روی کدال نشست

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۱۸

عرضه بلوک پتروشیمی ابن سینا در فرابورس

بلوک ۲۰‌درصدی سهام شرکت پتروشیمی ابن‌سینای همدان امروز (یک‌شنبه) در فرابورس عرضه می‌شود.

تعداد 8‌میلیون سهم شرکت پتروشیمی ابن سینای همدان معادل 20‌درصد سهام این شرکت به قیمت پایه هر سهم 21هزار و 491ریال و ارزش کل پایه 171‌میلیارد و 928‌میلیون ریال امروز (28شهریور) توسط سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس ایران عرضه می‌شود. این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی با 20‌درصد و شرکت حامی فولاد ایرانیان با 77‌درصد سهامداران عمده شرکت پتروشیمی ابن سینای همدان هستند. به‌علاوه اینکه این بلوک 20درصدی به وکالت از شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی به صورت 15‌درصد نقد و بقیه با اقساط 6ماهه در مدت 7سال واگذار خواهد شد.


افزایش سرمایه ۱۲۳‌درصدی «کپشیر»

شرکت کوچک بورسی پشم شیشه ایران که در سال جاری با بازدهی ۶۶‌درصدی سهام همراه شده، برنامه افزایش سرمایه ۱۲۳‌درصدی داد.

شرکت پشم شیشه ایران که در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد و در سال جاری با احتساب تقسیم سود 110تومانی و بازدهی 66‌درصدی به حدود 1240‌تومان امروز رسیده برنامه افزایش سرمایه 123‌درصدی داد. براساس این گزارش، طبق مصوبه 25مرداد هیات‌مدیره «کپشیر» قرار است سرمایه بیش از 6.7‌میلیارد تومانی این شرکت از مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سایر اندوخته‌ها به 15میلیارد ‌تومان برسد.


2شرکت جدید دیروز معرفی شدند

دیروز دو شرکت فرابورسی تولید برق ماهتاب کهنوج و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان معرفی ‌شدند تا آماده عرضه اولیه ۵ و ۱۰‌درصدی در روزهای آینده شوند.

براساس این گزارش، شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج و کشت از 12 اردیبهشت سال جاری با نماد «بکهنوج» و سرمایه 63.3‌میلیارد تومانی و به عنوان هفتادمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شده است. قرار است از طریق کارگزاری حافظ 5‌درصد سهام آن (و با احتمال 10درصد) توسط سهامدار عمده و 86‌درصدی یعنی آرین ماه تاب گستر عرضه شود. نیروگاه سیکل ترکیبی کهنوج با برخورداری از 11نیروی انسانی در کیلومتر ۱۵ جاده کهنوج - جیرفت واقع بوده و یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۹۶۸مگاوات است که شامل ۲مجموعه نیروگاهی به نام‌های نیروگاه سیکل ترکیبی کهنوج یک و دو وج است که ظرفیت هر یک از نیروگاه‌ها ۴۸۴مگاوات

است.شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان با مشاور پذیرش کارگزاری صباتامین با نماد «زگلدشت» در گروه زارعت و خدمات وابسته به عنوان هفتاد و سومین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شده است. این شرکت 20‌میلیارد تومانی از سال 79 تاسیس و از سال 91 در زمینی به مساحت 30هکتار در اصفهان با توان نگهداری 5000راس دام و 2500گاو مولد شیری راه‌اندازی شده است. تولید روزانه شیر در این شرکت 100تن بوده و سالانه 2300راس گوساله‌های نر و ماده در این گاوداری متولد می‌شوند. این شرکت دارای 134نیروی انسانی بوده و سود هر سهم سال مالی اسفند 94 را 625ریال اعلام کرده است.


صدور مجوز افزایش سرمایه «کساپا»

سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۲۲۸‌درصدی سایپا شیشه را صادر کرد و سهام این زیرمجموعه سایپا با صف خرید همراه شد.

شرکت سایپا شیشه در حالی اول اردیبهشت سال جاری برنامه افزایش سرمایه 228‌درصدی را اعلام کرده بود که امروز سازمان بورسی مجوز این تامین مالی را صادر کرد تا سهام این زیرمجموعه با صف خرید همراه شود. براساس این گزارش، «کساپا» که با سرمایه 7‌میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد، می‌تواند تا 60روز آینده با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌یی نسبت به افزایش سرمایه و رسیدن به سرمایه 23‌میلیارد تومانی اقدام کند. این افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف پرداخت دیون و تامین سرمایه در گردش انجام خواهد شد.


مجوز افزایش سرمایه 2شرکت بورسی

دو شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) و دارویی ایران مجوز افزایش سرمایه ۳۸۹ و ۱۰۰‌درصدی گرفتند. دو شرکت افرانت و گروه دارویی سبحان هم درخواست افزایش سرمایه دادند.

شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا که بهمن‌ماه سال گذشته برنامه افزایش سرمایه 389‌درصدی را اعلام کرده بود، مجوز قانونی سازمان بورس را دریافت کرد و آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شد. «حسینا» می‌تواند سرمایه اسمی 16.7‌میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به بیش از 81.7میلیارد ‌تومان برساند و صرف توسعه فعالیت‌ها در تمامی زمینه‌ها کند.

همچنین شرکت دارویی ایران با مجوز افزایش 100‌درصدی از سود انباشته می‌تواند سرمایه 20میلیاردی را به 40میلیارد ‌تومان برساند. این در حالی است که دو شرکت افرانت و گروه دارویی سبحان برنامه افزایش سرمایه 150 و 37‌درصدی را اعلام کردند و منتظر طی مراحل و صدور مجوز سازمان بورس شدند. «افرا» طبق مصوبه 17شهریور هیات‌مدیره و از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، در نظر دارد سرمایه 20‌میلیارد تومانی را به 50میلیارد ‌تومان برساند و صرف اصلاح و بهبود سرمایه، کاهش ریسک مالی از طریق عدم خروج منابع از شرکت، استفاده از حداکثر توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور، افزایش ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های سودآوری شرکت و حفظ توان رقابت‌پذیری کند. هیات‌مدیره «دسبحا» نیز بعد از جلسه 24شهریور، برنامه افزایش سرمایه از بیش از 100 به 137.5میلیارد‌ تومان را اعلام کرده که از مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر اعلام شده است.


شفاف‌سازی پتروشیمی مبین برای سهامداران

آتش‌سوزی پتروشیمی مبین تاثیر چندانی بر سود و زیان این شرکت نخواهد داشت.

مدیرعامل پتروشیمی مبین درباره حادثه صبح روز چهارشنبه هفته گذشته این پتروشیمی طی نامه‌یی به ریاست اداره نظارت بر ناشران بورس شفاف‌سازی کرد. جمشید سبزکار در نامه منتشر شده در کدال، آتش سوزی را در یکی از واحدهای اصلی گاز شرکت پتروشیمی مبین عنوان کرد که پس از مدت کوتاهی مهار و اطفا شد. در این نامه آمده است: حادثه رخ داده منجر به قطع گاز شده است و اثر قابل ملاحظه‌یی در سود و زیان این شرکت نخواهد داشت.


صورت‌های مالی «تیپیکو»

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، اطلاعات و صورت‌های مالی 12ماهه منتهی به 31 اردیبهشت‌ماه 1395 را با سرمایه 2هزار و 900‌میلیارد ریال،

به‌صورت حسابرسی شده منتشر کرد. سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین در این دوره، مبلغ 3هزار و 398‌میلیارد و 205‌میلیون ریال محاسبه شد و بر این اساس یک هزار و 172ریال سود به ازای هر سهم در نظر گرفته شد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، 14‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. «تیپیکو» در دوره واقعی منتهی به 31 اردیبهشت‌ماه 1394، سود خالص را 2هزار و 993‌میلیارد و 592‌میلیون ریال و سود هر سهم را یک هزار و 32‌میلیارد ریال اعلام کرد.


عملکرد «خرینگ» در 3ماهه نخست سال

رینگ‌سازی مشهد در سه ماهه نخست سال جاری 139ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده است، در حالی که این شرکت در بودجه خود 204ریال زیان به ازای هر سهم برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده است.

خرینگ در صورت‌های مالی سه ماهه خود در حالی 677‌میلیارد ریال درآمد فروش محقق کرده است که بهای تمام شده خود را در این مدت (691)‌میلیارد ریال گزارش کرده، این رخداد موجب شده شرکت در این مدت 14میلیارد ریال زیان ناخالص محقق کند. خرینگ توانسته در سه ماهه نخست سال جاری 13‌درصد بیشتر مدت مشابه سال قبل درآمد از فروش محصولات خود کسب کند و 25‌درصد پیش‌بینی سال 95 را محقق کند.

طی این مدت فروش مقداری انواع رینگ سواری و رام زیر موتور پژو405 به ترتیب 26 و 23‌درصد مقدار فروش پیش‌بینی شده برای سال جاری بوده است. اما طی سه ماهه نخست سال جاری عملکرد این دو محصول در نرخ فروش متفاوت بوده به‌طوری‌که نرخ فروش انواع رینگ سواری در این مدت 7‌درصد کمتر از نرخ فروش پیش‌بینی شده برای این محصول بوده و در مقابل نرخ فروش رام زیر موتور پژو 405 در 3ماهه نخست سال جاری 37‌درصد بیشتر از نرخ فروش پیش‌بینی شده بوده است. در صورت تحقق این نرخ برای فروش محصول رام زیر موتور پژو405 تا پایان سال (با توجه به روند فروش مقداری 3ماهه) می‌توان امید داشت که شرکت بتواند درمجموع 625‌میلیارد ریال از فروش این محصول درآمد داشته باشد که 29‌درصد بیشتر از پیش‌بینی سال جاری خواهد بود.

(البته لازم به ذکر است که این محصول 18‌درصد از مبلغ فروش پیش‌بینی سال95 را در بر می‌گیرد.) طی 3ماهه نخست سال جاری، مانده دریافتنی‌های تجاری شرکت با افزایش 44‌درصدی نسبت به اسفندماه سال گذشته به 176‌میلیارد ریال رسیده است درنتیجه شرکت برای تامین نقدینگی خود ناچار به اخذ تسهیلات است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر