واردات نفت هند از ایران به بالاترین سطح در 15سال گذشته رسید

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۴۹۶


پایگاه خبری فایننشال اکسپرس هند اعلام کرد، واردات روزانه نفت خام دهلی نو از ایران در ماه اوت (11مرداد تا 10شهریور) به بالاترین سطح خود در دست‌کم 15سال گذشته رسید زیرا تهران برای رساندن تولید خود به سطح پیش از تحریم، صادرات نفت خود را افزایش داده است. به گزارش ایرنا، پایگاه خبری یاد شده، نوشت: در دوره تحریم‌ها، عربستان سعودی و عراق به تدریج با کاهش تولید ایران، سطح تولید خود را افزایش داده و سهم بازار ایران را تصاحب کردند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع تجاری و آمار ورود کشتی‌ها که توسط بخش تحقیقات زنجیره عرضه و کالای تامسون رویترز گردآوری شده است، هند در ماه اوت روزانه 576هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که حدود 10‌درصد بیشتر از واردات ماه ژوئیه آن از کشورمان است.

با توجه به اینکه آمار قابل اتکا و در دسترس واردات هند از ایران فقط از سال2001 موجود است، احتمال می‌رود واردات ماه اوت این کشور از ایران به بالاترین سطح خود تاکنون رسیده باشد. ایران پیش از تحریم‌ها دومین تامین‌کننده نفت خام هند بود؛ موقعیتی که اکنون در اختیار عراق است.

تحریم‌های هسته‌یی ایران در ژانویه (دی) گذشته لغو شد و صادرات نفت خام (به جز میعانات گازی) ایران با رسیدن به سطح 2میلیون و 110هزار بشکه در روز، تقریبا به سطح پیش از تحریم‌ها بازگشته و صادرات نفت تهران به دهلی نو از صادرات آن به پکن که مشتری نخست نفت ایران است فراتر رفته است.

براساس آمار کشتی‌های رسیده، واردات نفت هند از ایران در ماه اوت در مقایسه با واردات 199هزار بشکه در روز آن در مدت مشابه سال گذشته، سه برابر شده است.

در طول 5ماه آوریل تا پایان ماه اوت (13فروردین تا 10شهریور) سهم ایران در تامین واردات نفت خام هند به 10.7‌درصد افزایش یافته که بالاترین میزان از نوامبر 2010 (آبان 1389) تاکنون است.

در طول این 5ماه، خرید نفت خام هند از ایران تقریبا 70‌درصد نسبت مدت مشابه پارسال افزایش یافته و از 266هزار بشکه به 451هزار بشکه در روز رسیده است.

واردات نفت هند از ایران قرار است در سال آینده‌یی که از اول آوریل (اواسط فروردین 1396) آغاز می‌شود، به بالاترین سطح در 7سال گذشته برسد و پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی هند روی هم دستکم 400هزار بشکه در روز از ایران نفت بخرند.

در 8ماه نخست سال 2016، واردات نفت خام هند از ایران با 84‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 395هزار بشکه در روز رسید. در 8ماه نخست سال 2015 هند از ایران 214هزار بشکه در روز نفت وارد کرده بود. به گزارش ایرنا، هند، چین، کره‌جنوبی و ژاپن بزرگ‌ترین مشتریان نفت خام کشورمان هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر