لغو نشست شورای امنیت برای ارائه جزئیات آتش بس سوریه

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۲۷

گروه جهان

نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی توافق امریکا و روسیه درباره آتش بس در سوریه به درخواست امریکا و روسیه لغو شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه اصرار دارد که طرح تازه درباره سوریه مورد تایید اعضای شورای امنیت قرار بگیرد اما اعضای شورای امنیت مانند فرانسه خواستار آگاهی از جزییات این توافق هستند. در همین حال ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفته نشست شورای امنیت برای تایید توافق سوریه برگزار نشد چراکه امریکا از ارائه اسناد توافق آتش بس سوریه به اعضای شورای امنیت خودداری می‌کند. به گزارش رویترز قرار بود که سامانتا پاور، نماینده امریکا در سازمان ملل متحد و ویتالی چورکین جمعه در نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل گزارش خود درخصوص مفاد توافق واشنگتن و مسکو بر سر آتش بس تازه در سوریه را ارائه کنند اما در آخرین دقایق این نشست لغو شد. ویتالی چورکین گفته است: مشکل اصلی به نظر من که باعث می‌شود نتوان هر گونه قطعنامه‌یی داشت، این است که آنها (امریکایی‌ها) از ارائه اسناد به اعضای شورای امنیت یا حتی قرائت این اسناد برای آنها خودداری می‌کنند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرده است:«معتقدیم، ما نمی‌توانیم از آنها (اعضای شورای امنیت) بخواهیم از اسنادی حمایت کنند که تا حالا آن را ندیده‌اند.»دفتر نمایندگی امریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید که نتوانسته با روسیه بر سر نحوه ارائه اطلاعات به صورتی که مانع از افشای جزییات این اطلاعات شود به توافق برسد. یک سخنگوی امریکایی در این زمینه گفته است: اکنون ما بر اجرای طرح مورد توافق جان کری و سرگئی لاوروف (درباره سوریه) به ویژه دسترسی اضطراری شهروندان سوری به کمک‌های انسانی متمرکز هستیم. هدف طرحی که شنبه هفته گذشته مورد توافق وزرای خارجه امریکا و روسیه قرار گرفت، این است که بار دیگر

آتش‌بس سراسری را به سوریه بازگرداند. این طرح شامل آتش بس(که از عصر دوشنبه هفته گذشته آغاز شده) ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به شهروندان سوری تحت محاصره همچنین عملیات نظامی مشترک علیه گروه‌های تکفیری در سوریه است. طبق این گزارش، جان کری و سرگئی لاوروف بر سر پنج سند به توافق رسیده‌اند و دو طرف توافق کرده‌اند که این اسناد علنی نشود. این درحالی است که فرانسه پیش‌تر از امریکا خواسته تا جزییات این توافق را در اختیار پاریس قرار دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر