خبر بد IEA برای رشد تقاضای نفت در 2017

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۳۳۲

گروه انرژی|

آژانس‌بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که بازار جهانی نفت خام حداقل در 6 ماه ابتدایی سال 2017 با مازاد عرضه مواجه خواهد بود. شیب تند کاهش تقاضای نفت خام در کنار موجودی حبابی نفت خام و افزایش عرضه این وضعیت را رقم خواهند زد.

به گزارش «تعادل» رویترز روز گذشته با انتشار این خبر نوشت که در حالی IEA در گزارش خود عنوان کرده است که مازاد عرضه حداقل تا نیمه دوم سال 2017 در بازار وجود خواهد داشت که پیش از این پیش‌بینی کرده بود بازار نفت در نیمه دوم سال جاری با مازاد عرضه جدیدی مواجه نباشد.

این تغییر از کاهش 300هزار بشکه‌یی تقاضا از دیدگاه آژانس‌بین‌المللی انرژی در یک‌چهارم سوم سال 2016 ناشی شده است.

IEA همچنین در گزارش خود رشد تقاضای جهانی نفت خام نسبت به پیش‌بینی قبلی را کندتر در نظر گرفته است. این آژانس هر چند رشد تقاضا برای سال 2017 را بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی در ماه ژوئن معادل یک‌میلیون و 200هزار بشکه در نظر گرفته است اما رشد مصرف سال 2016 را نسبت به پیش‌بینی قبلی 100هزار بشکه کاهش داده و یک‌میلیون و 300هزار بشکه اعلام کرده است.

رویترز در ادامه نوشته است که با وجود سقوط قیمت نفت و کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش تولید جهانی نفت خام همچنان رو به گسترش است، هر چند این روند در مقایسه با آمار سرعت فوق‌العاده خطرناک تولید در سال 2015 کاهش یافته و تولید کشورهای تولید‌کننده نفت‌خام غیر اوپک با هزینه‌های بالا به‌شدت تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار

گرفته است.رویترز در ادامه می‌نویسد که البته کاهش تولید از سوی کشورهای غیر اوپک، توسط برخی اعضای این سازمان مانند عربستان و ایران جبران شده است. این دو کشور هر یک از سال 2014 تاکنون حدود یک‌میلیون بشکه بر تولید نفت‌خام خود افزوده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر