رمزهایی که باید طولانی و پیچیده باشد

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۳۸

گروه دانش و فن مرجان محمدی

دنیای فناوری روز به روز در حال پیشرفت است، دنیایی که گفته می‌شود مجرمان آن نیز جلوتر از فناوری قدم بر می‌دارند و در این بین کاربرانی هستند که به‌دلیل نا آگاهی و اطلاعات کم، به دام مجرمان سایبری می‌افتند. مجرمانی که نه قمه و چاقو دارند و نه از دیوار خانه‌ها بالا می‌روند اما می‌توانند در کسری از ثانیه نه تنها اطلاعات شما را دریافت و ذخیره کنند، بلکه می‌توانند با تجارت‌های مختلف در دنیای سایبر یه شبه ره صد ساله را بروند. هکرها و کرکرهایی که از نا آگاهی کاربران استفاده می‌کنند و تا جایی پیش می‌روند که به راحتی از کاربران اخاذی می‌کنند و در این بین است که کاربران باید با آگاهی و هوشیاری کامل و بالابردن اطلاعات خود از دنیای سایبر مانع درز اطلاعات و اخاذی در این دنیای مجازی هستند.

به نظر می‌رسد در این بین استفاده از رمزهای طولانی و پیچیده و همچنین رمزهایی خاص و تغییر‌های پی در پی می‌تواند به کاربران کمک شایانی کند، چراکه رمز عبور یا Password حیاتی‌ترین بخش هر حساب آنلاین است به گونه‌یی که با فعال نبودن ورود دو مرحله‌یی روی یک حساب، با داشتن آن به راحتی می‌توان به حساب فرد دیگری دسترسی پیدا کرد. یک رمز عبور خوب دارای ویژگی‌هایی است که رعایت هر یک از آنها امکان لو رفتن آن و دسترسی به حساب‌های مختلف‌تان توسط افراد خرابکار را از بین می‌برد. برای آنکه حدس زدن رمز عبور برای برنامه‌های مختلف کامپیوتری مشکل شود، رعایت دو نکته بسیار مهم و حیاتی است:

کاربران باید بدانند که هر زمان که رمز عبوری انتخاب می‌کنید، دقت کنید که طول آن حداقل ۱۰حرف باشد. این کار باعث می‌شود که زمان برای پیدا کردن این رمز عبور افزایش چشم‌گیری پیدا کند.

از سوی دیگر هر زمان که رمز عبوری انتخاب می‌کنید، باید علاوه بر حروف بزرگ، کوچک و عدد، از علامت‌های خاص مانند ! @ # و... نیز استفاده کنید. البته بد نیست این نکته را در نظر بگیرید که برخی از وب‌سایت‌ها/ سرویس‌ها امکان استفاده از علامت‌های خاص برای ایجاد رمز عبور را نمی‌دهند.

رمز عبور هر حساب شما باید یکتا باشد و نباید از یک رمز عبور برای چندین حساب استفاده کنید زیرا اگر یکی از آن وب‌سایت‌ها هک شوند و رمز عبورتان لو برود، فرد خرابکار به راحتی می‌تواند وارد حساب‌های دیگر شما بشود.

به عنوان مثال اگر شما از یک رمز عبور مانند berooz2014@ برای تمام حساب‌های خود مانند جی‌میل، فیس‌بوک، وب‌سایت دانشگاه و... استفاده می‌کنید و حساب دانشگاه شما هک شود و رمز عبورتان لو برود، فرد خرابکار با داشتن ایمیل و رمز عبورتان به راحتی می‌تواند وارد جی‌میل، فیس‌بوک و... شما بشود.

این مورد یکی از موارد شایع در بین کاربران است زیرا بسیاری از افراد در هنگام ایجاد یک رمز عبور، از اطلاعات شخصی خود مانند تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره شناسنامه، اسم همسر، نام فرزندان استفاده می‌کنند.

هم‌اکنون نرم‌افزارهای مختلفی روی اینترنت به صورت رایگان وجود دارند که شما به کمک آنها می‌توانید براساس اطلاعات شخصی افراد، رمزهای عبور مختلفی که ممکن است براساس آنها ایجاد کرده باشید را حدس و نمایش دهد.

این بدان معناست که شما نباید رمز عبور حساب‌های مختلف خود را با دیگران به اشتراک بگذارید زیرا ممکن است به دلیل سهل‌انگاری آنها، رمز عبور حساب شما لو برود. اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم، رمز عبور مانند مسواک است که تنها شما باید آن را بدانید نه دیگران.

بهتر است که هر ۳ ماه یک‌بار رمزهای عبور حساب‌های خود را تغییر دهید تا به این صورت شانس حدس زدن آن توسط دیگران را از بین ببرید. به نظر می‌رسد بسیاری از کمپانی‌های بزرگ برای اینکه کاربران خود را از این هشدارها آگاه کنند هر چند وقت یک‌بار پیام‌هایی را برای کاربران خود ارسال می‌کنند تا در نخستین فرصت اقدام به تعویض پسوردهای خود بکنند از سویی دیگر برخی دیگر از کمپانی‌ها پارا فراتر گذاشته‌اند و در زمان‌های مشخص پیام‌هایی را برای کاربران خود ارسال می‌کنند و با این نکته که برای در امان ماندن از مجرمان سایبری کلمه عبور خود را تغییر دهید، از کاربران خود می‌خواهند تا ضمن رعایت نکات ایمنی به تغییر رمزهای عبوری خود در فواصل مختلف عادت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر