شورای گفت‌وگو از محور اصلی خود خارج شده

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۲۳


گروه تشکل‌ها|

در بیست‌و‌ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران صحبت‌ها دوباره حول محور تکمیل پروژه نیمه تمام چرخید موضوعی که به گفته کارشناسان تشکلی؛ در یک بازه زمانی میان نمایندگان بخش خصوصی مطرح می‌شود و اما بعد از مدتی رو به فراموشی می‌رود. حال نمایندگان تشکلی براین باورند که برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بخش خصوصی نیازمند بودجه‌های دولتی است که متاسفانه باتوجه به کاهش قیمت نفت بودجه‌های عمرانی هم کاهش یافته و در همین حال نمایندگان دولت و بخش خصوصی باید چاره‌یی اساسی اتخاذ کنند. حال دولتمردان براین باورند که بودجه مصوب سال95 شرکت‌ها و بانک‌ها نزدیک به 600هزار میلیارد تومان است که این نوع بودجه‌ها نیز برای بخش‌هایی همچون موسسات، شرکت‌ها و بانک‌ها صرف می‌شود. به گفته دولتمردان بودجه عمومی دولت نزدیک به 300هزارمیلیارد تومان است که 75درصد آن، صرف حقوق و مزایای کارکنان می‌شود و حال با توجه به اینکه بودجه عمرانی کشور، 57هزارمیلیارد تومان است و دولت نیز در این بازه زمانی با مشکلات عدیده‌یی در تامین منابع مواجه است، یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای به سرانجام رسیدن طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام، استفاده از منابع مالی بخش خصوصی است. » در همین رابطه رییس اتاق تهران در رابطه با واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش غیردولتی، خطاب به دولتمردان گفته است: «یکی از چالش‌های اصلی واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی همواره این بوده که دولت با نگاه اقتصادی و کسب درآمد در این زمینه برخورد کرده. حال آنکه تجربه موفق کشورهای دیگر نشان می‌دهد که دولت‌ها بدون چشم‌داشت مالی و انتفاعی، پروژه‌های نیمه‌تمام خود را به کسانی که اهلیت و صلاحیت اجرای آن را دارند، واگذار کرده و نتیجه مطلوب را نیز کسب کرده‌اند.» حال، «تعادل» در رابطه با نشست‌های شورای گفت‌وگو و همچنین چگونگی واگذاری طرح‌های نیمه تمام به نمایندگان بخش خصوصی به سراغ یلدار راهدار رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری رفته که ماحصل آن را در در زیر می‌خوانید:


بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید ما شاهد ارتباط تنگاتنگ نمایندگان دولت با بخش خصوصی بوده‌ایم. حال، برگزاری نشست شورای‌های گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه در دولت یازدهم ما شاهد ارتباط تنگاتنگ نمایندگان بخش‌خصوصی و دولتمردان بوده‌ایم که در زمان دولت نهم و دهم ما چنین رویکرد رفتاری را شاهد نبودیم. حال برای ارزیابی نشست شوراهای گفت‌وگو باید بگویم که نحوه این نوع نشست‌ها در استان‌های گوناگون متفاوت است. درواقع، کارشناسان در این نشست‌ها به موضوع‌های جزئی و کلی بخش ا قتصاد و غیره می‌پردازند که به عقیده من مطرح کردن مسائل مختلف نباید در شورای گفت‌وگو انجام شود؛ چرا که این نوع مسائل منجربه اتلاف وقت و انرژی نمایندگان دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و تشکل‌ها می‌شود. درواقع، برخی مسائلی که در جلسات این شوراها مطرح می‌شود بیشتر جنبه گفتمان دارد. به عبارت دیگر؛ این نوع گفتمان‌ها باید در بدنه دستگاه‌های دولتی، اجرایی و حل و فصل شود.

حال باتوجه به صحبت‌های شما مبنی براینگه شورای گفت‌وگو به سمت مسائل جزئی پیش رفته، راهکار اساسی برای به دست آوردن خروجی مناسب در این نشست نمایندگان بخش خصوصی و دولتمردان چیست؟

به عقیده من این نشست‌ها از محور اصلی خود خارج شده است و بنابراین ما باید به سمت بحث‌های کلان کشور پیش رویم. متاسفانه اگر ما نگاهی به اخبار داشته باشیم ما شاهد این موضوع خواهیم بود که این نوع نشست‌ها روند صعودی خود را طی می‌کند و این موضوع نیز نیاز به یک آسیب‌شناسی کلی دارد. درواقع، اگر ما بیست‌و‌ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی در استان تهران برگزار می‌کنیم باید به موضوع‌هایی که تا به امروز پرداخته‌ایم و عملیاتی شده است نیز بپردازیم. به نظر بنده محور این نشست‌ها آنقدر به سمت جزئی نگری پیش رفته که ما به ماحصل دقیقی دست نیافته‌ایم. به عبارت دیگر؛ درباره تعداد برگزاری نشست‌های شورای گفت‌وگو باید بگویم که اگر ما به تعداد نشست‌ها مشکلات و موانع حل نشده داریم هم وای به حال بخش خصوصی و هم وای به حال دولتمردان؛ چراکه نمایندگان تشکل‌ها برای پیش روی به سمت بهبود مولفه فضای کسب و کار کارگروه‌های دیگری را همچون کارگروه بهبود فضای کسب و کار، تسهیل در امور تجارت و... دارند که بحث‌های مختلفی نیز در این کاگروه‌ها دنبال می‌شود، بنابراین نیازی به مطرح کردن بحث‌های تکراری در نشست‌ها و کارگروه‌های مختلف نیست.

تهران به عنوان شهر استراتژیک به شمار می‌رود. حال، شما به عنوان نماینده بخش خصوصی در نشست شورای گفت‌وگوی استان‌ها برای بهبود فضای کسب و کار به نتیجه مطلوبی دست یافته‌اید یا خیر؟

شورای گفت‌وگو در سطح استانی به نتیجه مطلوبی نرسیده است. بنده در زمینه مدیریت و خروجی این نشست‌ها درصدد یک اقدام مطالعاتی جامع هستم که امیدوارم با نهایی شدن این مطالعات بتوانیم اقدام‌های قابل قبولی را همگام با دولت پیش بریم.

واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام کشور به بخش‌خصوصی یکی از مباحثی که در کارگروه‌های شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتمردان مطرح می‌شود. آیا نمایندگان بخش خصوصی توانمندی تکمیل این پروژه‌ها را دارند؟

موضوع بر سر توانمندی و غیرتوانمندی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیست. بلکه صاحبان بخش خصوصی از دولتمردان می‌خواهند تا پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی را به آنها واگذار کند. همانطور که می‌دانید بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام ما فاقد توجیه اقتصادی هستند و دولتمردان نیز درصدداند تا پروژه‌های چرب و نرم و به عبارت دیگر دارای سود دهی بالا را برای خود بردارند و پروژه‌های بدون توجیه اقتصادی را برای نمایندگان تشکل‌ها باقی بگذارند که این نمایندگان نیز زیر بار حرف زور نخواهند رفت. بنابراین دولت و بخش خصوصی درباره واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام در یک کلاف سردرگم گیر کرده که امیدواریم با ارائه برنامه‌های کافی و لازم در نهایت به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر