تاخت شهرهای آسیایی در جذب گردشگر

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۵۵

گروه گوناگون ورود گردشگر به هر کشوری علاوه بر معرفی آثار، فرهنگ و قابلیت‌های آن کشور راهی برای تعامل اقتصادی و اجتماعی بین جوامع است. در این میان عوامل متعددی مانند جاذبه‌های گردشگری شهرها، امنیت، جاذبه‌های تجاری و... در جذب گردشگر موثر است. گزارش مسترکارت 2016 بر همین اساس به معرفی شهرهای برتر در زمینه جذب گردشگر پرداخته است. این گزارش از زاویه سرعت جذب گردشگر به موضوع نگاه کرده و 10 شهر برتر را در زمینه سریع‌ترین میزان رشد گردشگر معرفی کرده است.

در این آمار، شهر اوزاکا در ژاپن از جمله شهرهایی است که بالاترین میزان جذب گردشگر را از آن خود کرده است. بر این اساس این شهر در سال 2016، نزدیک به 24.15درصد در جذب گردشگر و شاخص‌های زندگی شهری پیشرفت داشته است.

بعد از این شهر، «چنگ‌دو» در چین بالاترین سرعت جذب گردشگر را به خود اختصاص داده است. در آخرین آمار ارائه شده در سال 2016، این شهر در سرعت جذب گردشگر عدد 14/20 درصد را به خود اختصاص داده است.

بعد از این دو شهر آسیایی نوبت به خاورمیانه می‌رسد. شهر ابوظبی در امارات، رتبه سوم جهانی را در سرعت جذب گردشگر به خود اختصاص داده است. این شهر با 19.81درصد رشد در جذب گردشگر توانسته است، نخستین شهر در سرعت جذب گردشگر در خاورمیانه باشد.

رتبه بعدی باز هم متعلق به شهری آسیایی است. شهر کلمبو واقع در کشور سریلانکا، چهارمین شهر جهان در میزان جذب گردشگر شناخته شده است. سرعت جذب گردشگر در این شهر 19.57درصد است. توکیو شهر بعدی در این آمار است. این شهر ژاپنی با 18.84درصد رشد جذب گردشگر پنجمین شهر جهان در زمینه جذب گردشگر و شاخص زندگی شهری شناخته شده است.

رتبه بعدی متعلق به شهری در خاورمیانه است. ریاض از شهرهای عربستان‌سعودی توانسته با 16.45 درصد رشد جذب گردشگر، بعد از دوبی دومین شهر خاورمیانه و ششمین شهر جهان در سرعت رشد گردشگری باشد. در این جدول بعد از این شهر عربی، پایتخت کشور تایوان قرار دارد. تایپه، شهری آسیایی است که با 14.53درصد سرعت جذب گردشگر، هفتمین شهر جهان در زمینه جذب گردشگر معرفی شده است.

شی‌آن از شهرهای چین هشتمین رتبه جهانی را در سرعت جذب گردشگر به خود اختصاص داده است. این شهر در سال 2016 در جذب گردشگر و بهبود شاخص‌های زندگی14.20درصد پیشرفت داشته است. گزارشی که مسترکارت در زمینه جذب گردشگری در شهرهای جهان ارائه کرده است، حاکی از آن است که تهران رتبه نهم جهان را به خود اختصاص داده و توانسته با 12.98درصد سرعت جذب گردشگر در رتبه سوم خاورمیانه قرار گیرد. در آمار سال 2016 تهران توانسته حتی از سئول و دوبی نیز بالاتر قرار گرفته و در جذب گردشگر با سرعت بیشتری عمل کند.

دهمین شهر در این رتبه‌بندی، «شیامن» از شهرهای چین است. این شهر آسیایی نیز در سرعت جذب گردشگر و افزایش شاخص‌های زندگی در سال 2016 نزدیک به 12.93درصد است. جاکارتا پایتخت اندونزی با 12.98درصد، بانکوک در تایلند با 12.57 درصد، هانوی در ویتنام با 11.64درصد، مومبای در هند با 10.42درصد، لیما در پرو با 9.86درصد، بگوتای کلمبیا با 9.61درصد، سئول در کره‌شمالی با 9.49درصد، هوچی‌مین‌سیتی در ویتنام با 9.22 درصد، چنای در هند با 9.15درصد و در نهایت دوبی در امارات با 9.07درصد رشد در جذب گردشگر به ترتیب رتبه‌های یازدهم تا بیستم این جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

بر خلاف آنچه از مقاصد گردشگری در جهان تاکنون تصور می‌شده است، در این بررسی خبری از شهرهای اروپایی نیست و بیشترین آمار به شهرهای آسیایی مربوط است و بعد از شهرهای آسیایی، خاورمیانه و امریکای‌لاتین در جذب گردشگر پیشرو هستند. به نظر می‌رسد، شهرهای آسیایی و خاورمیانه اهمیت زیادی در اقتصاد جهانی پیدا کرده‌ و چشم‌انداز مناسبی در بحث گردشگری و بهبود شاخص‌های زندگی شهری برای خود تعریف کرده‌اند یا دست‌کم از منظر جذب گردشگر در حال توسعه‌اند؛ توسعه‌یی که شهرهای اروپایی در آمارهای جهانی ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر