نیمی از تولید جهانی ذرت در اختیار چین و امریکا

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۳۲۲

گروه گوناگون قیمت ذرت در روزهای اخیر بحث‌برانگیز شده است. قیمت جهانی کاهش یافته و برخلاف آن، قیمت داخلی روند صعودی دارد. سوالی که مطرح می‌شود، این است که تولیدات هر کدام از کشورها چه سهمی از بازار را به خود اختصاص داده است. دانستن این مساله به سادگی می‌تواند پاسخی برای چرایی بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت این محصول باشد چراکه میزان تولیدات هر کشور و تامین بخشی از بازار جهانی به طور قطع بر افزایش و کاهش قیمت موثر است. به عنوان مثال اگر کشوری یک سوم از نیاز بازار را در اختیار داشته باشد، طبیعی است که بالا و پایین رفتن تولیداتش می‌تواند قیمت را دستخوش تغییراتی کند.

در این میان، افزایش نرخ ذرت در داخل کشور که در مدت اخیر روی داده است بسیاری را بر آن داشته تا تحلیل‌هایی در مورد قیمت‌های جهانی داشته باشند. هر چند که در این یک مورد خاص گفته می‌شود که قیمت‌های جهانی برخلاف روند داخلی آن به سمت کاهش بوده است.

در این میان، برخی کارشناسان افزایش نرخ ذرت را متاثر از بهای جهانی این محصول می‌دانند اما با وجود کاهش نرخ جهانی این محصول، قیمت عرضه داخلی ذرت تغییر نکرده و همین امر باعث گرانی برخی محصولات وابسته همچون گوشت مرغ شده است. با این حال اگر بخواهیم نگاهی به نوسانات قیمت جهانی ذرت داشته باشیم، بررسی سهم هر کشور از میزان تولیدات جهانی راهگشاست.

در این میان به نظر می‌رسد که رتبه اول را باید به ایالات متحده داد. طبق آماری که پورتال آماری «استاتیستا» منتشر کرده است، امریکا یک سوم تولیدات بخش ذرت را به خود اختصاص داده است. براساس این آمار 36درصد تولید جهانی ذرت در اختیار امریکاست. بر این اساس به نظر می‌رسد که میزان تولیدات امریکا بتواند راحت‌تر از تولیدات دیگر کشورها بر قیمت تاثیرگذار باشد. بعد از امریکا، چین در رتبه دوم قرار دارد.

این کشور 21درصد تولیدات بازار جهانی را در اختیار دارد. دو کشور امریکا و چین بزرگ‌ترین کشورهایی هستند که تولیدات ذرت جهانی را در اختیار گرفته‌اند. بعد از آنها، دیگر کشورها با رقم‌های اندکی در رتبه‌های بعدی

قرار دارند. برزیل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رده بعدی تامین جهانی ذرت قرار دارند. بر این اساس 8 درصد تولید جهانی ذرت در اختیار برزیل و 8 درصد نیز در اختیار کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. اوکراین، آرژانتین، مکزیک، هند، کانادا و روسیه از دیگر تامین‌کنندگان ذرت در جهان هستند. هر چند که کشورهای دیگری نیز در این لیست می‌توانند قرار داشته باشند اما اندک بودن سهم هر کدام از آنها سبب تمایز این کشورها با اوکراین، آرژانتین و دیگر کشورها شده است.

براساس گزارشی که «استاتیستا» عنوان کرده است بیش از نیمی از تولیدات جهانی ذرت در اختیار امریکا و چین است. رقمی معادل 57 درصد که خود نشان از آن دارد که این بازار به نسبت انحصاری است. دست کم باید این ‌طور گفت که تولیدات امریکا و چین بخش مهمی از نیاز بازار جهانی ذرت را تامین می‌کند.هر چند که به نظر می‌رسد، نرخ ذرت وارداتی در ایران با کاهش همراه بوده اما برخی خبرها حاکی از آن است که قیمت‌های جهانی این محصول کاهش یافته است. با این حال تحلیل چرایی کاهش این محصول با میزان تولیدات در امریکا و چین همچنین فصل برداشت این محصول گره خورده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر