کریدور اقتصادی چین، مغولستان و روسیه نهایی شد

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۲۶

گروه جهان

چین، مغولستان و روسیه پس از مباحثاتی طولانی‌مدت درباره ایجاد یک کریدور اقتصادی جهت برقراری ارتباط میان خود به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا، این سه کشور پیش‌تر توافقنامه‌یی در حاشیه شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به همین منظور امضا کرده بودند و حالا کمیسیون اصلاحات و توسعه چین در بیانیه‌یی اعلام کرد که توافق نهایی در این خصوص حاصل شده است.

بر این اساس سه کشور قصد دارند سامانه ترابری زمینی، دریایی و هوایی را بین خود بهبود بخشیده و تشریفات گمرکی در این کریدور اقتصادی کاهش دهند. همزمان اعلام شده که سه کشور قصد دارند تشریفات واردات کالا از بنادر را متقابلا کاهش داده و تسهیلات بیشتری برای بازرگانان در نظر بگیرند. افزون بر این سه کشور اعلام کرده‌اند که این کریدور اقتصادی عرصه‌های مهم انرژی، مواد معدنی، فناوری پیشرفته، کشاورزی، علوم و فنون، گردشگری، فرهنگی، شیلات، پزشکی، محیط زیست، آموزش و پرورش و تجارت را نیز در بر می‌گیرد.

روسیه، چین و مغولستان در عین حال موافقت کرده‌اند که نوعی همکاری هرمی در راس دولت‌ها همچنین مرزهای منطقه‌یی داشته باشند. سند راهبردی و هدایتگر این کریدور اقتصادی را ماه ژوئن امسال (تیر ماه سال جاری) رهبران سه کشور در تاشکند ازبکستان پس از بحث و رایزنی‌های طولانی‌مدت امضا کردند. افزایش تبادلات، توسعه مناسبات و گسترش همکاری‌های اقتصادی در حوزهای مختلف از دیگر اهداف ساخت این راه اقتصادی میان سه کشور عنوان شده است.

این در شرایطی است که برای چین برنامه احیای جاده ابریشم در اولویت امور اقتصادی قرار دارد و درحال امضای توافقنامه‌های مشابهی با کشورهای مختلف است. چین سال‌هاست برای توسعه کریدور‌های اقتصادی تلاش می‌کند و علاوه بر همکاری با پاکستان در این زمینه از تایلند هم دعوت کرده است تا در کریدور اقتصادی خاور دور به همراه دیگر کشورها مشارکت کند. فعالیت چین و پاکستان در مسیر توسعه کریدور اقتصادی به شکل دو جانبه شروع شده و تا دو سال دیگر بسیاری از طرح‌های زیربنایی مرتبط با این راهرو اقتصادی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر