بانک‌ها از طرح کارت اعتباری استقبال می‌کنند

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۱۳

رییس کانون بانک‌های خصوصی با بیان اینکه بانک‌ها از طرح کارت اعتباری استقبال می‌کنند، گفت: پیشنهاد ما این است که یک فاصله ۳۰ تا ۴۰روزه برای واریز وجه به حساب فروشنده کالا برای بانک عامل در نظر گرفته شود. کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به طرح کارت اعتباری عام، اظهار داشت: کارت‌هایی که هم‌اکنون مردم استفاده می‌کنند، کارت اعتباری نیست و قبل از استفاده باید پول در حساب باشد و دارنده کارت از پول خودش استفاده می‌کند. وی افزود: با توجه به صحبت‌هایی که درباره کارت اعتباری در جلسات مدیران عامل بانک‌ها برگزار می‌شد، تصور من این است که بانک‌ها از طرح کارت اعتباری استقبال می‌کنند.

رییس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به اعتباردهی کارت اعتبار به مشتری بانک، گفت: با این کارت، فرد به صورت اعتباری می‌تواند خرید کند و مهلتی برای تسویه بدهی در نظر می‌گیرند، این کارت‌ها به تدریج به سمت روش‌هایی می‌رود که در همه جا قابل استفاده باشد.

مدیرعامل بانک پارسیان تصریح کرد: پیشنهاد ما این است روشی هم ایجاد شود که پس از خرید کالا با کارت اعتباری از فروشگاه مشخص شده، یک فاصله زمانی 30 تا 40روزه برای واریز وجه به حساب فروشنده از سوی بانک وجود داشته باشد، زیرا با این کار هدف از به‌کارگیری این ابزار که همان تحریک تقاضاست، به خوبی محقق می‌شود.

به گزارش فارس، براساس دستورالعمل بانک مرکزی از ابتدای مهرماه امسال طرح کارت اعتباری در شبکه بانکی اجرا می‌شود که براساس آن بانک‌ها می‌توانند کارت‌های اعتباری را در سه سقف 10، 30 و 50میلیون تومان به مشتریان اعطا کنند.


توقف موقتی کاهش نرخ سود تسهیلات

رییس کانون بانک‌های خصوصی از رایزنی بانک‌ها برای توقف موقتی کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: از دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خواسته‌ایم اجازه دهند کاهش نرخ سود تسهیلات، روند منطقی خود را طی کند.

کوروش پرویزیان با تاکید بر اینکه بانک‌ها فعلا برنامه‌یی برای کاهش نرخ سود ندارند، گفت: بانک‌ها به تازگی پیشنهادی برای کاهش نرخ سود نداشته‌اند و هیچ پیشنهاد جدیدی مطرح نبوده است. این در شرایطی است که در دوره قبل متاسفانه تعجیلی برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات انجام شد که عمدتا به دلیل فشارهایی بود که به بانک‌ها وارد آمده بود.

رییس کانون عالی بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری افزود: کاهش نرخ سود، کاری است که باید به صورت طبیعی انجام می‌شد؛ به این معنا که کاهش نرخ سود در سپرده‌ها که اتفاق می‌افتاد، باید با یک فاصله زمانی چند ماهه اجازه داده می‌شد نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند، اما متاسفانه با تعجیل، این اجازه را ندادند و به نظر می‌رسد بخشی از تلاطمات در بازار، ناشی از همین عجله است. وی تصریح کرد: ما این موضوع را به مقامات مسوول هم در دولت، هم در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار منتقل کرده و خواهش کردیم دولت کمک کند بازار نرخ سود سپرده و تسهیلات، روند منطقی خود را داشته باشد و فشارها از روی سیستم بانکی کمتر شود؛ چراکه بانک‌ها تا شب آخر اجرای سپرده‌ها با نرخ ۱۸‌درصد که درواقع از فردای آن سود سپرده کاهش می‌یافت، سپرده‌هایی با نرخ بالای ۱۸‌درصد داشتند و نمی‌شود بلافاصله تعهد ایجاد کرد، چراکه تا یک‌سال آتی یعنی ۳۰تیرماه ۹۶، بانک‌ها سپرده یک‌ساله ۱۸‌درصد دارند که به تناسب آن نمی‌توانند تسهیلات را با نرخی کمتر از آنچه بود، ارائه دهند و این امکان به صورت عملی فراهم نیست و نیاز دارد که اصلاحی در آن صورت گیرد تا بانک‌ها فضا و فرصت بهتری برای خدمت پیدا کنند.

پرویزیان در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که احتمال افزایش سود بانکی در حد یک تا دو‌ درصد وجود دارد، گفت: اینکه فضا برای افزایش نرخ سود مساعد باشد، این‌طور نیست؛ بلکه خوشبختانه با تدابیر بانک مرکزی و سیاست‌هایی که تدبیر کرده است، افزایش نرخ سود امکان‌پذیر نیست. وی تاکید کرد: جابه‌جایی سپرده‌ها از بانک‌ها به موسسات غیرمجاز اگرچه وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است، ولی نمی‌توان وجود آن را رد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر