کمبود نقدینگی، مهم‌ترین مشکل صنعت خودرو کشور

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۴۷

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در راس هیاتی از شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو) ساوه بازدید و از شرایط تولید این کارخانه مطلع شد.

در حاشیه این بازدید مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درخصوص وضعیت گروه خودرو‌سازی سایپا گفت: خوشبختانه بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و به سرانجام رسیدن برجام در کشور، وضعیت گروه سایپا با فضای جدیدی روبه رو شد و قرارداد‌های خوبی با حضور خودروسازان خارجی تنظیم شده است.

وی با اشاره به دانشی که در گروه سایپا ایجاد شده، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر کارشناسان و متخصصان کشور توانسته‌اند به پیشرفت‌های خوبی در حوزه صنعت خودرو دست یابند و برهمین اساس در سال گذشته موفق شدیم محصولات جدیدی تولید و به بازار عرضه کنیم.

جمالی تصریح کرد: در سال جاری نیز در تلاشیم تا محصول جدیدی را وارد بازار کنیم و قطعا این روند با همکاری شرکت‌های جدید سرعت خواهد گرفت و به صورت مستمر خواهد بود.

وی گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته تحریم بر صنعت خودروسازی بسیار تاثیرگذار بود، علاوه بر این در گروه سایپا نیز به‌دلیل عدم مدیریت مطلوب این گروه در دوره‌های گذشته و به دلیل مشکلات نقدینگی، با کاهش شدید تولید روبه‌رو بودیم.

مدیرعامل گروه سایپا خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حمایت‌های وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و دولت تدبیر و امید شرایط به نحوی تبدیل شده که توانسته‌ایم از وضعیت نابسامان گذشته، عبور کرده و در سال جاری به بیش از 40درصد افزایش تولید برنامه‌ریزی کنیم.

وی درخصوص شرکت بن رو گفت: یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا، شرکت بن رو است که امروز مورد بازدید وزیر محترم صنعت قرار گرفت. برای این شرکت برنامه خوبی درخصوص اصلاح ساختار مالی تنظیم شده و امیدوارم این اصلاح ساختار به زودی عملیاتی و اجرایی شود.

جمالی گفت: محصول آریو در شرکت بن رو در حال تولید است و خوشبختانه برای نخستین بار در کشور، گروه سایپا توانست خودرو اتوماتیک تولید داخل را وارد ناوگان تاکسیرانی کند که مورد استقبال رانندگان محترم تاکسی و هموطنان نیز قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: افزایش تولید، نخستین گام جهت اصلاح رفتار تولیدی این شرکت بوده و البته امیدواریم بتوانیم از مجموع تقاضاهایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی داریم برای این شرکت جوینت ونچر مناسب انتخاب کنیم؛ چرا که شرکت بن رو در کشور این توانمندی را دارد که بتواند هاب تولید خودرو و قطعات در استان مرکزی باشد.

مدیرعامل گروه سایپا درخصوص مشکلات موجود در حوزه خودروسازی گروه سایپا گفت: در حال حاضر عمده‌ترین مشکل، تامین نقدینگی است که خوشبختانه دولت محترم و سیستم بانکی کشور در این زمینه با صنعت همراهی خوبی کرده و با مدیریت خوب نقدینگی در شرکت توانسته‌ایم تا حدود زیادی بر این مشکل فائق شویم.

وی افزود: مشکلاتی در ترازنامه‌های گروه سایپا وجود داشت و شرکت با زیان انباشته روبه‌رو بود که توانستیم با مهندسی مالی و همراهی دستگاه‌های ذی‌ربط اصلاح ساختاری در شرکت‌های گروه صورت دهیم و اکثریت شرکت‌های گروه از ماده 141 خارج شده‌اند.

جمالی گفت: اصلی‌ترین وظیفه صنعت خودرو، ارائه محصول خوب و باکیفیت است که آمار فروش نشان‌دهنده وجود اقبال در بازه محصولات گروه سایپا است و این یعنی مشکلات گذشته برطرف شده و امیدواریم با مدیریت مطلوب بتوانیم مشکلات موجود را پشت سر بگذاریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر