اخبار

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۳۲

تنظیم بودجه «سوکار» آذربایجان برپایه نفت 40 دلاری

شرکت «سوکار» جمهوری آذربایجان بودجه 2017 میلادی خود را برپایه نفت 40 دلاری تنظیم می‌کند. به گزارش رویترز، رونق عبدالله‌اف، مدیرعامل شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان، «سوکار»، اعلام کرد که این شرکت بودجه سال 2017 میلادی خود را برپایه نفت 40 دلاری تنظیم خواهد کرد. این شرکت بودجه سال 2016 میلادی خود را براساس نفت 50 دلاری تنظیم کرده بود. جمهوری آذربایجان در سال‌های گذشته در پی کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی بوده است. باکو درآمدهای نفتی خود را برای مصارفی غیر از امور عادی اداره کشور صرف می‌کند، این موضوع سبب شده است که جمهوری آذربایجان همانند کشورهای تولید‌کننده‌یی که از کاهش قیمت نفت واهمه دارند، نباشد. سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود که به تازگی منتشر شد اعلام کرد که میانگین تولید روزانه نفت جمهوری آذربایجان امسال به 870هزار بشکه خواهد رسید. میانگین تولید نفت جمهوری آذربایجان در نیمه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه پارسال (2015) هیچ تغییری نکرد و در سطح 870هزار بشکه در روز ثابت ماند، اما نسبت به نیمه دوم 2015 میلادی 20هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد. اوپک پیش‌بینی کرده است که تولید نفت این کشور در سال آینده میلادی به 800هزار بشکه در روز کاهش یابد.


تلاش چین برای خرید سهام پروژه نفتی آذربایجان

چین می‌کوشد بخشی از سهام پروژه «مجموعه پتروشیمی و فرآوری نفت و گاز» جمهوری آذربایجان را خریداری کند. به گزارش خبرگزاری ترند، رونق عبدالله‌اف، مدیرعامل شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان، «سوکار»، خبر داد که شرکت‌های چینی ممکن است تا 50درصد سهام پروژه پیشنهادی «مجموعه پتروشیمی و فرآوری نفت و گاز » (او جی پی سی)، این کشور حاشیه دریای خزر را خریداری کنند. وی گفت: با توجه به اینکه سوکار و شرکت ملی نفت چین، «سی ان پی سی»، تفاهمنامه‌یی برای همکاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی امضا کرده‌اند، گفت‌وگوها درباره پیشنهاد این کشور ادامه دارد. عبدالله‌اف افزود: قرار است تامین مالی ساخت این پروژه را «اکسیم بانک» و یک بانک چینی دیگر انجام دهند. شرکت سوکار جمهوری آذربایجان در زمینه اکتشاف نفت در خشکی و دریا، انتقال و فرآوری نفت، گاز و میعانات گازی فعال است.


قزاقستان در تکاپوی افزایش تولید نفت

قزاقستان قصد دارد تولید نفت را از سه میدان اصلی خود در پنج سال آینده افزایش دهد. به گزارش آذرنیور، قزاقستان می‌خواهد تولید نفت خود را در سال 2017 میلادی به 79میلیون و 500هزار تن و در سال 2021 میلادی به 86میلیون و 500هزار تن برساند. این افزایش، بیشتر به علت رشد تولید میدان «تنگیز»، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی جهان و ازسرگیری تولید میدان نفت فراساحلی کاشاگان در 23 اکتبر خواهد بود. میانگین تولید نفت قزاقستان در پنج ماه نخست سال 2016 میلادی با 2.8درصد کاهش نسبت به ماه مشابه پارسال به 27میلیون و 670هزار تن و میانگین تولید میعانات گازی این کشور در همین مقطع با 13.4درصد افت به 4میلیون و 710میلیون تن رسید. انتظار می‌رود که تولید سه میدان اصلی نفت این کشور از جمله، کاشاگان، تنگیز و کاراچاگاناک، تا سال 2025 میلادی 75درصد مجموع تولید این کشور را تشکیل دهد. این در حالی است که این مقدار در سال 2015 میلادی 50درصد بوده است. تولید نفت قزاقستان در فاصله سال‌های 2001 تا 2015 میلادی دو برابر شد. افزون براین، سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) به تازگی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که پیش‌بینی افزایش 200هزار بشکه‌یی تولید روزانه نفت کشورهای غیرعضو این سازمان در سال آینده میلادی بیشتر مربوط به افزایش تولید میدان کاشاگان قزاقستان خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که تولید تجاری نفت این میدان نفتی در نوامبر 2016 میلادی به 75هزار بشکه در روز برسد. حجم ذخایر قابل برداشت میدان نفت فراساحلی کاشاگان که در حاشیه شمالی دریای خزر واقع است، حدود 13میلیارد بشکه است. این میدان سال 2000 میلادی کشف و نخستین محموله نفتی آن در سپتامبر 2014 تولید شد، اما تولید آن یک ماه بعد به علت نشت گازهای سمی متوقف شد. برآوردها حاکی است که حجم تولید نفت این کشور در سال 2016 میلادی 74میلیون تن باشد که این مقدار در سال گذشته میلادی به 79میلیون و 460هزار تن رسیده بود. بر پایه گزارش بی‌پی حجم ذخایر اثبات شده این کشور در اوایل سال 2016 میلادی 30میلیارد بشکه بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر