محک‌زنی سالانه ساختمان‌های پرخطر پایتخت

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۳۱۲

گروه راه و شهرسازی آزاده کاری

لایحه توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش‌نشانی در جلسه شورای شهر تهران بررسی و در نهایت با اکثریت آرا به تصویب رسید. براساس این لایحه ساختمان‌های پرخطر شهر تهران سالانه و ساختمان‌های میان‌خطر هر 3 سال یک‌بار توسط کارشناسان آتش‌نشانی و نظام مهندسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دو مرحله‌یی شدن صدور پروانه ساخت نیز خبری بود که دیروز یکی از اعضای شورای شهر در صحن علنی این شورا اعلام کرد.

به گزارش «تعادل» معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر دیروز در نشست علنی شورای شهر تهران در حمایت از طرح بررسی سالانه ساختمان‌های پرخطر شهر تهران گفت: آتش‌نشانی برای مقابله با حوادث احتمالی باید زیرساخت‌های حقوقی، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و منابع را مورد بازبینی قرار داده و صدور پروانه و ارائه گواهی‌های کلیه ساختمان‌ها نیز مورد اصلاح قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده دوم این لایحه شهرداری تهران یا همان سازمان آتش‌نشانی مکلف است در راستای ارتقای سطح کیفی شهر، اقدام به نظارت و بازرسی دوره‌یی ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در کلیه ساختمان‌ها، معابر، فضاهای شهری و... کند و شهرداری‌های مناطق نیز باید اقدامات لازم جهت الزام مالکان به رفع نواقص را ظرف مدت تعیین شده انجام دهند.

به گفته آباد، درجه‌بندی اماکن، تاسیسات و... شهری از نظر میزان خطرپذیری بر اساس مبحث سوم مقررات ساختمان بوده و بازرسی دوره‌یی آنها برای اماکن پر خطر یک بار در سال، میان خطر یک بار در طول 3سال و کم خطر یک بار در طول 10سال است. آباد افزود: شهرداری همچنین بر اساس این لایحه مکلف است بر اساس مقررات ملی ساختمان، نسبت به الزام مالکان ساختمان‌های جدیدالاحداث در کلیه پروانه‌ها جهت رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان و همچنین آیین‌نامه‌های سازمان آتش‌نشانی اقدام کنند. به گفته این عضو شورای شهر، بر اساس این لایحه در خصوص ساختمان‌های دولتی و عمومی اگر مالک نسبت به رفع نواقص اقدام نکند باید به مراجع قضایی این موضوع اطلاع داده شود.


برنامه عملیاتی پدافند غیرعامل در مترو

بررسی لایحه برنامه عملیاتی مدیریت بحران، واکنش اضطراری و پدافند غیرعامل در مترو و فضاهای زیرساختی از دیگر لوایحی بود که در دستور کار شورای شهر قرار گرفت. اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر در توضیح این لایحه گفت: شهرداری تهران بر اساس این لایحه موظف است برای تدوین سند و برنامه عملیاتی کاهش خطر‌پذیری و مدیریت بحران شبکه مترو در برابر حوادث طبیعی و انسان‌ساز ظرف مدت یک‌سال از زمان ابلاغ این مصوبه، نسبت به ارزیابی میزان خطرپذیری شبکه حمل و نقل مترو در برابر حوادث مختلف اقدام کند و ضمن شناسایی نقاط مخاطره‌آمیز و ناایمن اقدام به رفع آنها کند.


مقاومت مترو در برابر زلزله 9 ریشتری

در ادامه نشست علنی دیروز شورای شهر تهران، احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو هنگام بررسی لایحه برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی اظهار داشت: ایستگاه‌های مترو در برابر زلزله 9 ریشتری مقاوم هستند.

احمدی‌بافنده اضافه کرد: حمل‌ونقل ریلی از ایمن‌ترین حمل‌ونقل‌ها محسوب می‌شود و حدود 200 سال است که حمل‌ونقل زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روزانه به اندازه یک‌سال فرودگاه امام خمینی (ره) در مترو جابه‌جایی داریم و توسعه تکنولوژی ما را ملزم به رعایت بیشتر ایمنی کرده است.

وی از تشکیل کمیسیون امنیت و ایمنی مترو خبر داد و گفت: امنیت و کنترل مترو بر عهده مدیرعامل شرکت بهره‌برداری است.


اصلاح اساسنامه شرکت ساماندهی صنایع

به گزارش «تعادل» اصلاحیه ماده چهارم اساسنامه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر از دیگر لوایحی بود که مورد بررسی قرار گرفت و با ایجاد چند تغییر به تصویب رسید.

علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه توضیحاتی درخصوص این لایحه ارائه کرد و گفت: در چند سال اخیر نظارت بر جایگاه‌های عرضه گاز سی.ان. جی در اختیار شرکت ساماندهی مشاغل قرار داشته است. بر اساس این اصلاحیه راهبری، ساماندهی و نظارت بر انرژی‌های پاک با مشارکت بخش خصوصی برای این شرکت بلامانع است و همچنین بر اساس ماده هفت سرمایه شرکت را تغییر دادیم به گونه‌یی که 98درصد سهام این شرکت متعلق به شهرداری، یک‌درصد متعلق به سازمان زیباسازی و یک‌درصد متعلق به سازمان پارک‌هاست.

وی با بیان اینکه تعداد هیات‌مدیره این شرکت نیز از 5 به 3نفر تقلیل یافت، افزود: پاداش اعضای هیات‌مدیره نیز در حد 3 درصد باقی ماند.

در نهایت با مخالفت دیگر اعضا در خصوص کاهش تعداد اعضای هیات‌مدیره و تثبیت اعضای هیات‌مدیره به پنج نفر و استفاده از کلمه ترجیحا برای استفاده از کارشناسان و کارمندان شهرداری در هیات‌مدیره شرکت ساماندهی مشاغل این لایحه نیز با اکثریت آرا به تصویب رسید.


اقدامی دیگر برای بررسی واگذاری‌ها

یکی دیگر از مباحث مهمی که در جلسه دیروز شورای شهر مطرح شد، در خصوص واگذاری املاک بود. محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درخواست داد تا جلسه مشترکی با حضور شهردار، ‌معاونان شهردار و سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران برگزار شود تا این موضوع به شکل فنی و کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. چمران در پاسخ به این درخواست گفت: ‌ای کاش قبل از جوسازی‌های رسانه‌یی برگزاری این جلسه درخواست می‌شد. سالاری همچنین خواستار احیای کمیسیون‌های مشترک شوراها که متشکل از اعضای شورای شهر، مجلس و دولت است؛ شد تا در این کمیسیون‌ها موضوعاتی همچون بافت‌های فرسوده مورد بررسی قرار گیرد.


2 مرحله‌ای شدن صدور پروانه ساخت

دو مرحله‌یی شدن صدور پروانه ساخت و ساز خبری بود که رییس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اعلام کرد و گفت: این امر به زودی اجرایی می‌شود.

محمد سالاری همچنین با اشاره به موضوع دفاتر الکترونیک و روند عملکرد آنها افزود: در معاونت شهرسازی شهرداری تهران اقدامات خوبی در راستای حذف فرآیندهای زائد صدور پروانه‌ها انجام شده است و به زودی نیز شاهد دو مرحله‌یی شدن صدور پروانه‌ها خواهیم بود.

رییس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: دفاتر الکترونیک با هدف برون‌سپاری مجموع وظایف معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تشکیل شد اما در حال حاضر بیش از 1700نفر نیرو در این دفاتر اضافه شدند که نه تنها برون‌سپاری و کوچک‌سازی معاونت شهرسازی انجام نشده است بلکه شاهد بزرگ‌تر شدن دفاتر و معاونت شهرسازی هستیم. از این رو، لازم است در آخرین سال فعالیت شورا در دوره چهارم تکلیف این دفاتر روشن شود و اگر قرار بر این است که این دفاتر نباشد، ما اینها را ملغی کنیم.

منبع سوخت شهران منتقل می‌شود

حادثه شهران و فرو نشست زمین از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به حادثه شهران گفت: مخزن بنزین در آن منطقه از دوره سوم شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد این منبع سوخت جابه‌جا شود زیرا روی گسل ساخته شده و بسیار خطرناک است. تاکنون دو نامه نیز به زنگنه وزیر نفت نوشتم تا اقدام‌های لازم در این خصوص را انجام دهند.

مرتضی طلایی نیز تردد کامیون‌های نفت در شهران را خطرناک دانست و تاکید کرد که باید مساله مخازن سوخت مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به حادثه شهران گفت: هنوز افراد حادثه دیده در حادثه شهران تعیین تکلیف نهایی نشده‌اند و شهروندان تقاضا دارند نسبت به رفع مشکلات ساکنان محل اقدام شود. رسیدگی به وضعیت باغات کن از دیگر مواردی بود که طلایی مطرح کرد و گفت: البته محله فرحزاد نیز مانند محله باغات کن باید مورد بررسی نهایی قرار بگیرد.


واگذاری‌های سوال برانگیز

در ادامه این جلسه، حکیمی‌پور از دیگر اعضای شورای شهر واگذاری‌های صورت گرفته توسط سازمان املاک و مستغلات را زیرسوال برد و گفت: سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران طبق قانون 6 سال پیش که به تصویب وزیر وقت کشور رسیده؛ اساسنامه املاک و مستغلات را ابلاغ کرده است.

براساس این قانون، واگذاری‌های سازمان املاک و مستغلات باید ابتدا به تصویب شورا برسد و بعد اقدام شود ولی سازمان خودجوش اقدام کرده است.

حکیمی‌پور تصریح کرد: در 6 سال گذشته هرگونه واگذاری صورت گرفته توسط سازمان املاک و مستغلات با توجه به اینکه به تصویب شورا نرسیده است، زیر سوال است.


لزوم تصویب طرح اراضی عباس‌آباد

یکی دیگر از موارد مورد بحث در این جلسه لزوم تصویب طرح اراضی عباس‌آباد بود که توسط ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران مطرح شد.

به گفته وی مقرر شده بود شهرداری تهران ظرف مدت 3 ماه طرح ویژه‌یی برای اراضی عباس‌آباد تهیه و گزارشی از معارضان حقوقی آن ارائه کند؛ اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و همچنان شاهد اجرای پروژه‌هایی خارج از طرح مصوب هستیم.

وی همچنین از بی‌نتیجه ماندن تذکرات درخصوص تهیه طرح ویژه اراضی عباس‌آباد در صحن شورا گلایه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر