کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۳۲۰

همکاری با نهادهای بین‌المللی برای بازیافت آب

پاون| با امضای دو تفاهمنامه، انجمن بین‌المللی آب (IWA) و کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) در زمینه بازیافت آب و استفاده از پساب در بخش کشاورزی و شهری همکاری می‌کنند. این تفاهمنامه‌ها روز گذشته با حضور ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هلموت کرویس رییس انجمن بین‌المللی آب و سعید نی‌ریزی رییس کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی به امضا رسید. نخستین تفاهمنامه، همکاری مشترک میان انجمن بین‌المللی آب (IWA) و کمیته ملی آب و فاضلاب ایران بین هلموت کرویس و حمیدرضا جانباز به‌عنوان رییس کمیته ملی آب و فاضلاب ایران امضا شد. تفاهمنامه دوم همکاری نیز بین کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) و انجمن بین‌المللی آب (IWA) امضا شد که در این تفاهمنامه کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران در بخش کشاورزی و کمیته ملی آب و فاضلاب ایران در بخش شهری متولی اجرای این طرح‌های مشترک اجرایی خواهند بود.ستار محمودی اظهار داشت: «این تفاهمنامه درراستای فعالیت‌های مشترکی در زمینه استفاده از پساب‌های تصفیه شده در مصارف کشاورزی، محیط شهری و معرفی فناوری‌های جدید، انجام تحقیقات لازم برای تدوین دستورالعمل‌ها و استانداردها برای ترویج و گسترش استفاده مطمئن از پساب‌هاست.»


20هزار تن بوتان پارس‌جنوبی در راه پتروشیمی

ایلنا| مجتمع گاز پارس‌جنوبی با هدف ارزش‌آفرینی و جلوگیری از خام‌فروشی سرمایه‌های ملی، طی ٦ماهه امسال بیش از ٢٠هزار تن بوتان به صنایع پتروشیمی منطقه تحویل داده است. مسعود حسنی مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی اظهار کرد: مذاکره با پتروشیمی‌های مستقر در عسلویه با هدف دریافت محصولات جدید در دستور کار این مجتمع قرار دارد تا افزون بر جلوگیری از خام‌فروشی، شاهد تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز باشیم. مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی افزود: همسو با سیاست‌های یاد شده، پس از آشنایی مشتریان با محصولات این مجتمع و دریافت درخواست‌های آنها، جلسه‌های متعددی برگزار شد که سه هدف اولیه ارسال بوتان به پتروشیمی جم، ارسال پروپان به پتروشیمی مروارید و امکان افزایش دریافت خوراک پتروشیمی برزویه از پالایشگاه‌های جدید عملیاتی شد. وی گفت: پس از انجام مراحل عملیاتی اتصال پتروشیمی جم به خط لوله صادرات بوتان از طریق اسکله، ارسال بوتان به این شرکت از ٢٢تیر امسال آغاز شد.


صادرات 8‌میلیون بشکه‌ای نفت آزادگان شمالی

شانا| تاکنون حدود 8میلیون بشکه نفت خام تولیدی میدان آزادگان شمالی روانه بازارهای جهانی شده است.

کرامت بهبهانی‌ مجری طرح توسعه آزادگان شمالی، از افزایش حجم صادرات نفت تولیدی این میدان مشترک به 8میلیون بشکه خبر داد و گفت: فراهم کردن مقدمات بازپرداخت این طرح به پیمانکار چینی در دست هماهنگی است. وی با بیان اینکه براساس قرارداد اولیه، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) باید طرح پیشنهادی خود را برای اجرای فاز دوم ارائه دهد، گفت: در صورت توافق شرکت ملی نفت ایران با طرح پیشنهادی ارائه شده، فاز دوم این طرح توسعه‌یی اجرایی می‌شود. بهبهانی عملکرد شرکت چینی در اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی را به نسبت قابل‌قبول اعلام کرد و گفت: در مجموع نتایج خوبی از عملکرد آنها در این طرح توسعه‌یی به دست آمده است. وی درباره مباحث مطرح شده با چینی‌ها در زمینه اجرای فاز دوم طرح توسعه آزادگان شمالی توضیح داد: از دید ما، فاز دوم توسعه میدان باید با شرایط پسابرجام هماهنگی داشته باشد و منافع ملی را کاملا مدنظر قرار دهد.


افزایش انسداد چاه‌های غیرمجاز

ایلنا| مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در گذشته سالانه سه تا چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور مسدود می‌شد که امسال این میزان به 20هزار حلقه چاه می‌رسد و می‌توانیم یک‌میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی را مدیریت کنیم. محمد حاج‌رسولی‌ها در مشهد در جمع خبرنگاران بااشاره به افزایش اعتبارات تعادل‌بخشی آب در دولت یازدهم با هدف حفظ منابع آب زیرزمینی اظهار کرد: به‌همین منظور 800‌گروه کشت و بازرسی در دشت‌های مختلف کشور در حال اجراست. مشاور وزیر نیرو یادآور شد: خراسان‌رضوی یکی از استان‌ها در کشور است که بیشترین کسری مخزن آب‌های زیرزمینی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است. وی بااشاره به اقدام‌های انجام شده درراستای تعادل‌بخشی منابع آبی کشور گفت: در این دولت اقداماتی مانند پرکردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق رشد چشمگیری داشته است. حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: در سال جاری و سال گذشته میزان اعتبارات تعادل‌بخشی آب در استان خراسان‌رضوی 220‌میلیارد ریال تعیین شده است، درحالی که این میزان در 3سال گذشته 11‌میلیارد ریال بود.


نشت خط لوله انتقال گاز در بندر امام

ایسنا| عبدالرضا دبیری مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در‌خصوص نشت خط لوله گاز مایع در بندر امام اظهار کرد: دوشنبه شب خط لوله 16اینچ گاز مایع ارسالی به پتروشیمی بندر امام به‌علت اختلال در عملکرد فلنج عایق (Insolating Flang) دچار نشت شد که این اختلال به‌دنبال خوردگی و پوسیدگی گسکت (Gasket) موجود در فلنج عایق اتفاق افتاد. وی افزود: با مشاهده نشت گاز مایع بلافاصله جریان گاز قطع و دو سر لوله 16اینچ بسته و جهت تعمیر قطعه معیوب، عملیات تخلیه فشار این خط لوله آغاز شد. مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بیان کرد: پس از تعویض گسکت در خط لوله موردنظر و ایمن‌سازی این خط لوله، حتما تا سه‌شنبه‌شب انتقال گاز مایع (NGL) به واحدهای پتروشیمی بندر امام مجددا ازسر گرفته خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر