روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۶۸

حضور عراقچی در دومین نشست ویژه وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه 8؛ ایسنا دومین نشست ویژه وزیران امور خارجه کشورهای گروه 8 روز جمعه 2مهرماه 1395 در حاشیه هفتاد و یکمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ریاست وزیر امور خارجه پاکستان برگزار شد. ریاست هیات کشورمان را در این نشست سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه برعهده داشت. عراقچی در سخنرانی خود بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های گسترده کشورهای عضو گروه8 به‌ویژه در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و از طریق توانمندسازی بخش‌های خصوصی و تبادل تجربه تاکید کرد. وی همچنین دستور کار 2030 برای توسعه پایدار را چارچوب بین‌المللی مناسبی دانست که کشورهای عضو گروه می‌توانند با ترسیم اولویت‌های ملی و گروهی خود در راستای گسترش همکاری‌ها اقدام کنند.

برجام به 9علت نمی‌تواند موجب برقراری روابط ایران و امریکا شود؛آنا سیدحسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی و دیپلمات ارشد پیشین کشورمان، در دانشگاه سیتی اوکلاهما با تاکید بر اینکه برجام به دلایلی مانند لابی ضد ایران در واشنگتن، اختلافات منطقه‌یی امریکا و ایران، حمایت امریکا از تروریسم، سیاست امریکا در مورد تغییر نظام در ایران، سیاست تحریم امریکا علیه ایران، سیاست امریکا مبتنی بر انزوای ایران، استفاده امریکا از زبان تهدید و تحقیر، بی‌اعتمادی متقابل و کوتاهی در زمینه برجام نمی‌تواند باعث برقراری رابطه دیپلماتیک میان ایران و امریکا شود، تصریح کرد: می‌توان با رعایت مواردی، از تنش میان تهران و واشنگتن کاست.

راه‌حل ایران برای FATF؛ ایلنا روزنامه وال‌استریت ژورنال در مقاله‌یی با اشاره به این موضوع که «تلاش‌ ایران برای جلب اعتماد بانک‌های جهانی در ماه ژوئن سال جاری با یک مشکل اساسی مواجه شده است»، نوشت: این مشکل، طرح استانداردهای FATF و لزوم مقابله با پولشویی و حمایت از تروریسم از طریق تامین مالی آنها بود. این استانداردها که از کشورها می‌خواهد اقدامات پیشگیرانه را برای محافظت از سیستم مالی خود در برابر حمایت از تروریسم و پولشویی در دستور کار قرار دهند، برای یک‌سال به تعویق افتاد تا ایران در این مدت ضمن عدم ضرر و زیان در برخورداری از دسترسی به نظام مالی بین‌الملل، اقدامات اساسی را برای مقابله با حمایت از تروریسم در سیستم مالی خود اجرایی کند. در این مقاله گفته شده که در مقابل، ایران متعهد شد هرچه سریع‌تر مکانیسم‌های نظارتی و کنترلی را برای پاک کردن سیستم مالی خود از موضوع پولشویی و تقویت تروریسم صورت دهد. به نظر می‌رسد شانس ایران برای اجرایی کردن این برنامه‌ها تا ژوئن سال آینده اندک باشد. به احتمال زیاد این موضوع یکی از مسائلی است که در دیدارهای دیپلمات‌های ایرانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدنظر قرار گرفته است.

درخواست‌های مکرر امریکایی‌ها برای مذاکره با ایران درباره تحولات منطقه؛ فارس علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی و به مناسبت سالروز شکست حصر آبادان، دلیل درخواست‌های مکرر امریکایی‌ها برای مذاکره با ایران درباره تحولات منطقه را احساس خطر آنها مبنی بر شکست برنامه‌ها و محاسبات‌شان خواند و حمایت پنهان و آشکار آنها از تروریسم را مانع این گفت‌وگو برشمرد.

امریکا به عادی شدن روابط همواره امیدوار بوده است؛ ایسنا سحر نوروز‌ زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا طی گفت‌وگویی با بخش فارسی خبرگزاری ترند، با بیان اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است، گفت: واشنگتن به دنبال این است که مردم ایران منفعت اقتصادی حاصل از این توافق را در زندگی خود احساس کنند. این مقام وزارت امور خارجه امریکا در پاسخ به این سوال که آیا چشم‌اندازی برای عادی شدن روابط میان تهران و واشنگتن وجود دارد؟ تصریح کرد: نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد اما امریکا همیشه امیدوار بوده و باقی خواهد ماند.

واکنش ایران به اظهارات نتانیاهو؛ آنا حسین ملکی، رایزن جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در روز پنج‌شنبه (یکم مهر)، در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با استفاده از حق پاسخگویی به یاوه‌سرایی‌های نتانیاهو طی جوابیه‌یی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: نماینده این رژیم یک بار دیگر از تریبون مجمع عمومی برای فریب دنیا استفاده کرد. او فقط راجع به مسائل جانبی و حاشیه‌یی صحبت کرد که اساسا با موضوع اصلی فلسطین در چندین دهه گذشته که شامل دزدی زمین و اشغال نظامی سرزمین فلسطین توسط رژیم اشغالگر فلسطین است، ارتباطی ندارد. وی تاکید کرد: سخنان نماینده اسراییل مضحک و خنده‌دار است زیرا سخنران، خود یکی از کسانی است که بر اشغالگری سرزمین‌های مردم تاکید می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر