بازاریابی بین‌المللی برای استخراج ثروت از دریا

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۹۴۳

گروه راه و شهرسازی|

به فاصله چند روز پس از صدور مجوز اوفک و شکسته شدن سد 40ساله خرید هواپیما از غول‌های هوایی جهان، چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی برای دولتمردان ایران به‌ویژه عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی به فرصتی تبدیل شد تا از سیاست‌های دولت یازدهم برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری کشور در اقتصاد جهانی دریا و فعال کردن حمل‌ونقل دریایی رونمایی کنند.

آخوندی در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران با خوشامدگویی به سفرای خارجی و فعالان حوزه دریانوردی به تشریح سیاست‌های محوری در حوزه دریا پرداخت و گفت: مهم‌ترین نکته برای ما افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در جهان است. دریا یک حوزه جهانی است و به همین دلیل ما به رقابت بین‌المللی در بنادر کشور فکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما باور داریم که باید توانمندی خود را در نرم‌افزار و سخت‌افزار افزایش دهیم و بدین‌ترتیب صاحب قدرت بیشتری برای رقابت شویم، بنابراین نخستین سیاست ما افزایش توان رقابتی در سطح بازار جهانی و به دست‌آوردن سهم مناسب در حوزه اقتصاد دریایی در سطح جهان است.

آخوندی اعلام کرد: به همه این اطمینان را می‌دهیم که ایران با قواعد بین‌المللی آشناست. البته پیشینه ما در سطح جهانی آن را ثابت می‌کند. ایران یکی از بنیانگذاران سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) است و همیشه از طرف IMO به عنوان کشور سفید اعلام شده است و اینکه ما می‌توانیم با عمل و تعهد به قواعد بین‌المللی در جهان رقابت داشته باشیم و این موضوع خواست ملت ایران است. وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: درحالی که در منطقه‌یی پرآشوب خلیج‌فارس و شمال آفریقا هستیم اما خوشبختانه مرزهای دریایی ما و همچنین دریاهای ما امن هستند. وی از نیروی دریایی ارتش و همچنین نیروی دریایی سپاه پاسداران تشکر کرد و گفت: تاکید می‌کنم آنچه به دست آوردیم در تشریک مساعی با همه فعالان حوزه دریانوردی کشور است.


استفاده از ثروت دریا به بهترین شکل

این مقام مسوول از توجه به حوزه گردشگری دریایی، شیلات و همچنین شهرسازی و سکونت کنار دریاها به‌عنوان سیاست بعدی وزارتخانه متبوع خود یاد کرد و گفت: نکته مهم این است که وقتی از دریا صحبت می‌کنیم از همه ظرفیت‌های آن صحبت کنیم و دریا را به حمل‌ونقل دریایی خلاصه نکنیم. دریا یک ثروت مهم است که باید از آن استفاده شود.

نخستین اهمیت دریا بحث حمل‌ونقل است و سازمان بنادر این سیاست را تعقیب می‌کند که اضافه بر نوسازی و توسعه بنادر در بحث بازاریابی بین‌المللی در حوزه بنادر هم برنامه داشته باشیم.

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در حال توسعه سریع بندر چابهار هستیم و برنامه داریم که ظرفیت بندر را از 2.5میلیون تن به 8.5میلیون تن افزایش دهیم. در بندر جاسک نیز توسعه خواهیم داشت. نوسازی فاز یک بندر شهید رجایی شروع و در بنادر شمالی نیز طرح‌های توسعه‌یی دنبال می‌شود و در همین رابطه در بندر امیرآباد افتتاحیه‌های جدیدی را خواهیم داشت. وی با بیان اینکه پیش‌تر آمار طرح‌های توسعه‌یی در بنادر کشور عنوان شده است، گفت: مثلا در بندر چابهار حدود ۴۰۳میلیون دلار فقط از صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری استفاده شده است، ضمن اینکه کشور هند نیز در دو مرحله ۸۵میلیون دلار و ۱۵۰میلیون دلار برای توسعه چابهار سرمایه‌گذاری کرده است و برهمین اساس تاکید من بر بازاریابی بین‌المللی است. آخوندی ادامه داد: تلاش داریم در کریدورهای جدیدی که تعریف می‌کنیم تمام ذی‌نفعان فعال شوند. در بندر چابهار نیز از مشارکت فعال افغانستان و هند بهره‌مند شویم یا مثلا در تلاشیم که در بندر شهید رجایی از تمام بازیگران بین‌المللی دعوت کنیم تا بتوانند به بندر شهید رجایی بیایند و در آنجا به‌عنوان یک بندر بین‌المللی با ایران اشتراک منافع داشته باشند و این سیاست ماست که از آن پشتیبانی می‌کنیم.


ایجاد شبکه بندری در سواحل ایران

عضو کابینه دولت یازدهم همچنین بااشاره به بحث ایجاد شبکه بنادر به‌عنوان سیاست بعدی وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه بنادر گفت: قصدمان فقط حمایت از بنادر بزرگ نیست بلکه ایجاد شبکه بندر است.

در تاریخ ایران بنادری مثل میناب و تیاب را داشته‌ایم که بعد از ساخته شدن بنادر بزرگ از چشم دور مانده‌اند. ما می‌خواهیم باتوجه به بنادر کوچک و ایجاد شبکه بندری از تمام طول ساحل بهره‌وری کنیم نه اینکه تمرکز فقط روی بنادر بزرگ باشد.

آخوندی همچنین گفت: ما به پشتیبانی از تولید برای صادرات فکر می‌کنیم و صادرات نفت و مشتقات نفتی را باید در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مورد حمایت قرار دهیم. وی ایجاد امکانات برای صادرات را سیاست بعدی خود دانست و گفت: این ۵هزار و ۸۰۰کیلومتر ساحلی که در ایران وجود دارد باید کانون تولید باشد و ما از همه کسانی که بخواهند تولید صنعتی داشته باشند و برای آن احتیاج به اسکله‌های خاص داشته باشند، حمایت می‌کنیم.


فعالیت تجاری با گردشگری ‌دریایی

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: در حوزه مسافر و گردشگری دریایی در جای مناسبی قرار نداریم. از آقای سعیدنژاد خواسته‌ام تلاش کنند تا فعالیت تجاری در دریاهای ایران در حوزه مسافر شکل بگیرد. سفر و تفریح دریایی مورد نیاز و در دستور کار ما قرار دارد.

وزیر راه‌وشهرسازی نکته مهم بعدی را بحث حمل‌ونقل ترکیبی دانست و با بیان اینکه سیاست ما ایجاد دسترسی ریلی به بنادر کشور است، گفت: سیاست ما این است که تمام بنادر کشور را برای اتصال به شبکه راه‌آهن کشور و امکان حمل‌ونقل ریلی درون بندری به ریل تجهیز کنیم. ما در حال حاضر سیاست ایجاد حمل‌ونقل چندوجهی و ترکیب حمل‌ونقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌یی را دنبال می‌کنیم.

آخوندی بااشاره به سرمایه‌گذاری روی بنادر خشک ایران نیز گفت: نخستین سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین هفته گذشته انجام شد و بنا داریم فرودگاه امام را به بندر خشک تبدیل کنیم. آخوندی توسعه سرمایه‌گذاری در پس کرانه‌های بنادر را از برنامه‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و اظهار داشت: اکنون 2هزار و ۴۵۰هکتار زمین به‌عنوان پس کرانه بندر شهید رجایی در دست سرمایه‌گذاری قرار گرفته و ۱۱هزار هکتار نیز در بندر امام‌خمینی(ره) برای انجام سرمایه‌گذاری آماده شده است. آخوندی با بیان اینکه بنادر ایران پس‌کرانه‌های مناسب را دارند، گفت: در سه سال اخیر میزان سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های بنادر ایران ۶هزار میلیارد تومان بوده است.


انتشار برنامه راهبردی صنایع دریایی

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که در این برنامه حضور داشت گفت: برنامه راهبردی 10ساله صنایع دریایی طی مدت 2سال گذشته تهیه شد و تا یک ماه آینده منتشر می‌شود. به گزارش فارس، محمدرضا نعمت‌زاده در جمع خبرنگاران افزود: برنامه راهبردی صنایع دریایی با همکاری دانشگاه شریف و انجمن مهندسی دریایی ویرایش شد. وی با تاکید بر لزوم تشویق استفاده از صنایع دریایی گفت: در 30سال اخیر اگر یک‌پنجم تجهیزات دریایی از صنایع داخلی خریداری می‌شد امروز در این بخش خودکفا بودیم.


انتقاد از صندوق توسعه ملی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صندوق توسعه‌ ملی حاضر است ارز حاصل از فروش نفت و گاز را دراختیار سازنده خارجی برای سفارش کالا توسط کارفرمای ایرانی بگذارد اما حاضر نیست به تولید‌کننده داخلی تسهیلات بدهد که طی جلسه در این باره قرار شد هیات امنای صندوق مجوزی در این باره صادر کند.

نعمت‌زاده افزود: صنایع ما در بخش دریا و واحدهای خدماتی نظیر کشتیرانی توانسته وظیفه بین‌المللی خود را انجام دهد.


همه تحریم‌های دریایی ایران رفع شد

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در مراسم چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی بااشاره به شرایط پسابرجام گفت: 2حوزه حمل‌ونقل دریایی و حمل‌ونقل هوایی سیبل تحریم‌ها بودند. در بخش دریایی یکی از حوزه‌های مهم تحریم خطوط کشتیرانی بود که بنادر را با محدودیت‌هایی مواجه کرده بود، اما امروز رسما اعلام می‌کنیم که در دریا هیچ‌گونه تحریمی نداریم و کشتیرانی‌های ایران نظیر نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آزاد هستند به هر یک از بنادر جهان سفر کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر ادامه داد: در حوزه بیمه و موسسات رده‌بندی نیز هیچ محدودیتی نداریم. امروز سیاست وزارت راه حمایت است بنابراین از موسسات رده‌بندی که در دوران تحریم تشکیل شد، حمایت می‌کنیم. سعیدنژاد ادامه داد: در زمینه تجهیزات بندری شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر هستند که تجهیزات مناسب‌تر به ما بفروشند اما سیاست محوری ما حمایت از صنایع داخلی کشور است.

وی ادامه داد: رسما اعلام می‌کنیم که هیچ‌گونه تحریمی در بنادر ایران و دریا نداریم، ضمن اینکه هیچ‌گونه خریدی بدون انتقال تکنولوژی و سهم ساخت داخل و بدون نظر وزارت صنعت انجام نمی‌دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر خطوط مختلف کشتیرانی به بنادر ایران وارد شده‌اند و اپراتورهای بزرگ دنیا آماده سرمایه‌گذاری در بنادر ایران هستند که در این راستا 9پیشنهاد مشخص از شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در فازهای بندر شهید رجایی داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بنادر ایران دروازه ورود 400میلیون جمعیت مستقر در منطقه است، ما تلاش کرده‌ایم شرایط به‌گونه‌یی فراهم شود که کشورهای منطقه از این موقعیت استراتژیک استفاده کنند، پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی زیاد است و علت آن اجتناب از هزینه‌های مازاد نظیر

فرانشیز است.


300میلیون دلار برای سوخت‌رسانی

وی همچنین درباره سوخت‌رسانی به کشتی‌ها بر دریاهای ایران، گفت: در موقعیت مناسبی درباره سوخت‌رسانی در مناطق تنگه هرمز و خلیج‌فارس قرار داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اسکله خلیج‌فارس در بندر شهید رجایی عمدتا به سوخت‌رسانی اختصاص یافته است و قراردادهای سرمایه‌گذاری زیادی برای تامین تجهیزات و امکانات مناسب در محل مذکور داریم تا حجم عملیات خود را بر دریا در زمینه سوخت‌رسانی ارتقا دهیم. وی گفت: در این حوزه قرارداد مشترک ایرانی- خارجی با حجم 300میلیون دلار برای سوخت‌رسانی در خلیج‌فارس

به امضا ر سید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر