شناسایی 12 زمینه درآمدی در آموزش و پرورش

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۵۶

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از شناسایی 12 زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش خبر داد و گفت: امیدواریم از این طریق درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش را افزایش دهیم و بر کیفیت مدارس و برنامه‌های فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان بیافزاییم.

به گزارش ایسنا، محمد بطحایی با بیان اینکه رقم دقیقی از میزان دارایی‌های مادی و معنوی آموزش و پرورش در اختیار نداریم، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد برای آنکه بتوانیم به سطح قابل قبولی از تعلیم و تربیت در نظام آموزش و پرورش برسیم حداقل باید 35 درصد از منابع موجود را طی یک برنامه 5 ساله افزایش دهیم. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: به عبارتی آموزش و پرورش امسال 30هزار میلیارد تومان اعتبارمصوب دارد و براساس پیش بینی‌ها، نیازمند 43هزارمیلیارد تومان اعتبار است که بتواند از مشکلات مدرسه و تامین تجهیزات بکاهد و برای نیروی انسانی دوره‌های آموزشی خوب برگزار وعوامل انگیزشی آنها را ارتقاء دهد تا در نهایت طی برنامه‌یی 5 ساله به آموزش و پرورشی برسیم که هم سطح توقع آحاد مردم باشد. بطحایی با بیان اینکه افزایش 35درصدی منابع، رقمی نیست که از عهده دولت‌ها بربیاید گفت: اما پیش بینی می‌کنیم بتوانیم آن را از طریق استفاده خوب از دارایی‌هایمان تامین کنیم. بسیاری املاک و مستغلات ما به شرط آنکه به ماموریت اصلی آموزش و پرورش که همان تعلیم و تربیت است لطمه نزند قابل استفاده است.

بطحایی از شناسایی 12 زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم از این طریق درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش را افزایش دهیم و بر کیفیت مدارس و برنامه‌های فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان بیافزاییم. وی به برخی زمینه‌های اقتصادی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال هنرستان‌های فنی ما امکانات خوبی دارند و می‌توانند تولیداتی داشته باشند که به‌فروش برسد. همچنین امکانات خوبی برای تبلیغ و اشاعه فرهنگ در هر منطقه داریم. یا اردوگاه‌های فراوانی که برخی ایام سال عملا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و می‌توان همانند برنامه اسکان تابستانی و اسکان نوروزی فرهنگیان در مدارس از آنها بهره‌برداری کرد. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه زمینه دیگر یکپارچه کردن مدیریت خرید اقلام در آموزش و پرورش است، گفت: خریدهای زیادی در آموزش و پرورش از لوازم‌التحریر گرفته تا مواد خوراکی اساسی برای مدارس شبانه روزی همگی به صورت پراکنده انجام می‌شود، در حالی که اگر مدیریت آن تجمیع و با مقدار بالا اما ارزان‌تر و به قیمت عمده خریداری شود، می‌تواند در بهره وری منابع موثر واقع شود.

بطحایی ادامه داد: البته همانطور که تاکید شد افزایش بهره وری از فضای مدرسه این اجازه را به ما نمی‌دهد که به عنوان مثال زیرزمین یک مدرسه را انبار کنیم و در میان روز کارگران برای استفاده از انبار به مدرسه رفت وآمد کنند.

وی تاکید کرد: هیچ مدرسه‌یی رأسا اجازه ورود به هیچ‌کدام از این فعالیت‌های درآمدزایی را ندارد و این امور معمولا باید با موافقت اداره یا استان همراه شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر