آغاز ۸۰ روز شبیه‌سازی زندگی در مریخ

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۵۷

محققان از امروز ماموریت شبیه‌سازی زندگی در مریخ را در صحرای یوتای امریکا آغاز می‌کنند. به گزارش مهر و به نقل از اسپیس، این ماموریت ۸۰روز به طول می‌انجامد و طی آن این هفت محقق کاشف شرایطی را تجربه می‌کنند که شباهت زیادی به مریخ دارد. این ماموریت «مریخ ۸۰» نام دارد و در آن محققانی از فرانسه، ژاپن، روسیه، استرالیا، هند و کانادا حضور دارند. آنها در ایستگاه تحقیقات بیابانی مریخ (MDRS) مشغول به کار می‌شوند. این مرکز تحقیقاتی زیر نظیر یک نهاد غیردولتی موسوم به Mars Society اداره می‌شود.

آنها طی مدت ۸۰ روزی که در این ماموریت حضور دارند، مجموعه‌یی از تحقیقات میکروب‌شناسی، زمین‌شناسی و دیرینه‌شناسی را انجام می‌دهند. نکته مهم اینجاست که این آزمایش‌ها در شرایطی انجام می‌شود که از نظر فشار محیطی شباهت زیادی به مریخ خواهد داشت. در خلال این ماموریت فناوری‌های ابداع شده در زمینه لباس فضانوردان و سایر فناوری‌های مربوط به استقرار انسان در مریخ هم مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

این ماموریت بخشی از یک برنامه تحقیقاتی بزرگ‌تر موسوم به «مریخ ۱۶۰» است. فاز بعدی این ماموریت از تابستان سال آینده در تاسیسات دیگر این نهاد علمی موسوم به FMARS که در جزیره «دوون» کانادا قرار دارد، آغاز خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این نیز صحبت از اجرای پروژه‌یی به نام سفر بی‌بازگشت به مریخ شده بود. بر این اساس، در پی فراخوان بین‌المللی طرح بلندپروازانه اعزام انسان به سفری بی‌بازگشت به مریخ، هزاران نفر از سراسر جهان برای حضور در این ماموریت اعلام آمادگی کردند که در بین آنها بیش از ۷۰ ایرانی نیز حضور داشتند. بسیاری معتقدند این ماجراجویی فضایی که تبلیغات گسترده‌یی پیرامون آن صورت گرفته به دلیل مشکلات و مسائل فنی فراوان پیش روی آن قابل تحقق نخواهد بود اما از قرار، مسوولان پروژه Mars One و دانشمندان علاقه‌مند این طرح را کاملا جدی گرفته‌اند و هر روز اخبار و مطالب تازه‌یی در خصوص ابعاد مختلف این ماموریت منتشر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر