غلات به جنگ گرسنگی می‌روند

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۳۰۸

گروه اقتصاد اجتماعی شکوه شفیعی

FAO امسال را با عنوان سال بین‌المللی غلات نام‌گذاری کرده است، غذایی که در نظر این سازمان می‌تواند به جنگ با گرسنگی برود. درحال حاضر 842 میلیون گرسنه در جهان وجود دارد که از این تعداد 827 میلیون نفر در کشورهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته زندگی می‌کنند. باید در نظر داشت که تعداد افرادی که هر ساله به دلیل گرسنگی می‌میرند بیشتر از تعداد مرگ و میر مبتلایان به ایدز و مالاریاست. یکی از راه‌های تامین غذای این افراد استفاده از غلات است که موادی ارزان قیمت و مفید است. غلات غذایی مغذی هستند که از لوبیا چیتی، عدس، لوبیا سفید و موادی مشابه تشکیل شده، این مواد با قرارگیری در یک رژیم غذایی مناسب می‌توانند با سوء تغذیه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مبارزه کنند. شرایط بارآوری غلات بسیار ساده است و می‌توان آنها را در هر نوع شرایط آب و هوایی و خاک کاشت و برداشت کرد، شاید همین موضوع غلات را به چنین ماده غذایی محبوبی تبدیل کرده است.

به گزارش«تعادل» به نقل از سایت سازمان جهانی خواروبار، غلات سرشار از پروتین و فیبر هستند و میزان چربی آنها نیز بسیار پایین است. این ماده مغذی حاوی هر دو نوع فیبرهای حل شونده و حل نشونده هستند. غلات همچنین مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارند؛ . برخی از مواد معدنی مهمی که در غلات موجود است عبارتند از: آهن، پتاسیم، منیزیم و زینک. در واقع اگرچه غلات اندازه بسیار کوچکی دارند ولی میزان ذخایر پروتئنی‌ آنها دو برابر گندم و سه برابر برنج است. یعنی همان سطح زیر کشتی که برای غذا دادن به مقدار معینی از افراد به کار می‌رود، در صورت کشت غلات، می‌تواند به 2 تا 3 برابر آن افراد غذا برساند. در صورت وارد شدن غلات به رژیم غذایی افراد با استفاده از منابع موجود می‌توان میزان غذای بسیار بیشتری فراهم کرد. غذایی که در عین حال ارزان‌تر نیز هست بنابراین غلات می‌توانند راهکار مناسبی برای رسیدن به سطح گرسنگی صفر باشند.

غلات را می‌توان در تمامی سبدهای غذایی و رژیم‌ها پیدا کرد. برنامه غذایی جهانی (WFP) اعلام کرده که یک سبد غذایی مناسب باید حاوی 60 گرم غلات، به همراه حبوبات، روغن‌ها، قند و نمک باشد.


غلات و بدنی سالم‌تر

سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین زده است که با مصرف غلات می‌توان از 80 درصد بیماری‌ها، سکته و دیابت نوع دوم و همچنین بیش از سه نوع سرطان جلوگیری کرد.

غلات همچنین می‌توانند به پایین آوردن کلسترول خون و گلوکز ان کمک کنند که این مساله یکی از فاکتورهای اصلی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت است. خوردن غلات به عنوان جایگزینی برای پروتئن‌های حیوانی می‌تواند به پایین آوردن مصرف چربی‌های اشباع شده و افزایش مصرف فیبرها کمک کند. با بالا بردن سطح آگاهی مردم در زمینه ارزش غذایی غلات می‌توان به آنها کمک کرد که رژیم که رژیم مناسبی را انتخاب کنند. در کشورهای درحال توسعه که بیشتر گرایش به استفاده از پروتین‌های گیاهی زیاد است، افزایش آگاهی‌ها در زمینه مواد تشکیل‌دهنده غلات می‌تواند به متعادل کردن سبدهای غذایی و رژیم‌ها کمک کند و به این صورت از بیماری‌های مختلف جلوگیری شود و سطح درآمدها نیز بالا رود.

اگرچه میزان کالری غلات پایین ولی تراکم کربوهیدرات‌ها و فیبرهای آنها بسیار بالا است. این مساله بدان معناست که هضم این ماده غذایی زمان‌بر است و احساس سیری به فرد می‌دهد. سوزاندن انرژی‌ای که درغلات موجود است دیر صورت می‌گیرد و محتوای آهن آن نیز سبب آزاد‌سازی اکسیژن در خون می‌شود که این مساله خود منجر به ایجاد انرژی بالا و سوخت و ساز بهتر می‌شود. فیبری که در غلات وجود دارد مستقیما توسط بدن جذب نمی‌شود، اما این فیبر سموم و کلسترول موجود در روده‌ها را دفع می‌کند. این مساله سبب افزایش کارکرد قلب و کاهش کلسترول خون می‌شود.


محیط زیست هم نفع می‌برد

به صورت تخمینی زمینی با 190میلیون هکتار غلات می‌تواند سبب آزادسازی پنج الی هفت میلیون تن نیتروژن در خاک شود. از آنجا که گیاهان غلات می‌تواند نیتروژن مورد نیازشان را وارد خاک کنند، نیاز آنها به کودهای شیمیایی آلی و شیمیایی به مراتب کمتر از سایر گیاهان است بنابراین می‌توان گفت که غلات نقشی نیز در کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌یی دارند. علاوه بر این غلات ویژگی‌ای دارند که می‌توان از آنها در غذای‌های خام نیز استفاده کرد بنابراین با اضافه کردن غلات به رژیم غذایی می‌توان از انتشار متان(گازی که به هنگام طبخ غذا از اجاق گاز حاصل می‌شود) نیز جلوگیری کرد.

غلات می‌توانند شرایط اقتصادی مناسبی را در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه ایجاد کنند. این مواد غذایی منبعی ارزان قیمت از پروتیین‌ها هستند که می‌توان آنها را جایگزین پروتیین‌های حیوانی کرد. از طرف دیگر این مواد را می‌توان در هر شرایطی به عمل آورد و آنها را به سادگی به سراسر جهان صادر کرد. غلات راهکار جهان آینده برای مبارزه با گرسنگی است اما به شرط اینکه بتواند به سبد غذایی تمام جمعیت جهان نفوذ کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر