بزرگان صنعت هوانوردی جهان دوباره در تهران

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۵۸

گروه راه و شهرسازی |

درحالی که بنا به گفته مقام‌های ایران، ایرباس و بویینگ، مذاکرات مرتبط با معامله هواپیما به خانه‌های آخر رسیده و شرایط برای اخذ مجوز اوفک مثبت است، امروز برای دومین‌بار طی یک سال گذشته بزرگان صنعت هوایی جهان در تهران گردهم جمع خواهند شد تا شرایط را برای سرمایه‌گذاری در صنعت هوایی ایران بررسی کنند. همزمان با این تحولات، مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه در موضوعات فنی و مالی با ایرباس به توافق اولیه رسیده‌ایم، گفت: اضافه کردن بند جریمه در قرارداد برای شرایط احتمالی، جزو شروط ایران است.

پس از آنکه ایران در بهمن‌ماه سال گذشته اجلاس۲۰۱۶ کاپا را در تهران برگزار کرد، حالا و با هماهنگی‌های صورت گرفته بار دیگر سران اصلی این نهاد بین‌المللی به ایران خواهند آمد تا شرایط را برای آینده سرمایه‌گذاری‌ها بررسی کنند.

براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری امروز با حضور معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر راه‌وشهرسازی، سرمایه‌گذارانی از ۱۵۰شرکت و ۲۰کشور جهان رسما اجلاسی جدید را در تهران کلید خواهند زد و به مدت دو روز مذاکرات مختلف در حوزه‌هایی همچون اجاره و خرید هواپیما، توسعه فرودگاه‌ها، رفع موانع بانکی در صنعت هوانوردی و توسعه شبکه پروازی بین‌المللی و داخلی را پیگیری می‌کنند.

از کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، کانادا، برزیل و چین به‌عنوان بخشی از کشورهای حاضر در این اجلاس نام برده می‌شود.

مرکز هوانوردی آسیا-پاسیفیک موسوم به کاپا موسسه‌یی است که از سال۱۹۹۰ کار خود را در استرالیا آغاز کرد، اما پس از مدتی با افزایش حوزه پیگیری‌های خود به نهادی جهانی تبدیل شد.

در حال حاضر کاپا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراجع ارائه آمار و اطلاعات هوانوردی در سطح جهان به حساب می‌آید و بسیاری از پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در سطح این بازار از‌سوی این نهاد مدیریت می‌شود.

مذاکرات هوایی ادامه دارد

در همین حال، فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه مذاکرات ایران‌ایر با هر سه کمپانی ایرباس، بویینگ و‌ ای.تی.آر ادامه دارد، اظهار کرد: هم در بعد حقوقی و هم در بعد مالی و فنی و عملیاتی مذاکرات ادامه دارد. البته حجم کار بسیار زیاد و قراردادها سنگین و حساس هستند و مذاکرات قراردادی به صورت فشرده ولی با دقت بالا در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه این اطمینان را می‌دهم که مذاکرات خرید هواپیما متوقف نشده است، ادامه داد: هر هفته جلسات مذاکره با این کمپانی‌ها برقرار است. جلسات مذاکره در طول این چند ماه گذشته هیچ‌گاه متوقف نشده است و اتفاقا بسیار جدی و فشرده ادامه دارد.

مدیرعامل ایران‌ایر بااشاره به حضور نمایندگان ایرباس در ایران برای انجام مذاکرات، گفت: مذاکرات خرید هواپیما معمولا در ابعاد مختلف حقوقی، مالی، فنی و عملیاتی و... انجام می‌شود. بنا بر این گاهی این مذاکرات در حوزه حقوقی، گاهی مالی و بعضا فنی و عملیاتی در جریان است. به این ترتیب و به تناسب موضوع جلسه کارشناسان دو طرف در مذاکرات حضور دارند.

وی افزود: در عین حال ممکن است میزبان تیم فنی ایرباس باشیم که در این مذاکرات همکاران فنی در این مذاکرات حضور دارند و در این جلسات درباره قطعات و موتور هواپیما، سیستم‌های ناوبری، سیستم‌های مکانیکی و الکترونیکی و... مذاکره می‌شود. پرورش با بیان اینکه تعداد موارد و موضوعاتی که باید برای آنها در جلسات مذاکره تصمیم‌گیری شود بسیار زیاد است، اظهار داشت: شاید سه کمپانی، ارائه‌دهنده موتور هواپیما باشند که همکاران ما در تیم فنی باید با تمام این کمپانی‌ها به مذاکره بپردازند تا بهترین انتخاب را با بهترین شرایط داشته باشند. وی تاکید کرد: خوشبختانه تیم بسیار باتجربه‌یی از ایران در مذاکرات خرید هواپیما حضور دارند و تلاش می‌کنیم که در مذاکرات به بهترین شرایط برای خرید هواپیما دست پیدا کنیم.


شروط ایران برای خرید هواپیما

مدیرعامل ایران‌ایر با تاکید بر اینکه توافق‌های اولیه در مذاکرات فنی و مالی با ایرباس انجام شده است و هم در حوزه مالی و فنی و هم در حوزه قراردادی به توافق‌های اولیه با ایرباس رسیده‌ایم، گفت: توافق نهایی با ایرباس منوط به این است که شرایط ما هم لحاظ شود اما هر دو طرف امیدوارانه مذاکرات را ادامه می‌دهند. پرورش افزود: هنوز قرارداد نهایی به امضای دو طرف نرسیده است اما نمایندگان ایرباس مکررا ابراز امیدواری می‌کنند که مراحل اخذ مجوزها در حال انجام است. وی بااشاره به شروط ایران‌ایر در قرارداد خرید هواپیما از ایرباس، تاکید کرد: لحاظ کردن «بند جریمه» جزو شروط قرارداد است اما هنوز نهایی نشده است و به‌طور قطع تیم حقوقی و فنی ایران‌ایر باتوجه به تجربه خود مصالح کشور و شرکت هما را در این مذاکرات رعایت و لحاظ می‌کند. مدیرعامل ایران‌ایر افزود: یکی از موضوعاتی که در مذاکرات به صورت جدی مطرح می‌شود همین بحث وضعیت قرارداد در شرایط احتمالی مانند دوره بازگشت تحریم‌ها یا تاخیر در تحویل هواپیماست.

وی گفت: کلیات قرارداد بسیار خوب پیش می‌رود اما باید در این موضوعات هم به توافق برسیم که به‌عنوان مثال اگر 3سال دیگر تحریم‌های هوایی برگشت، تکلیف هواپیماهایی که قرار است 5سال دیگر تحویل داده شوند، چه می‌شود؟ یا اینکه اگر پیش‌پرداختی داده شده است، تکلیف آن چیست یا اینکه ما چه حقوقی در شرایط تاخیر در تحویل هواپیما خواهیم داشت و موارد بسیاری از این دست که البته مذاکرات نهایی در این‌گونه موارد در حال انجام است.


شرایط مثبت بویینگ

در همین حال، معاون مدیرعامل شرکت بویینگ اعلام کرده است که این شرکت برای فروش هواپیما به شرکت‌های ایرانی مشکلی ندارد و شرایط برای اخذ مجوز از اوفک مثبت است.

«مارتین بنتورد» افزوده است: شرایط برای اخذ مجوز از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا (OFAC؛)؛ Office of Foreign Assets Control برای فروش هواپیما به شرکت‌های ایرانی را مثبت ارزیابی کرد.

وی افزود: هم‌اکنون شرکت بویینگ با شرکت‌های ایرانی در حال مذاکره است و به نظر فضای مناسبی برای فروش هواپیما به ایران فراهم شده و شرکت بویینگ به نتیجه مذاکرات با شرکت‌های ایرانی خوشبین است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر