ریشه‌های تکانه کوچک بازار نفت در آگوست

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۳۳۰

گروه انرژی|

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام روز دوشنبه گزارش ماه سپتامبر خود را منتشر کرد. گزارشی که روزنامه «تعادل» روز گذشته مهم‌ترین محورهای آن را بررسی و منتشر کرد. اما گزارش 101 صفحه‌یی اوپک، بخش‌های مختلفی برای فعالان و علاقه‌مندان به بازار نفت خام دارد. «تعادل» در این قسمت بخش نوسانات قیمت نفت این گزارش را بررسی

کرده است. اوپک در این بخش از گزارش خود می‌نویسد که تکانه کوچک بازار نفت در ماه آگوست، برای پیدا کردن قیمتی بالاتر از آنچه در ایام سخت تجربه کرده است، در مرحله نخست به دلیل امیدواری به نشست اوپک در الجزایر پدید آمد و در ادامه از پیش‌بینی فشردگی بازار در نیمه دوم سال 2016 متاثر شد. در این میان، حجم ذخایر نفت خام جهان در کنار بازاری که در ماه‌های آینده به سوی تعادل هر چه بیشتر حرکت می‌کند، کمک خواهد کرد که سهولت عرضه نفت خام در بازار نفت بیشتر شود. این وضعیت موقت و کوتاه‌مدت ‌زاده دلالان و برخی مدیران پولی است، همان افرادی که سبب ایجاد رکود شده بودند. اوپک در ادامه می‌نویسد که با همه این احوال، تضعیف دلار نیز دستی بر آتش داشت تا نفت را تقویت کند. ارزش نفت مرجع اوپک در حال حاضر 9درصد پایین‌تر از نقطه اوج خود در ماه گذشته است. اما به‌طور متوسط نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش را تجربه کرده است. در حال حاضر ارزش نفت مرجع اوپک با 15.96دلار کاهش نسبت به متوسط سال گذشته به 37.82دلار برا ی هر بشکه رسیده است.


آینده بازار نفت

در بخش دیگری از گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام آمده است که در هر دو سوی دریای آتلانتیک، این دلالان نفتی بودند که بازار نفت را تحت سیطره خود درآورده بودند و برای تولیدکنندگان نفت سیاست‌گذاری می‌کردند تا دست آنان را در عرضه نفت کوتاه کنند.

این تعادل کوتاه‌مدت در بازار نفت، دلار تضعیف شده و سقوط کوتاه‌مدت در ذخایر نفت و بنزین ایالات متحده، دست به دست هم دادند تا در قیمت نفت روزنه افزایش قیمت ایجاد شود. گزارش‌ها حاکی از آن بود که در نیمه دوم سال 2016 بازار به سوی تعادل خیز بردارد که امر نیز در دست دلالان نفتی است که متشکل از صندوق‌های مالی و مدیران پولی است. اما پیش‌بینی اوپک نشان می‌دهد که این روند افزایش قیمت در آینده دیری نمی‌پاید و تحت تاثیر عواملی متوقف قرار خواهد گرفت. از جمله آن عوامل می‌توان به نگرانی از میزان تقاضای چین، ذخایر شگفت‌انگیز نفت امریکا و افزایش چاه‌های نفت امریکا اشاره کرد.


ساختار آینده بازار نفت

از جمله شاخص‌هایی که در گزارش اوپک به آن پرداخته می‌شود، نسبت قیمت نفت برنت به نفت WTI است. نسبت این دو نفت مرجع جهانی از جمله نمادهای اصلی بازار نفت است که با تحلیل آن می‌توان به میزان ثبات در بازار نفت دست یافت. گزارش اوپک نشان می‌دهد که این فاصله اکنون نسبت به گذشته گسترده‌تر شده است. فاصله گسترده میان WTI و برنت و همچنین هزینه پایین حمل و نقل سبب بهبود صادرات از امریکا به اروپا شده است. با مشاهده نمودارهای منتشر شده از سوی اوپک به این نتیجه می‌رسیم که بازار گرچه به سوی تعادل در حال حرکت است اما نرخ‌ نفت هنوز با نرخ‌های جدید خو نگرفته است و در تلاطم به سر می‌‌برد.


اوپک و ایران

گزارش اوپک با اشاره به اطلاعات مرکز آمار ایران، از رشد 4.4درصدی درسه ماهه نخست سال شمسی ایرانی خبر می‌دهد. تولید ناخالص داخلی ایران در سه ماهه نخست سال 2016، 37درصد رشد سالانه داشته است.

همچنین اوپک ضمن تاکید بر رشد تولید نفت اوپک، افزایش صادرات ایران و عربستان را از جمله دلیل اصلی این رشد اعلام می‌کند. همچنین طبق آمار اوپک تعداد چاه‌های نفت ایران از سه ماهه نخست سال 2016 ثابت مانده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر