ضرورت اتخاذ تصمیمات مشترک درباره قیمت نفت

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۴۹۹

روحانی: تهران از گسترش همکاری اقتصادی با کاراکاس استقبال می‌کند

مادورو: جنبش غیرمتعهدها می‌تواند در جهان امروز نقش‌آفرین باشد

گروه ایران|

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران به عنوان رییس دوره‌یی اجلاس جنبش عدم تعهد جمعه شب وارد جزیره مارگاریتای ونزوئلا- محل برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد- شد و مورد استقبال معاون رییس‌جمهوری این کشور قرار گرفت. بلافاصله پس از پایان تشریفات رسمی استقبال، روحانی دیروز با نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که در آن درباره تجربیات ایران از ریاست بر جنبش عدم تعهد و ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر این جنبش در تحولات اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی بین‌المللی صحبت شد. روحانی در این دیدار از علاقه‌مندی ایران برای همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری ونزوئلا سخن گفت و در مقابل مادورو فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد که این کمیسیون اقتصادی می‌تواند تحرک لازم را در روابط دو کشور ایجاد کند. در کنار این موارد «معادله قیمت نفت» موضوع مشترکی بود که هم روحانی و هم مادور در جریان دیدار روز گذشته خود به ابعاد مختلف آن اشاره کردند و از ضرورت اتخاذ تصمیمات مشترک درباره آن سخن گفتند. رییس‌جمهور ایران درباره الزامات رسیدن به یک «قیمت عادلانه» برای نفت صحبت کرد و رییس‌جمهور ونزوئلا هم نقش «مواضع هماهنگ»کشورهای تولید‌کننده را یادآور شد. بعد از جلسه مشترک روز گذشته روسای جمهوری ایران و ونزوئلا راهی محل برگزاری اجلاس عدم تعهد شدند تا روحانی ریاست دوره‌یی جنبش را به مادورو واگذار کند.


تضمین منافع پایدار در بخش انرژی

روحانی رییس‌جمهوری ایران در دیدار با مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به روابط دوستانه ایران و ونزوئلا، آغاز ریاست کاراکاس بر جنبش عدم تعهد را تبریک گفت و تصریح کرد که تهران آماده است تجربیات 4ساله ریاست خود بر این جنبش را در اختیار ونزوئلا قرار دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی با اشاره به تحولات مهم منطقه‌یی و بین‌المللی گفت: جنبش عدم تعهد می‌تواند نقش‌آفرینی بزرگ در جهان امروز باشد و اعضا باید با وحدت و همکاری متقابل منافع جمعی خود را به پیش ببرند. رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به موضوع کاهش طولانی‌مدت بهای نفت و اثرات آن بر اقتصاد بین‌المللی اظهار کرد: ثبات بازار، قیمت عادلانه و نیز سهم منصفانه تولید‌کنندگان نفت تضمین‌کننده منافع پایدار تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی است. روحانی همچنین با ابراز علاقه‌مندی ایران برای همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ونزوئلا، فعال شدن کمیسیون مشترک دو کشور را برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های پیش رو مثبت ارزیابی کرد.

توسعه همکاری‌های تهران- کاراکاس

رییس‌جمهوری ونزوئلا نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کاراکاس مصمم به توسعه همکاری‌ها با تهران در همه عرصه‌هاست، گفت: ایران و ونزوئلا فرصت‌های گسترده‌یی برای همکاری دارند و ما علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های صنعتی، زیربنایی و انرژی هستیم.

مادورو در ادامه فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: این کمیسیون می‌تواند تحرکی در روابط تهران - کاراکاس ایجاد کند. وی به موضوع کاهش بهای نفت اشاره کرد و گفت: کشورهای تولید‌کننده نفت از کاهش بهای آن شدیدا متضرر شده‌اند و باید با وحدت برای تثبیت بهای نفت تلاش کنیم. هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد درحالی از روز گذشته در جزیره مارگاریتا ونزوئلا برگزار شد که این جنبش وارد پنجاه و پنجمین سال فعالیت خود شده است؛ این درحالی است که دوره هفدهم ‌باید رسما از سال گذشته آغاز می‌شد که به دلیل مشکلات کشور ونزوئلا ریاست ایران بر این جنبش یک سال تمدید شد.


دیدار با مقامات ارشد کشورهای جهان

روحانی پس از پایان اجلاس غیرمتعهدها به دعوت رسمی رییس‌جمهوری کوبا و برای دیدار و مذاکرات دو جانبه به هاوانا، پایتخت کوبا سفر خواهد داشت. دیدار و گفت‌وگو با فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا و نیز مذاکره با رییس‌جمهوری این کشور و امضای اسناد متعدد همکاری ازجمله محورهای اصلی برنامه سفر روحانی به کوبا خواهد بود. رییس‌جمهوری پس از سفر کوبا در آخرین مرحله از سفر خود برای سخنرانی در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد داشت.

دیدار و گفت‌وگو با شماری از مقامات ارشد کشورهای جهان، نشست با نخبگان سیاسی و اقتصادی و ملاقات با رهبران ادیان الهی ازجمله برنامه‌های رییس‌جمهوری کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.


عملکرد مثبت ایران از ریاست بر «نم»

قبل از آغاز رسمی دوره هفدهم براساس گزارشی که درباره عملکرد ایران در دوره ریاست بر جنش عدم تعهد منتشر شده است، تاکید شده که ایران توانست در چارچوب‌های تعیین‌ شده ضمن حفظ همبستگی و وحدت در درون جنبش، توان جنبش را مصروف انجام وظایف محتوایی‌اش کند.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: جنبش عدم تعهد به طور عمده یک ‌نهاد سازمان ملل محور است. به این معنا که تقریبا همه فعالیت‌های آن در داخل سیستم ملل متحد و در نیویورک انجام می‌شود. جنبش در واقع از یک سو ابزار هماهنگی مواضع بین اعضای جنبش در ارتباط با طیفی از همه موضوعات به استثنای موضوعات اقتصادی است و از سوی دیگر بازوی مذاکراتی کشورهای درحال ‌توسعه با کشورهای توسعه یافته است. در بخش دیگری از متن این گزارش آمده است: ایران توانست در چارچوب‌های تعیین‌ شده برای اداره یک نشست بین‌المللی به طور اعم و با توجه به محدودیت‌های جنبش عدم تعهد به طور اخص ضمن حفظ همبستگی و وحدت در درون جنبش، توان جنبش را مصروف انجام وظایف محتوایی‌اش کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر