گروه تجارت|مسلم تقوی|
برگزاری نمایشگاههای بینالمللی ایران در چند سال گذشته بهشدت کاهش پیدا کرده بود. روابط ایران با کشورهای خارجی در سطوح پایین انجام میشد و تحت تاثیر تحریمها، کسی علاقهیی به بروز این روابط نداشت. حالا نه تنها روابط تجاری ایران با کشورهای خارجی بیشتر شده، بلکه برای گسترش این نوع روابط تجاری، دست به برگزاری نمایشگاههای بیشتری میزنند. نمونه آن هم عمان است که سالهاست با ایران روابط تجاری دارد و در سال گذشته حجم این مراودات به یک میلیارد دلار هم رسید. حالا برای بیشتر شدن این روابط عمانیها به ایران آمدهاند و قصد دارند علاوه بر عرضه محصولات خود در نمایشگاه بینالمللی ایران قراردادهای جدیدی با کشور برقرار کنند. به همین بهانه روز گذشته نشست خبری برگزاری نمایشگاه محصولات عمان (OPEX) برگزار شد که در آن مسوولانی از هر دو کشور حضور داشتند. در این جلسه به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور اشاره شد و از رشد همکاریهایی در زمینه تولید
در مناطق آزاد دو کشور خبر دادند. در این نشست معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاههای بینالمللی نیز از افزایش برگزاری این نمایشگاهها در مدت پسابرجام گفت و همچنین رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در مسقط از افزایش161درصدی صادرات ایران به کشور عمان تنها در 4 ماه ابتدایی سال خبر داد. به گزارش «تعادل» رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در مسقط روز گذشته در نشست خبری برگزاری نمایشگاه محصولات عمان (OPEX) گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته یک میلیارد دلار بود که شامل صادرات، واردات، توریسم، خدمات فنیومهندسی و سرمایهگذاری مشترک میشد. عباس عبدالخانی افزود: در چهار ماهه ابتدایی سال 1395 صادرات غیرنفتی ایران به عمان با رقم 275میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل، 161درصد افزایش پیدا کرده و مهمترین کالای صادراتی ایران به عمان، آهن و فولاد است. وی ادامه داد: قیر دومین محصول صادراتی ایران به عمان است و پس از
آن دام زنده بزرگترین بخش صادرات ایران به عمان را تشکیل میدهد. عمان در چند سال گذشته با رشد 10برابری واردات دام زنده از ایران به هاب صادراتی دام زنده ایران به منطقه تبدیل شده است. رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در مسقط همچنین در مورد شرکتهای جوینتونچر ایران و عمان توضیح داد: شرکت ایرانخودرو حدود یکسال پیش در «منطقه آزاد دقم» عمان، احداث کارخانه تولید خودرو خود را آغاز کرد و تا حدود یکسال دیگر نخستین خودرو مشترک ایران و عمان تولید خواهد شد. وی تصریح کرد: این خودرو که احتمالا بر اساس دنا ساخته خواهد شد پس از تولید با نام دیگری به بازارهای یمن و آفریقا صادر میشود و این خودرو برای بازار یمن نیست. عباس عبدالخانی ادامه داد: عمانیها نیز قصد دارند یک شهرک صنعتی بزرگ برای ورود به بازارهای ایران، افغانستان و کشورهای آسیای میانه در چابهار احداث کنند. وی همچنین از
ایجاد یک مجتمع تجاری در کرمان خبر داد. معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاههای بینالمللی در پاسخ به سوال خبرنگار تعادل در مورد میزان تمایل کشورهای خارجی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی تهران گفت: اشتیاق و علاقه شرکتهای خارجی برای حضور در ایران و نمایشگاه بینالمللی تهران بسیار افزایش داشته و در دوره پسابرجام بین 100 تا 200درصد افزایش حضور شرکتهای خارجی را در محل نمایشگاه بینالمللی تهران داشتهایم. محمدجواد قنبری افزود: این به حدی است که اغلب مجریان نمایشگاهی درخواست افزایش فضا را از ما دارند تا بتوانند در اختیار شرکتهای خارجی قرار دهند و علاوه بر این، حضور کشورهای خارجی برای برگزاری نمایشگاههای اختصاصی در تهران افزایش پیدا کرده است. وی در توضیح این مساله که ما در سالهای گذشته بیشتر شاهد حضور کشورهای عربی و آفریقایی در نمایشگاه بینالمللی ایران بودیم و حالا پس از برجام حضور کشورهای توسعهیافته خصوصا کشورهای اروپایی در ایران بیشتر شده است، گفت: ما
نمایشگاه گل هلند را داشتیم و به زودی نمایشگاه مشترک ایران-ایتالیا و نمایشگاه کرهجنوبی را خواهیم داشت. کشورهای دیگری هم به همین شکل در نمایشگاهها شرکت میکنند که اثرات آن پس از برجام کاملا قابل تشخیص است. معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاههای بینالمللی افزود: در دوره تحریم حضور کشورهای خارجی به مراتب کمتر بود و به کمترین حد خود در سالهای گذشته رسیده بود. محمدجواد قنبری در مورد رشد حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاه ایران دوره پس از تحریم توضیح داد: ما در حالی بین 100 تا 200درصد افزایش حضور داشتهایم که برای برگزاریها محدودیتهایی قرار دادهایم و ما صرفا دنبال حضور شرکتهای خارجی در ایران نیستیم. وی افزود: سیاست ما بر این است که نمایشگاههایی برگزار کنیم که تکنولوژی را وارد کشور کند و تولیدکنندگان داخلی از آن استفاده ببرند. ما با نمایشگاههایی که صرفا دنبال ارائه کالاهای مصرفی بوده مخالفت کردهایم؛ به عنوان مثال شرکتی
بوده که از شرق آسیا درخواست برگزاری نمایشگاه داده بود و به دلیل اینکه قصدشان ارائه کالاهای مصرفی بود ما با آنها مخالفت کردهایم و این سیاست ما هم طبیعتا همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. پس ما صرفا دنبال درآمدزایی و سود خاص نبودهایم. معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاههای بینالمللی در مورد تاثیر برگزاری این نمایشگاهها بر ارزآوری گفت: در مواردی که شرکتهای خارجی حضور پیدا میکنند تنها نمایشگاه سود نمیبرد، بلکه ارزآوری به دنبال روابط تجاری شکل میگیرد، روی بخش حملونقل، در هتلداری و در بازار اثر گذار است و اینها همه باعث میشود، نمایشگاه برای ما ارزآوری داشته باشد. وی در حاشیه برگزاری این نمایشگاهها برای جذب بیشتر مشارکتکنندگان گفت: برنامه ما برای جذب مشارکتکنندگان داخلی و خارجی همان برنامهریزی است که از ابتدای سال در نظر گرفتیم. ما دنبال این هستیم که فضا را هرچه بیشتر باز کنیم تا شرکتهای مختلف چه داخلی و چه خارجی بتوانند در
نمایشگاهها حضور موثری داشته باشند.