اخبار

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۳۱۵

ابلاغ دستورالعمل صدور شناسنامه فنی ساختمان

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دستورالعمل ۸ماده‌یی صدور شناسنامه فنی ساختمان را برای امکان انجام قرارداد پیش فروش ساختمان ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی با انتشار نامه‌یی در روزنامه رسمی کشور، دستورالعمل صدور شناسنامه فنی ساختمان را در اجرای ماده ۲۲ قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب سال ۸۹ و قسمت بند «د» ماده یک آیین‌نامه اجرایی همان قانون (قانون پیش فروش ساختمان) برای امکان انجام قرارداد پیش‌فروش ابلاغ کرد. در مقدمه ابلاغیه آمده است: این دستورالعمل در اجرای ماده ۲۲ قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ و بند «د» ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۹۳ برای صدور شناسنامه فنی ساختمان تدوین و ابلاغ می‌شود.

همچنین این دستورالعمل که در ۸ ماده تصویب و ابلاغ شده شامل موارد زیر است:

ماده۱- شکل و محتوا شناسنامه فنی ساختمان به‌ شرح پیوست این دستورالعمل است.

ماده۲- شهرداری‌ هر شهر و سایر مراجع قانونی صدور پروانه ساختمان، شناسنامه فنی ساختمان را برای هر واحد جداگانه صادر می‌کند و برای آنها علاوه بر شماره ثبت دبیرخانه و تاریخ صدور، شماره مسلسل اختصاص می‌دهد.

ماده ۳- شهرداری‌ و سایر مراجع قانونی صدور پروانه ساختمان، شناسنامه فنی ساختمان را هنگام صدور پروانه ساختمان صادر می‌کند و نسخه دوم آن را نگهداری می‌نماید.

ماده ۴- شهرداری‌ و سایر مراجع قانونی صدور پروانه ساختمان، ‌تمام وظایف و الزاماتی را که براساس شناسنامه فنی ساختمان برعهده متقاضی است به متقاضی اعلام و امضای وی را مبنی بر اطلاع از آن اخذ می‌کند.

ماده ۵- مهندسان طراح معمار و عمران مکلفند در زمان طراحی حسب مورد اطلاعات مربوط به جداول شناسنامه فنی ساختمان را در نقشه‌های مربوط درج کنند. واحدها، پارکینگ‌ها و انباری‌ها باید به طور یکسان در کلیه نقشه‌ها شماره‌گذاری شود.

ماده ۶- مهندسان ناظر هماهنگ‌کننده مکلفند اطلاعات مندرج در شناسنامه فنی ساختمان را با پروانه ساختمان و نقشه‌های مصوبه ضمیمه آن تطبیق داده و آن را مهر و امضا نمایند.

ماده ۷- شهرداری‌ها و سایر مراجع قانونی صدور پروانه ساختمان موظفند در صورت درخواست متقاضی اعم از پیش‌فروشنده و پیش‌خریدار تصویر مصدق پروانه ساختمان و نقشه‌های مصوب را به متقاضی شناسنامه فنی ساختمان تحویل دهد.

ماده ۸- صدور تاییدیه‌های مندرج در قانون پیش‌فروش ساختمان ازجمله تایید شناسنامه فنی ساختمان جزو وظایف نظارتی مهندسان ناظر بوده و مهندسان ناظر و شهرداری‌ها و سایر مراجع قانونی صدور پروانه ساختمان مجاز به اخذ هیچ‌گونه مبلغی تحت هر عنوان بابت هزینه صدور این تاییدیه‌ها و صدور شناسنامه فنی ساختمان نیستند. این دستورالعمل در تاریخ ۱۳۹۵/۰۶/۲۱ تصویب و ابلاغ شد.


شناسایی گسل جدید

در کنار برج میلاد

معاون سازمان زمین‌شناسی کشور از شناسایی گسل جدید در مرکز تهران خبر داد و گفت: نقشه جدیدی از گسل‌های تهران در سازمان پژوهش‌های کاربردی زمین‌شناسی تهیه شده است که این گسل‌ها فعال هستند. جلیل قلمقاش در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: نقشه گسل‌های تهران در سال ۶۴ توسط متخصصان سازمان زمین‌شناسی مطالعه و در چارچوب یک گزارش منتشر شد. وی با بیان اینکه گسل‌های شناسایی شده می‌توانند فعالیت‌های لرزه‌یی در آینده داشته باشند، عنوان کرد: درحال حاضر یک گسل جدید در تهران شناسایی کرده‌ایم که از کنار برج میلاد رد می‌شود و تقریبا در بخش مرکزی تهران است. وی ادامه داد: در تهران که شهری است از نظر زلزله همیشه در خطر، این گسل می‌تواند فعالیت لرزه‌یی داشته باشد و جابه‌جایی آن بیش از گسل‌هایی است که از قدیم شناسایی شده و در تهران باید مراقب باشیم که همیشه خطر زلزله وجود دارد. قلمقاش با تشریح ابعاد شناسایی این گسل اظهار کرد: این گسل از شرق تا غرب تهران را در برمی‌گیرد و از آن عبور می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر