صنعت بیمه به کمک داروسازی داخلی می‌آید

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۵۵

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم اختتامیه دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته ضمن بیان این موضوع که توسعه صنعت داروسازی اولویت اصلی دولت است، از افزایش پوشش بیمه‌یی داروهای تولید داخل خبر داد. رییس سازمان غذا و دارو نیز با تشویق شرکت‌های کوچک داروسازی به ادغام، این سیاست را لازمه ورود به بازارهای بین‌المللی دانست.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع بزرگان صنعت و علم داروسازی گفت: من مسوول نهادی هستم که به رفاه اجتماعی می‌پردازد و بخش مهمی از این رفاه شامل دارو است. معتقد هستم حوزه دارو نباید محدود به موضوعات اقتصادی شود زیرا دارو حوزه‌یی چند ساحتی است که مباحث مهمی از جمله علمی، فرهنگی، حوزه اجتماعی، فقر، نابرابری و حتی سیاست را دربر می‌گیرد. وی با اشاره به ناامنی‌های منطقه خاورمیانه و ثبات حاکم در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر افزود: ثبات سیاسی و امنیتی در ایران می‌تواند صادرات دارو را تحت تاثیر قرار دهد چراکه می‌توان از این فاکتور مهم برای جذب فناوری‌ها و همکاری‌های خود در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

ربیعی با تاکید بر این موضوع که بین‌المللی کردن فعالیت شرکت‌های داروسازی باید به عنوان یک راهبرد برای توسعه صادرات مد نظر فعالان قرار بگیرد، اظهار کرد: سهم 200میلیون دلاری صادرات داروی ایرانی در برابر سهم یک هزار و صد میلیون دلاری واردات دارو و همچنین حضور 90 شرکت بزرگ دارویی بین‌المللی در این نمایشگاه، به خوبی استراتژی صنعت داروسازی را مشخص کرده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بیان کرد: تمام تلاش بر این بوده است که همه داروهای تولید داخل تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و هر زمان که داروهای تولید داخل به جایگاه قابل قبول برسد، با ابزار بیمه به کمک صنعت داروسازی خواهیم آمد.

رییس سازمان غذا و دارو در اظهارنظری دیگر، شرط گسترش صنعت داروسازی ایران را ادغام شرکت‌های کوچک و تشکیل شرکت‌های بزرگ داروسازی دانست. به گزارش ایرنا، رسول دیناروند گفت: «متاسفانه این سازمان نمی‌تواند شرکت‌های کوچک داروسازی را با یکدیگر ادغام کند اما اگر قرار باشد ما بازیگر بین‌المللی در حوزه داروسازی داشته باشیم باید برخی از صنایع دارویی کشور با یکدیگر ادغام و بزرگ‌تر شوند. بطور مثال 20 شرکت‌ها داروسازی کوچک زیرمجموعه تامین اجتماعی فعالیت می‌کنند و این شرکت‌ها می‌توانند به چهار شرکت داروسازی بزرگ تبدیل شوند؛ همچنین تعداد شرکت‌های داروسازی زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام به پنج تا 6 شرکت می‌رسد که می‌توانند به یک شرکت خیلی بزرگ‌تر تبدیل شود. »

رییس سازمان غذا و دارو افزود: «فقط با ادغام شرکت‌های دارویی است که آنها می‌توانند به بازیگر بین‌المللی و منطقه‌یی تبدیل شوند. شرکت‌های داروسازی ما عمدتا کوچک و تقریبا 60درصد شرکت‌های داروسازی ما شبه دولتی هستند به آن معنا که مربوط به نهادهای عمومی هستند. برای تشویق شرکت‌های داروسازی به ادغام، نمی‌توانیم به آنها تسهیلات بدهیم؛ اینها سیاست‌های اقتصادی دولت است و باید جای دیگر تصویب شوند. »

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر