ترس روس‌ها از ریسمان سیاه و سفید فریز نفتی

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۵۱

گروه انرژی|

با نزدیک شدن به نشست غیررسمی اوپک، اختلاف‌نظرها میان اعضای اوپک، در رسانه‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کند و طرفین درگیر، بوق در کرنا کردن را هجی می‌کنند. هر روز و هر ساعت زنگ حوزه‌های نفتی سراسر دنیا با رجزخوانی سران نفتی و غیرنفتی اوپک به صدا درمی‌آید. در این میان که عربستان و ایران تلاش می‌کنند تا گوی رقابت را از هم بربایند، روسیه غیراوپکی پا به میدان بازی اوپکی‌ها گذاشته تا مهر تاییدی بر نقش ابرقدرتی خود بزند. روز گذشته، درحالی که رسانه‌های دنیا در حال بررسی شروط عربستان برای کاهش تولید خود بودند، خبر شرط روسیه برای حضور در نشست اوپک، توجه رسانه‌های دنیا را به مناطق سیبری‌نشین زمین جلب کرد.

همزمان با آنکه کمپانی‌های نفتی، خواب نفت 50دلاری را در رویاهای خود می‌بینند، اظهارات اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها، آرامش را از دنیای نفت گرفته است. در این میان روسیه که زخم خورده نشست دوحه است، برآن شده تا پیش از نشست پیش‌رو، با اوپکی‌ها اتمام‌حجت کند. بدعهدی عربستان با روسیه در نشست 28فروردین سال‌جاری در قطر، برای روس‌ها کافی بود که در نشست آتی با اوپکی‌ها، مشروط به پای میز مذاکره با عربستان بیاید. به گزارش شانا به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، روسیه اعلام کرده است در صورتی در نشست غیررسمی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در الجزایر حضور می‌یابد که اعضای این سازمان بر تعیین سقف تولید نفت به اجماع رسیده باشند. این موضع روسیه بدان معناست که گفت‌وگوها درباره تثبیت بازار نفت ممکن است به پس از نشست هفته جاری در الجزیره کشیده شود.

در ادامه این گزارش، سه منبع آگاه روسی اعلام کردند نماینده این کشور قرار است در مجمع بین‌المللی انرژی که این هفته در الجزایر تشکیل می‌شود حضور یابد، اما وی ممکن است در نشست غیررسمی اوپک که چهارشنبه ٢٨سپتامبر (هفتم مهر) در حاشیه این مجمع برگزار می‌شود، شرکت نکند. گفته می‌شود که نماینده مسکو ممکن است پیش از آغاز گفت‌وگوی غیررسمی اوپک، الجزیره را ترک کند. روسیه تنها زمانی در گفت‌وگوی تثبیت سطح تولید نفت حضور می‌یابد که اعضای اوپک، خود درمورد این موضوع به اجماع رسیده باشند.

به گزارش بلومبرگ، آرکادی دوارکوویچ معاون نخست‌وزیر روسیه گفته است: اگرچه دولت این کشور رسیدن به توافق در الجزایر را امری محتمل می‌داند، اما هر یک از کشورهای شرکت‌کننده به‌دنبال منافع خود هستند که سبب پیچیده شدن گفت‌وگوها می‌شود.

عربستان که بازیگردان اصلی طرح موسوم به «فریز نفتی» در اوپک بود و همزمان توانسته بود روس‌ها را با خود همسو کند، در نشست دوحه، میز بازی را برهم زد و دست روس‌ها را در پوست گردو گذاشت. با نزدیک شدن به همنشینی دوباره اوپکی‌ها، روس‌ها در لاک دفاعی خود فرو رفته‌اند و تمایلی به تجربه دوباره تنها ماندن بر سر میز مذاکرات را ندارد. صحبت‌های ضد و نقیضی که هر دم ازسوی کشورهای اوپکی می‌آید نیز بر وحشت آنها از زخم خوردن دوباره غروری تزاری‌شان می‌افزاید. به گزارش «تعادل»، باوجود تعطیل بودن بازار در روز گذشته، نفت روز جمعه نسبت به روز پنج‌شنبه با کاهشی کمتر از 2دلاری مواجه بود. قیمت نفت در روز جمعه برای نفت WTI معادل 44.48دلار برای هر بشکه و نفت برنت با قیمت 45.89دلار برای هر بشکه معامله شد. در بلبشویی که کشور لیبی با صادرات زیر یک‌میلیون بشکه نفتی خود، برای نشست اوپک لغز می‌خواند، روس‌ها صحنه را برای جولان دادن خود باز می‌یابند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر