اتحادیه پایین‌دستی پتروشیمی رقیب بورس کالا می‌شود

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۱۹


گروه بورس |علی رمضانیان|

یک مقام مسوول با تایید توافق بر سر تخصیص مواد پتروشیمی برای مدیریت شبکه‌های توزیع پایین‌دستی و تنظیم عرضه و تقاضا در بورس کالا گفت: با استعلام‌های ماهیانه مجوزهای بهین یاب امکان رصد واحدهای تولیدی سخت‌تر می‌شود.

نصرالله رضا‌زاده طرقی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: در شرایط فعلی تنها یک گزینه برای تنظیم بازار وجود دارد و آن اینکه توزیع مواد پلیمری تنها از طریق بورس کالا برای مجتمع‌های پایین‌دستی صورت گیرد.

وی افزود: در این میان به دلیل اینکه اتحادیه سراسری صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بر بیش از 40تعاونی‌های صنفی در هر استان اشراف دارد و درمجموع فعالیت حدود 5600واحد صنفی عضو آنها، می‌توانند نظارت بهتری بر نظام توزیع و سهمیه‌بندی مواد پتروشیمی به این مواد داشته باشد.

بر اساس توافق صورت گرفته در حالی پیش از این 10درصد از مواد پتروشیمی برای تخصیص به صنایع پایین‌دستی در اختیار شبکه توزیع خرده‌فروشی اختصاصی اتحادیه سراسری پتروشیمی قرار می‌گرفت که بر اساس تفاهمنامه‌یی جدید با انجمن کارفرمایی پتروشیمی مقرر شده برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای خرده فروشی در بورس کالا تخصیص مواد پتروشیمی تا 30درصد افزایش یابد.

این مقام مسوول با بیان اینکه تنظیم بازار و حفظ تعادل در نظام عرضه و تقاضا از طریق به‌کارگیری شبکه مویرگی خرده‌فروشی از مزایای این توافقنامه خواهد بود، عنوان کرد: این توافقنامه می‌تواند بخشی از باری که از سمت تقاضا بر دوش بورس کالاست را تسهیل کرده و شرایط بهتری برای نظام توزیع در واحد‌های متوسط و کوچک پایین‌دستی فراهم می‌کند.

به باور وی، در این فرآیند عرضه محصولات از طریق بورس کالا یا اتحادیه سراسری پتروشیمی به بهبود دسترسی مصرف‌کننده واقعی به مواد می‌شود که انتظار برای تکمیل صحیح زنجیره توزیع را فراهم می‌کند.

رضا‌زاده با رد هرگونه شائبه برای خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا عنوان کرد: در حال حاضر جایگزینی بهتر از بورس کالا برای عرضه محصولات پتروشیمی وجود ندارد. واقعیت نشان می‌دهد آنچه منجر به تصمیم‌گیری متولیان وزارت صنعت می‌شود ناشی از گزارش‌ها و آمارهای اشتباهی است که ماخذ دقیقی ندارند. وی افزود: با اتکا به آمار‌ها و مستندات دقیقی که در اتحادیه سراسری پایین‌دستی وجود دارد، می‌توان ادعا کرد 180هزار شغل به لحاظ افت تولید در سال 94 در صنایع پایین‌دستی از بین رفته است. این در حالی است که گزارش‌های ارائه شده به نهاد ریاست‌جمهوری و دیگر ارگان‌های دولتی منجر به تردید‌هایی برای متولیان کشور شده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه پیشرفت‌های بزرگی در زمینه تسهیل فرآیند توزیع مواد پتروشیمی در صنایع پایین‌دستی فراهم شده است، گفت: همچنان معتقد به توزیع مواد و محصولات پتروشیمی در بورس کالا هستیم. رضا‌زاده در برابر این پرسش که آیا اتحادیه سراسری پتروشیمی با استعلام ماهیانه از سامانه بهین‌یاب برای دریافت مجوزه‌های خرید موافق است، گفت: این اقدام نه تنها به غیر شفاف‌تر شدن فضای کار برای پتروشیمی‌ها منجر خواهد شد، بلکه امکان رصد حذف یا ورود واحد‌های پتروشیمی از مدار تولید را کاهش می‌دهد. باید دریافت مجوزهای بهین‌یاب به‌طور هفتگی وضع شود تا بتوان نیاز این واحد‌ها را رصد کرد. در این زمینه لزوم همکاری بورس کالا با وزارت صنعت ضروری است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر