نابودی منطقه حفاظت شده بیخ گوش تهران

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۷۵


احداث اتوبان شهید شوشترى درحالى که بخشى از آن از پارک ملى سرخه حصار مى‌گذرد؛ دوباره مطرح و گفته مى‌شود؛ در این زمینه پیشرفت توافقات میان شهرداری تهران و اداره کل محیط زیست استان تهران حاصل شده است. به گزارش ایلنا، سال گذشته خبر احداث اتوبان شهید شوشتری در تهران حواشی‌های زیادی را در پی داشت زیرا که بخشی از این بزرگراه قرار است از پارک ملی سرخه حصار عبور کند و این درحالی است که احداث جاده در مناطق حفاظت شده برای حفظ اکوسیستم ممنوع است. از این رو سال گذشته احداث این اتوبان از اولویت‌های شهرداری تهران خارج شد اما اکنون معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از فراهم کردن مقدمات برای آغاز این پروژه خبر می‌دهد و عنوان می‌کند که در توافقات با مراجع زیست‌محیطی پیشرفت داشته‌اند و نظر محیط‌زیست مبنی بر افزایش متراژ تونل این بزرگراه تامین شده است. این در شرایطی است که فعالان محیط‌زیست عبور هر گونه اتوبان حتی به شکل تونل را برای پارک ملی آسیب‌زا می‌دانند. عباس در مورد خطر رد شدن اتوبان از پارک ملی سرخه‌حصار گفت: اگر ما مجموعه‌یی به عنوان مناطق حفاظت شده را قبول داریم و می‌خواهیم که این مناطق وجود داشته باشند باید حرمت آن را نگه داریم یعنی یا باید به طور کل مناطق حفاظت شده را قبول نداشته باشیم و فعالان محیط زیست را یک مشت افراد بی‌دغدغه بدانیم و همان کاری که بعضا در برخی دولت‌های پیشین صورت گرفت را انجام دهیم و همه جا جاده و معدن بسازیم و جنگل را نابود کنیم یا اگر مدعی هستیم؛ چیزی به عنوان مناطق حفاظت شده را به عنوان یک سیستم قبول داریم؛ باید مقررات مربوط به آن را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مناطق حفاظت شده به ویژه پارک‌های ملی قوانین مربوط به خود را دارند، افزود: نمی‌توان درون مناطق حفاظت شده، جاده کشید. با توجه به قوانین محکمی که در این زمینه وجود دارد، چطور می‌توانیم در پارک ملی بزرگراه ایجاد کنیم؟ این فعال مدنی حوزه محیط زیست ادامه داد: اتوبان‌سازی‌ها تنها به افزایش آلودگی و ترافیک می‌انجامد. کدام یک از بزرگراه‌ها که ساخته شد؛ بار ترافیکی تهران را کم کرده است؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر