پرسش رییس‌جمهور از راهکار خشونت‌زدایی

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۶۳

گروه ایران

«توصیه شما به رییس‌جمهور برای نشر اعتدال چیست؟»، «چگونه از آب‌های ایران می‌توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟»، «بعد از توافق هسته‌یی چه فرصت‌های تازه‌یی پیش روی ما گشوده شده است؟»

این عبارات پرسش‌هایی است که رییس دولت تدبیر و امید از مهرماه سال 92 که بر راس هرم اجرایی کشور تکیه زد تا مهرماه سال94 با آغاز هر سال تحصیلی در مواجهه با دانش‌آموزان سراسر کشور مطرح کرده است؛ پرسش‌هایی که با پیگیری هر یک از آنها می‌توان بخشی از راهبردهای بنیادین دولت در بخش‌های گوناگون را تصویر‌سازی کرد. اما با توجه به شرایط خاص داخلی و منطقه‌یی و بروز برخی نشانه‌های «خشونت» و «پرخاشگری» در سطح برخی رسانه‌ها، روحانی پرسش سال تحصیلی 96-95 را با محوریت تحلیل خشونت و راهکارهای پرهیز از آن طرح کرد تا در سطح محیط‌های آموزشی کشورمان گفتمان‌سازی مناسبی با موضوع «نفی خشونت» پردازش شود. رییس‌جمهوری در آغاز سال تحصیلی 96-95 پرسش مهر را این‌گونه مطرح کرد: «خشونت از کجا نشات گرفته و چگونه عده‌یی خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه می‌توان ایستادگی کرد و چگونه می‌توانیم جامعه‌یی داشته باشیم دارای رحمت نبوی؟ چگونه می‌توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟»

در کنار موضوع پرسش مهر، روحانی یک‌بار دیگر به دفاع از دستاوردهای سیاسی، اقتصادی، دیپلماسی و... برجام پرداخت؛ رییس‌جمهوری با اشاره به اثرگذاری قابل توجه برجام در بخش‌های مختلف به این نکته اشاره کرد که «در سایه برجام است که بخشی از منابع مالی کشور امکان تحقق پیدا کرده و شرایط مناسب کسب و کار و کسب منابع مالی را برای دولت فراهم کرده است»؛ روحانی به افرادی که مدعی هستند برجام اثری نداشته، گفت: «این افراد باید بدانند، بخش بزرگی از بودجه و منابع دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام است.»

تدریس میانه‌روی و اعتدال در مدارس

رییس دولت یازدهم صبح روز گذشته در آیین آغاز سال تحصیلی جدید که در دبیرستان نمونه دولتی حضرت نرجس منطقه 6 تهران برگزار شد، پرسش مهر را برای بررسی بیشتر از دانش‌آموزان سراسر کشور پرسید. روحانی گفت: «بی‌تردید بزرگ‌ترین سرمایه‌یی که خدای متعال به ما عنایت کرده سرمایه منابع انسانی، پرورش نوجوانان و جوانان کشور است و مدرسه بزرگ‌ترین منبعی است که می‌تواند عالی‌ترین سرمایه را تربیت کند.»

وی خطاب به دانش‌آموزان ادامه داد: «شما باید به فکر آینده کشور، خانواده و خود باشید، بی‌تردید آینده کشور توسط علم، دانش، کار، کوشش و مهارت ساخته می‌شود. شما در آینده نزدیک مدیران و کارآفرینان این کشور خواهید شد و کشور به دست شما در مسیر تعالی و پیشرفت قرار می‌گیرد. محیط مدرسه که باید محیط تعلیم و تربیت باشد باید در کنار تلاش خانواده، جامعه و دولت بتواند به اهدافش دست یابد. مدرسه، جامعه، دولت و خانواده به تنهایی نمی‌توانند به این اهداف دست یابند. اما اگر این چهار بخش دست به دست هم دهند، آینده کشور به بهترین شکل ساخته خواهد شد.»

روحانی اظهار داشت: «برای اینکه محیط مدرسه ما محیط علم، دانش و پیشرفت باشد باید محیط اخلاق، میانه‌روی، اعتدال و تدبیر در مراکز آموزشی حاکم شود و مدرسه نباید محیط اوهام، خرافات و خشونت باشد. کودکان و نوجوانان ما باید از روز نخست زندگی در خانه و خانواده و سپس مدرسه و بعد در جامعه شاهد احترام به شخصیت خود باشند.»


نبود اخلاق هم نوعی خشونت است

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این موضوع که امروز خشونت، مشکل بزرگ در منطقه و جهان است، افزود: «شما امروز در یک محیط امن، درس و کلاس خود را در مدرسه آغاز می‌کنید اما در همسایگی ما عراق، سوریه، یمن و کشورهای دیگر منطقه کنار ما مدارس ویران شده دارند، دوستان و دانش‌آموزان آنها به خاک و خون کشیده شده‌اند و معلمان فرصت تعلیم و تربیت را از دست داده‌اند.»

روحانی اضافه کرد: «باید بدانید خشونت تا چه اندازه می‌تواند محیط اجتماعی، جوانان، نوجوانان و آینده کشور را تهدید کند. خشونت تنها جنگ و ترور نیست؛ بی‌احترامی به یکدیگر، نبود اخلاق برادری، خواهری و دوستی هم نوعی خشونت است. مهم این است، خشونت و بی‌اخلاقی از کجا آغاز می‌شود و چگونه عده‌یی خشونت را می‌آموزند و چه راهی برای ما در مبارزه با خشونت وجود دارد تا کشور، منطقه و جهان از خشونت آسوده شود.» رییس دولت یازدهم یادآور شد: «پیامبر(ص) ما پیامبر رحمت است؛ چگونه می‌توانیم از رحمت اسلامی و نبوی استفاده کنیم؟»

کار تیمی را از مدرسه آغاز کنید

رییس‌جمهوری با بیان اینکه محیط کلاس دانش‌آموزان باید محیط مهربانی باشد، گفت: «رفتار دانش‌آموزان ما با یکدیگر و مدیران و معلمان با دانش‌آموزان رفتار رحمت و محبت باشد.» روحانی در خطابی دیگر به معلمان اظهار داشت: «کار تیمی در کلاس را از دبستان آغاز کنید، کلاس‌ها را به تیم‌های مختلف تقسیم و آنها را وادار به رقابت کنید. مدارس ما باید مدارس سرزنده باشد نه مدارس دل‌مرده؛ مدارس باید محیطی باشد که همه دانش‌آموزان احساس کنند که پناهگاه همگان است نه گریزگاه. پس تلاش و کوشش، امید، تدبیر و اعتدال را از مدرسه آغاز کنیم.» رییس‌جمهوری گفت: «از همه معلمان عزیز می‌خواهم در دولت یازدهم در کلاس‌های درس امید را به دانش‌آموزان و نشاط را به مدرسه برگردانید. اعتدال و میانه‌روی را بیاموزیم و بدانیم افراط و تفریط تخریب‌کننده زندگی امروز و فردای ما خواهد بود، تدبیر و عقلانیت ما را به آینده روشن می‌رساند و خرافات باعث انحطاط جامعه خواهد شد.»


نقش برجام در رشد اقتصادی کشور

رییس‌جمهوری اضافه کرد: «امروز بخشی از منابع مالی ما در سایه برجام است که شرایط مناسب کسب و کار و کسب منابع مالی برای دولت فراهم شده است، کسانی که می‌گویند ما آثار برجام را نمی‌بینیم باید بدانند، بخش بزرگی از بودجه و منابع دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام است.»

روحانی ادامه داد: «اگر کشور ما توانست بدون استفاده از ذخایرش روی پای خود بایستد؛ در سایه تلاش مردم، کارآفرینان، وحدت، انسجام جامعه، تلاش دولت و محیط مناسب پس از اجرای برجام است.»

رییس‌جمهور تاکید کرد: «دست به دست هم دهیم و آینده کشور را آباد کنیم، محیط زیست را سالم‌تر، محیط کسب و کار را آماده‌تر کنیم و جامعه‌مان را برای اینکه جامعه کار و تلاش برای جوانان باشد، بسازیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر