مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران میگوید، مهمترین اولویت این مجموعه توسعه قطارهای حومهای، ساخت 700 کیلومتر خطوط حومهیی در کشور شامل تهران و اهواز است.
به گزارش ایرنا، محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه شهرهای تهران و اهواز اولویت ما در توسعه قطارهای حومهیی در کشور هستند، تاکید کرد: با توسعه خطوط ریلی مردم شاهد خدمات قطارهای حومهیی با فاصله زمانی هر 10 دقیقه خواهند بود.
وی افزود: براساس برنامهریزیهای انجام شده عملیات دو خطه کردن راهآهن اهواز به سمت بندر امام خمینی (ره) به پایان رسیده و عملیات دو خطه کردن راهآهن اهواز- اندیمشک در دست اجرا است و تا پایان سال جاری تکمیل میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت قطارهای حومهیی در اطراف تهران گفت: راهآهن تهران به سمت کرج، ورامین و گرمسار در حال چهارخطه شدن است و تمام این پروژهها تا پایان دولت یازدهم به بهرهبرداری میرسد و مردم میتوانند شاهد سرویسهای حومهیی با فاصله هر 10دقیقه برای جابهجایی مسافران حد فاصل حومه و مرکز شهر از صبح تا بعد از ظهر باشند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بهرهبرداری از این خطوط باعث افزایش سطح زندگی و رفاه مردم میشود، تصریح کرد: کلانشهرها از نظر شاخص کیفیت زندگی در سطح پایینی قرار دارند و دلیل اصلی آن آلودگی هوا، ترافیک و ساختار غلط شهرسازی و نمود اختلاف طبقاتی است. به گفته پورسیدآقایی، در این میان گسترش و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی میتواند موجب بهبود وضعیت زندگی عمومی همراه با آرامش و آسایش در نزدیکی شهرهای بزرگ شود. وزارت راه و شهرسازی این مساله را وظیفه خود میداند و تا پایان دولت این طرح را به بهرهبرداری خواهد رساند تا اطراف تهران را با خطوط ریلی حومهیی ضربدری به هم متصل کند.
به گزارش ایرنا، پیش از این رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته بود برای ورود بخش خصوصی و سرمایهگذاری در شبکه ریلی کشور به ویژه قطارهای حومهیی به مشوقهای قانونی نیاز داریم. محمدرضا رضایی گفته بود: وجود مشوقهای قانونی برای سرمایهگذاری در بخش ریلی سبب خواهد شد در این بخش به پیشرفتهای مهمی دست پیدا کنیم.