168‌هزار و 894‌واحد رسید.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 62واحد، ایران‌خودرو با 49‌واحد و گروه سایپا با 47‌واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت پتروشیمی پردیس با 37واحد، پتروشیمی مبین با 4‌واحد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با یک‌واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 176میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 654میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 56‌هزار و 433نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس، سیمان ایلام، بین‌المللی محصولات پارس، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، سیمان فارس و خوزستان، ماشین‌سازی نیرومحرکه، گسترش صنایع پیام، کشت و صنعت شهد ناب خراسان، بیمه سامان، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان و گواهی سپرده عام بانک گردشگری از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام ملی صنایع مس ایران متوقف شد.

دیروز بازار سهام در نخستین روز از معاملات پاییز 95 شاهد حضور پررنگ خریداران با لیدر شدن خودرویی‌ها و صنایع وابسته به آنها ازجمله قطعه‌سازی‌ها بود هر چند که تاثیر قیمت‌های جهانی در بازار فلزات اساسی و معدنی این گروه را نیز در بازار دیروز برای خرید آن جذاب کرد. انتظار برای گزارش‌های عملکردی 6 ماهه چشمگیر در گروه‌های خودرویی به ویژه در ایران خودرو و سایپا از محل تولید و فروش باعث شده تا دیروز گروه‌های خودرویی با وجود عرضه نامحسوس حقوقی‌های خود شاهد تکاپوی معامله‌گران اغلب حقیقی و شکل‌گیری صف‌های خرید به نسبت پایدار در این سهم باشد.

در عین حال، نوسان کوتاه‌مدت در بازار آتی فلزات اساسی جهان، گروه معدنی‌ها و فلزات اساسی را دیروز در کانون توجه خریداران قرار داد.

براساس این گزارش، پدیدار شدن فضای شاداب نه چندان استوار در معاملات دیروز بازار سهام باعث شد تا حقوقی‌ها چندان راغب به معاملات بلوکی و کد به کد با هدف تقویت نماگرها نباشند هر چند که در جریان بازار خرده‌فروشی سهام معاملات درون‌گروهی ناچیز حقوقی‌ها و بازارگردانی سهام در مادهای شاخص‌ساز بازار ادامه داشت.

دیروز بازار سهام بازاری شاداب و متعادل بود که با پیشرانی خودرویی‌ها و قطعه‌سازان برای جمع‌آوری سهام شرکت‌های برخوردار از عملکرد 6 ماهه قابل قبول به تکاپو افتاد.


داد و ستدهای فرابورس

نخستین روز معاملاتی مهر ماه در بازار فرابورس ایران با رشد متغیرهای شاخص کل و ارزش بازار پایان یافت.

دیروز شنبه سوم مهر ماه در ادامه روند رو به رشدی که آیفکس و ارزش بازار در پیش گرفته‌اند، شاخص کل با رشد 7.16واحدی تا ارتفاع 823 واحدی افزایش یافت و ارزش بازار نیز به رقم 984هزار و 640 میلیارد ریال رسید. نمادهای «مارون»، «شتران»، «زاگرس» و «شراز» تا سقف حداکثر 1.37واحد تاثیر مثبت بر آیفکس گذاشتند و در مقابل نماد «هرمز» کمتر از یک واحد (0.8واحد) تاثیر منفی بر این شاخص داشت. بررسی معاملات بازار سهام فرابورس ایران متشکل از سه بازار اول، دوم و پایه نشان می‌دهد، روز گذشته نماد تازه وارد «زگلدشت» به همراه نمادهای «شلیا»، «زنگان» و «قشیر» بالاترین افزایش قیمتی تا سقف 5 درصد را تجربه کردند. به ‌تریتب سه نماد «اپرداز»، «تلیسه» و «وهور» نیز به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی شناخته شدند.

در این سه بازار در مجموع 143.6میلیون سهم به ارزش 409میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که نماد شرکت گسترس سرمایه‌گذاری ایرانیان بالاترین حجم و نماد شرکت ذوب آهن اصفهان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

در بازار سهام دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌ توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام و ارائه اطلاعات پیش‌بینی و نماد شرکت بیمه سامان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شدند.

درخصوص اوراق تسهیلات مسکن نیز روز گذشته قیمت هر ورقه تسه در بازه قیمتی 849 تا 890 هزار ریال مورد مبادله قرار گرفت ضمن اینکه اعلام شد اوراق تسه 9301 (فروردین 93) در پایان معاملات روز چهارشنبه مورخ 14مهر ماه به علت پایان مهلت نقل و انتقال و هبه بسته می‌شود، گرچه مدت اعتبار این اوراق برای استفاده از تسهیلات تا تاریخ 15 آبان ماه خواهد بود.

بازار اوراق با درآمد ثابت نیز دیروز میزبان دادوستد 971هزار و 927ورقه بهادار به ارزش 960میلیارد ریال بود که سهم 64 درصدی از ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد. در این بازار اوراق مشارکت شهرداری مشهد بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را با نقل انتقال نزدیک به 290هزار ورقه به ارزش 297میلیارد ریال تجربه کرد.

در نهایت در بازارهای فرابورس تعداد 190.5میلیون ورقه بهادار مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن بیش از یک هزار و 488میلیارد ریال بود.


عرضه‌های بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران دیروز سوم مهر ماه میزبان عرضه ۱۷۰هزار و ۸۸۲ تن انواع محصول بود.

طی این روز و در تالار مذکور ۸۶ هزار و ۵۸۲ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، ۶۵ هزار تن ذرت دانه‌یی، ۵۰۰ تن روغن خام سویا، ۶ هزار و ۳۰۰ تن شکر سفید، ۲هزار تن کنجاله سویا، ۹هزار تن گندم دوروم و یک هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد رنج۲ عرضه شد.

براساس این گزارش ۲هزار و ۱۸تن آمونیاک و ۴۸۶ تن پلی اتیلن در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه می‌شود. این گزارش حاکی است، تالار صادراتی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۴۱هزار و ۸۰۸ تن قیر، عایق رطوبتی و وکیوم باتوم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر