جنگ لفظی هند و پاکستان در سازمان ملل

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۲۹


گروه جهان| هند و پاکستان با خط و نشان کشیدن برای یکدیگر، خود را برای زورآزمایی و ادامه حمله‌های لفظی درباره بحران کشمیر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آماده می‌کنند.

به نوشته روزنامه داون پاکستان، حمله‌های لفظی بین دهلی‌نو و اسلام‌آباد با سخنرانی محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در 21سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل درباره خشونت نیروهای هندی در کشمیر آغاز می‌شود. در خشونت‌های 68 روز گذشته بین نیروهای امنیتی هند و معترضان در کشمیر که به دنبال کشته شدن برهان مظفر وانی، رهبر حزب المجاهدین در این منطقه آغاز شد تاکنون بیش از 80 تن کشته و هفت هزار نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. گفته شده نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند امسال در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نمی‌کند و قرار است هیاتی به ریاست سوشما سواراج در این نشست شرکت کند. وزیر خارجه هند گفته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در 26سپتامبر پاسخ قاطع و مناسبی را به ادعاهای نوازشریف درخصوص کشمیر می‌دهد.

وزارت خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌یی اعلام کرده نواز شریف در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به نقض حقوق بشر از سوی نیروهای هندی علیه مردم کشمیر می‌پردازند. وی از سازمان ملل خواهد خواست که به وعده خود برای تعیین حق سرنوشت مردم کشمیر عمل کند. نخست‌وزیر پاکستان جمعه گفت‌وگوهای مفصلی با رهبران کشمیر تحت کنترل این کشور و رهبران شاخه پاکستان حزب حریت انجام داد.

هر چند معمولا هند و پاکستان در سازمان ملل درخصوص مساله کشمیر با یکدیگر مجادله می‌کنند ولی امسال نقض حقوق بشر در بلوچستان پاکستان از سوی هند به این درگیری‌ها افزوده شده است. هند برای نخستین‌ بار در 14سپتامبر در شورای حقوق بشر سازمان ملل به نقض حقوق بشر در بلوچستان اشاره کرد. براساس گزارش‌های منتشر شده، هند به براهوم داغ بوگتی، یک رهبر بلوچ که در سوییس زندگی می‌کند، پناهندگی سیاسی می‌دهد.

پاکستان تاکنون بارها با طرح موضوع کشمیر در سازمان ملل به خشونت و کشتار مردم این منطقه از سوی نیروهای هندی اعتراض کرده است. هند هر بار با اعتراض شدید به این درخواست پاکستان اعلام کرده که موضوع کشمیر باید در گفت‌وگوهای دو جانبه رفع شود. تنش بین هند و پاکستان از 18 تیر ماه گذشته به‌ دنبال کشته شدن برهان وانی، فرمانده شبه نظامی حزب المجاهدین و حمایت پاکستان از وی به ‌شدت افزایش یافته است. نواز شریف، نخست وزیر پاکستان سال گذشته در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل با ارائه طرح چهار ماده‌یی خواستار کاهش تنش‌ها، احترام به آتش‌بس سال 2003، استفاده نکردن از زور علیه یکدیگر و غیرنظامی کردن منطقه کشمیر شده بود اما در مقابل سوشما سواراج، وزیر خارجه هند با رد این طرح صلح، پاکستان را حامی تروریست‌ها معرفی کرد. دو کشور هند و پاکستان دارای اختلافات جدی در مورد کشمیر هستند. بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام‌آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است. این دو همسایه هسته‌یی تاکنون دو بار بر سر مساله کشمیر وارد جنگ شده‌اند و با وجود برقراری

آتش ‌بس تقریبا هر روز درگیری مرزی بین دو کشور رخ می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر