برگزاری کسل‌کننده‌ترین انتخابات تاریخ روسیه

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۲۴

گروه جهان|

شهروندان روسیه یک‌شنبه(امروز) در انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور شرکت خواهند کرد تا ۴۵۰نماینده را روانه دوما، پارلمان فدراسیون روسیه کنند. این انتخابات قرار بود چهارم دسامبر برگزار شود اما دولت روسیه هفته گذشته تصمیم به برگزاری زودهنگام آن گرفت.

به گزارش یورونیوز، یکی از عمده دلایل تغییر تاریخ، کاهش روزافزون تمایل شهروندان روسیه به شرکت در این انتخابات است چراکه براساس آخرین نظرسنجی‌ها تنها ۹درصد از مردم این کشور مبارزات انتخاباتی را پیگیری می‌کنند و ۴۳درصد نیز اعلام کرده‌اند این انتخابات را به طور کامل نادیده گرفته‌اند. برخی رسانه‌های روسی این انتخابات را «کسل‌کننده‌ترین» انتخابات تاریخ کشورشان توصیف کرده‌اند.

بیش از ۱۰۹میلیون نفر از جمعیت ۱۴۶میلیون و ۵۰۰ هزار نفری روسیه واجد شرایط رای دادن هستند و حداقل سن برای شرکت در رای‌گیری نیز ۱۸سال است. انتخابات پارلمانی دوره قبل در سال ۲۰۱۱ با اتهام تقلب و اعتراض‌های گسترده‌ نسبت به نتایج آن همراه بود که توسط دولت سرکوب شد.

حال گفته می‌شود که در انتخابات کنونی نسبت به دوره قبلی تعداد بیشتری نامزدهای«واقعا مخالف دولت» اجازه خواهند داشت که وارد دوما شوند اما هنوز هم انتظار می‌رود، احزاب وفادار به ولادیمیر پوتین همچنان اکثریت پارلمانی خود را حفظ کنند. این درحالی است که در سه ماه گذشته میزان محبوبیت حزب حاکم«روسیه واحد» از ۴۵به ۳۹درصد رسیده است. احزاب برای ورود به دومای روسیه باید امضای ۲۰۰هزار هوادار را داشته باشند.

به اعتقاد ناظران، برگزار نشدن انتخابات آزاد، بی‌میلی جوانان به حضور در انتخابات، عدم تمایل احزاب به رقابت‌های انتخاباتی و بی‌توجهی آنان به فعالیت‌های اردوگاه انتخاباتی احزاب دیگر ازجمله دلایل بی‌رونقی و کسل‌کننده بودن فضای انتخاباتی روسیه عنوان شده است. حزب روسیه واحد که اصلی‌ترین چهره آن پوتین است از سال 2000 تاکنون بر سر قدرت است.

والری فدوروف، کارشناس مسائل روسیه با اشاره به حضور احزاب مخالف در این انتخابات به یورونیوز گفته است:«تاکنون شاهد صعود حزب لیبرال دموکراتیک به رهبری ولادیمیر ژیرینوفسکی به عنوان گرایش اصلی بودیم. در انتخابات گذشته این حزب با زحمت حد نصاب لازم را کسب کرد و توانست وارد دومای فعلی شود اما اکنون به نظر می‌رسد این حزب به حزب دوم دومای بعدی تبدیل خواهد شد. اکنون این حزب از ۱۱درصد حمایت برخوردار است. در این دوره کمونیست‌ها خیلی ضعیف‌تر از معمول ظاهر شده‌اند و به نظر می‎رسد از صف مقدم مخالفان به رده دوم سقوط کرده‌اند. از سوی دیگر حزب«روسیه عادل» یکی دیگر از احزاب مخالف است که در دوره قبل ۱۳درصد آرا را کسب کرد اما این ‌بار از حمایت این‌چنینی برخوردار نیست هر چند به نظر می‌رسد با کسب6 تا 7درصد به دومای آینده راه یابد.»

دولت روسیه پیش از آغاز انتخابات دوما فعالیت چندین موسسه و سازمان غیرانتفاعی را به اتهام تلاش برای دستکاری افکار عمومی در آستانه انتخابات تعطیل کرد. واشنگتن پست شنبه در گزارشی با اعلام اینکه پوتین کنترل‎شده‌ترین انتخابات روسیه را در 16سال گذشته برگزار می‌کند، می‌نویسد:«برخی معتقدند، پوتین کسی است که برای قدرت به دنبال قدرت است. ولی اینطور نیست. پوتین یک مستبد تشنه قدرت نیست او رهبری با احساس عدم امنیت است که به تهدیدهای داخلی شدیدا واکنش نشان می‌دهد. از زمانی که پوتین در سال 2000 رییس‌جمهوری روسیه شد، تمام سیاست‌های ضد دموکراتیک، اصلاحات و اقداماتش همگی در پاسخ به تهدیدهای واقعی و فرض شده‌یی بوده که حیات و امنیت سیاسی او را تهدید می‌کرده است. بر همین اساس هر زمان که پوتین یک تهدید سیاسی را مشاهده می‌کند با یک اقدام متقابل به آن واکنش نشان می‌دهد.»


انتخابات در سایه تنش با غرب

انتخابات روسیه در شرایطی برگزار می‌شود که روابط مسکو با غرب به بدترین وضع از زمان پایان جنگ سرد تاکنون رسیده است. اقدام روسیه در انضمام شبه جزیره کریمه به خاک خود و حمایت از شورشیان مخالف دولت اوکراین باعث تنش بین روسیه و کشورهای غربی شده است.

خبرگزاری فرانسه در این باره می‌نویسد:«دو سال و نیم پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و جدا شدنش از اوکراین، سکنه آن در نخستین انتخابات برای انتخاب نمایندگانشان برای ورود به پارلمان روسیه پای صندوق‌های رای می‌روند.»

با این حال سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که واشنگتن مشروعیت این انتخابات و نتیجه آن را به رسمیت نمی‌شناسد. جان کربی در بیانیه‌یی اعلام کرده است:«موضع ما در قبال کریمه کاملا واضح است. این شبه جزیره همچنان بخشی جدا نشدنی از اوکراین است. تحریم‌های مرتبط با کریمه علیه روسیه تا زمانی که کنترل این منطقه در دست مسکو است، پابرجا می‌ماند.»

در همین حال، کریستین ینسن، وزیر خارجه دانمارک نیز برگزاری این انتخابات در کریمه را رد کرده و آن را غیرمشروع خوانده است. ینسن گفته است:«دانمارک این انتخابات را قبول ندارد و نسبت به عادلانه برگزار شدن آن تردید دارد. کریمه بخشی اشغال شده از سوی روسیه است که هنوز به اوکراین تعلق دارد.»

پترو پوروشنکو، رییس‌جمهوری اوکراین نیز با انتقاد از برگزاری این انتخابات در کریمه گفته است: «افرادی که از کریمه برای نمایندگی دومای روسیه انتخاب می‌شوند، ورود به فهرست تحریم‌ها را به جان می‌خرند. مسکو باید متوجه نقض حقوق بشر در کریمه باشد. ما با شرکای خود به رایزنی می‌پردازیم. اوکراین هم برگزاری این انتخابات روسی در قلمرو اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد.»

به اعتقاد ناظران، کندی رشد اقتصاد کشور به ‌دلیل تحریم اقتصادی غرب و کاهش بهای نفت خام و ادامه عملیات نظامی روسیه در سوریه، شرایط دشواری را برای اقتصاد این کشور ایجاد کرده است. روسیه با حدود ۱۷میلیون و 75هزار کیلومتر مربع گستردگی واقع در شمال اوراسیا نزدیک دو برابر کانادا یا چین یا ایالات متحده امریکا و بیشتر از یک دوم قاره آفریقاست و با اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای خزر، سیاه و بالتیک مرز آبی و با ۱۴کشور آسیایی و اروپایی نیز مرز زمینی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر