روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۶۶

14‌ هزار‌ میلیارد تومان درآمد گمرک کشور

گروه تجارت تراز بازرگانی ایران از سال1388 تا پایان سال1391 درمجموع 90‌میلیارد دلار کسری داشت اما با روی کار آمدن دولت یازدهم روند واردات کاهش و با حمایت از صادرات غیرنفتی و مدیریت ارزی دولت شاهد بودیم که این میزان کسری تراز تجاری در سال 92 به 7 و در سال 93 به 3‌میلیارد دلار کاهش یافت و در سال 94 تراز بازرگانی ایران برای نخستین بار مثبت شد. در سال گذشته 924‌میلیون دلار مازاد تراز تجاری داشتیم و این در حالی است که مازاد تراز تجاری ایران در 5ماهه ابتدایی امسال به 2‌میلیارد و 399‌میلیون دلار‌ رسیده است.

در این میان، بر اساس اعلام گمرک کشور، پیش‌بینی می‌شد که با مدیریت واردات، درآمدهای گمرک هم با کاهش چشم‌گیری همراه شود، اما درآمدهای گمرک از رقم 7600‌میلیارد تومان سال1391 به 14‌هزار‌ میلیارد تومان رسید. در این راستا، راه‌اندازی گمرک الکترونیک در ایران، راه‌اندازی بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور، پنجره واحد تجاری مجازی، اجرای بسته حمایتی گمرک از تولید و صادرات، فعال شدن دیپلماسی گمرکی با کشورهای چین، ترکیه، کره جنوبی، آذربایجان و روسیه و آغاز گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا درخصوص مسائل گمرکی ازجمله موارد موثر در افزایش درآمدهای گمرکی اعلام شده است.


تکمیل ۶۴ پروژه معدنی تا 3 سال دیگر

گروه معدن جدول پروژه‌های تعریف شده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نشان می‌دهد که تا پایان یک برنامه 7ساله ۶۴پروژه معدنی و صنایع معدنی به پایان خواهد رسید. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این برنامه که از ابتدای دولت یازدهم آغاز شد زمان‌بندی اجرای ۷۳پروژه معدنی و صنایع معدنی را نشان می‌دهد که تا سال ۱۳۹۸ باید به پایان برسند. پیش از این نیز ایمیدرو در گزارش عملکرد خود در سه سال اول عمر دولت یازدهم به معاون اول رییس‌جمهور، از فعال‌سازی ۱۵طرح معدنی راکد و تعریف ۲۳طرح معدنی جدید در 3سال اول عمر دولت یازدهم به ارزش مجموعا 11.1میلیارد دلار خبر داده بود.

در برنامه 7ساله این ساز مان نیز که از ابتدای دولت یازدهم آغاز شده تا پایان سال جاری ۳۶طرح معدنی و صنایع معدنی تعریف شده است. از سوی دیگر همچنین هنوز بیش از نیمی از برنامه طرح‌های معدنی و صنایع معدنی باقی مانده است که ۱۱پروژه آن باید تا سال آینده، به عنوان سال پایانی عمر دولت یازدهم به پایان برسد که ازجمله آنها واحدهای احیای مجتمع‌های فولاد بافت و سبزوار، واحدهای ۲.۵‌میلیون تنی فولاد شرق کاوه و فولاد خراسان و... هستند. ۲۵ پروژه دیگر شامل کنسانتره 5میلیون تنی مبارکه، آلومینیوم جنوب، کارخانه تیتانیوم کهنوج، توسعه واحد آنتیموان و تجاری‌سازی محصولات و... نیز باید تا پایان سال ۱۳۹۸ تکمیل شوند و به بهره‌برداری برسند.


صادرات ۸۵۰‌ میلیون دلاری غذا در ۵ ماهه 95

گروه تجارت در 5ماه نخست امسال صادرات مواد غذایی ایران به رقم ۸۵۰‌میلیون دلار رسیده است که ۴ گروه در آن بیشترین سهم را داشته‌اند. رییس سازمان توسعه تجارت در حاشیه بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی شیرینی و شکلات، شیر و صنایع لبنی و آشامیدنی گفت: فرآورده‌های لبنی با 256‌میلیون دلار صادرات، بیشترین میزان صادرات صنایع غذایی تا پایان مردادماه سال جاری را به خود اختصاص داده، پس از آن شیرینی و شکلات 178‌میلیون دلار صادرات را به ثبت رسانده است. مجتبی خسروتاج ادامه داد: گروه سوم شامل محصولات تولیدی ازجمله رب گوجه فرنگی بود که 77‌میلیون دلار صادرات را از آن خود کرده و در صادرات گروه چهارم که انواع کمپوت و کنسرو را شامل می‌شود، 70‌میلیون دلار به ثبت رسیده و مابقی نیز متعلق به سایر اقلام است. خسروتاج با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهند که نسبت به مدت مشابه پارسال در این حوزه تنها دو درصد رشد داشته‌ایم، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی بود که قدرت رقابتی بنگاه‌های ایرانی را در سطح جهانی کاهش داده است و ما هم‌اکنون بر مدیریت هزینه در این حوزه تمرکز کرده‌ایم.


افتتاح 2 طرح گندله‌سازی تا پایان امسال

گروه معدن دو طرح 5‌ میلیون تنی گندله‌سازی امسال در کشور افتتاح می‌شود. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اعلام این خبر، گفت: در حال حاضر ایجاد ظرفیتی معادل 15‌میلیون تن گندله و 17‌میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در ناحیه معدنی سنگان، در دست اجراست که با راه‌اندازی این دو طرح، 10‌میلیون تن به ظرفیت تولید گندله در کشور افزوده خواهد شد. مهدی کرباسیان با بیان اینکه با راه‌اندازی طرح‌های گندله و کنسانتره سنگ آهن، زنجیره صنعت فولاد در راستای اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی متوازن خواهد شد، افزود: به ازای هر واحد محصول معدنی حداقل تا سه برابر ارزش افزوده ایجاد می‌شود که این مساله درخصوص عناصر نادر خاکی که ایمیدرو برای آن برنامه‌ریزی کرده، بسیار بالاتر است. کرباسیان همچنین به مذاکرات شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدن و صنایع معدنی پس از برجام اشاره کرد و گفت: برای ما جذب منابع خارجی و انتقال تکنولوژی روز بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین به شرکت‌هایی که در حال مذاکره هستیم، اعلام کرده‌ایم که حتما باید با یک شرکت ایرانی شریک شوند تا انتقال تکنولوژی هم صورت گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و افزود: شرکت‌های مهم بیمه جهان همچون ساچه ایتالیا، کوفاس فرانسه، هرمس آلمان و همچنین بیمه ضمانت کشورهای کره و ژاپن نیز موانع را برداشته‌اند و می‌توانند طرح‌های فاینانس را ضمانت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر