آزادراه تبریز-بازرگان بلاتکلیف در هزارتوی بروکراسی

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۲۹۱

احداث پروژه بزرگ و مهم آزادراه تبریز- بازرگان یکی از وعده‌های رییس‌جمهور در سفر به آذربایجان شرقی بود که به قول یکی از نمایندگان تبریز در مجلس «هنوز یک سانتی‌متر هم پیشرفت نکرده است».

اردیبهشت ماه سال ۹۴ بود که در سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی دستور احداث پروژه‌یی حیاتی برای توسعه شمال غرب کشور و احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم توسط رییس‌جمهور داده شد و پروژه آزادراه تبریز- مرند-بازرگان کلید خورد تا نخستین پروژه مشترک آزادراهی میان ایران و ترکیه در این محور ساخته شود.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم کلنگ زنی این پروژه طول آن را ۲۵۳ کیلومتر بیان کرد و گفت: آزادراه تبریز- بازرگان با همکاری سرمایه‌گذار خارجی و دولت احداث می‌شود.

برآورد اولیه طرح ۵۸۰۰میلیارد تومان است و قرار است این طرح در چهار فاز مختلف و از تبریز به صوفیان و از صوفیان به مرند و سپس به بازرگان اجرا شود. لازم به توضیح است که طبق وعده دولتمردان برآورد اولیه برای اتمام این طرح ۵ سال اعلام‌شده بود که باگذشت بیش از یک سال از این پروژه هنوز مقدمات احداث این پروژه انجام‌نشده است.

قرار بود شرکت ترکیه‌یی برگیز ۶۵درصد از این پروژه را انجام دهد و ۳۵درصد بقیه نیز توسط دولت احداث شود، ولی هم‌اکنون باگذشت بیش از یک سال از این کلنگ‌زنی هنوز مقدمات کار فراهم نشده و گویا شرکت ترکیه‌یی به خاطر برخی مشکلات و همچنین بروکراسی‌های اداری رایج در کشور ما از نهایی شدن قرارداد ساخت این آزادراه منصرف شده است.

نباید فراموش کرد که دولت ترکیه با احداث این پروژه دسترسی مطمئنی به خلیج‌فارس پیدا خواهد کرد، ولی متاسفانه کاغذبازی‌های اداری و روند طولانی صدور مجوزها و عقد قراردادها در کشور باعث شده است تا سرمایه‌گذاران ترک قرارداد ساخت این آزادراه را نهایی نکنند.

بر اساس مصوبه دولت، ساخت این آزادراه که از مهم‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور است باید حداکثر تا دی‌ماه ۹۴ آغاز می‌شد، ولی هنوز خبری از اجرای این طرح بزرگ که می‌تواند نقش بزرگی در رونق اقتصادی و توسعه کشور و شمال غرب داشته باشد، نیست.


وعده‌ای که محقق نشد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: وعده دولت برای احداث پروژه آزادراه تبریز- مرند- بازرگان محقق نشده است.

احمد علیرضا‌بیگی بابیان اینکه منتظر شروع احداث این پروژه هستیم، افزود: هنوز یک سانتی‌متر هم این پروژه پیشرفت نکرده است درحالی که قرار بود از دی‌ماه سال گذشته شروع شود. وی با اشاره به اهمیت احداث این آزادراه اظهار کرد: آزادراه تبریز-مرند-بازرگان یکی از مسیرهای احیاکننده جاده ابریشم است که بخشی از آزادراه تهران - بازرگان به شمار می‌رود و مسیر میان تهران و مرز بازرگان را کوتاه‌تر کرده است. علیرضا بیگی با تاکید بر اینکه احداث این طرح ملی می‌تواند باعث توسعه شمال غرب کشور شود، ادامه داد: منتظر شروع احداث این پروژه هستیم. باید دولت با کمک سرمایه‌گذار خارجی مقدمات اجرای این پروژه را فراهم کند و به وعده‌های خود در خصوص این طرح عمل کند.


آغاز احداث ۶۰ کیلومتر از آزادراه

تبریز - بازرگان

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با مهر از آغاز احداث ۶۰ کیلومتر از آزادراه تبریز - بازرگان با صرف اعتبار 6هزارمیلیارد ریالی خبر داد و گفت: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان یکی از طرح‌های اصلی حوزه راه کشور است که وزارت راه و شهرسازی تلاش زیادی برای آغاز این پروژه انجام می‌دهد. محمدصادق پور مهدی بابیان اینکه این پروژه بااتصال به مرز کشور ترکیه و پس‌ازآن کشورهای اروپایی، شبکه ترانزیتی شرق به غرب را تکمیل خواهد کرد، گفت: برای این پروژه سرمایه‌گذار خارجی جذب‌شده و وزارت راه و شهرسازی نیز ۶۰ کیلومتر از راه را با صرف اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی زیر پیمان برده است. وی سپس ادامه داد: محور تبریز-بازرگان از نظر ترافیک بین‌المللی در مسیر آسیا-اروپا قرارگرفته که ازنظر رشد ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی کالا اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد.

پورمهدی در خصوص اهداف این طرح نیز گفت: احداث بخشی از آزادراه سراسری کریدور بین‌المللی شرق - غرب و شبکه بزرگراهی آسیایی یکی از اصلی‌ترین اهداف این پروژه است.

وی بابیان اینکه این آزادراه مسیر بین تهران و مرز بازرگان را کوتاه می‌کند، ادامه داد: تکمیل شبکه ترانزیتی کشور و اتصال آن به مرز کشور ترکیه و کشورهای اروپایی دیگر هدف مهم این پروژه است. معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص کاهش زمان سفر بعد از احداث این پروژه نیز افزود: کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی از دیگر اهداف این پروژه است.


پروژه تعطیل نشده است

مجری پروژه احداث آزادراه تبریز- بازرگان نیز در خصوص شایعاتی که در خصوص تعطیلی این طرح وجود دارد گفت: پروژه احداث آزادراه تبریز- بازرگان تعطیل نشده است و منتظر نهایی شدن قرارداد با سرمایه‌گذار خارجی هستیم.

اروجعلی علیزاده بابیان اینکه این پروژه یکی از اصلی‌ترین طرح‌های وزارت راه است و هرگز تعطیل شدنی نیست، افزود: بااینکه مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در احداث این آزادراه نهایی نشده ولی همکاران ما به‌موازات طی مراحل نهایی شدن قرارداد در حال انجام امور پیش اجرایی هستند.

پروژه احداث آزادراه تبریز- بازرگان تعطیل نشده است و منتظر نهایی شدن قرارداد با سرمایه‌گذار خارجی هستیم.

وی با اشاره به اینکه تملک زمین موردنیاز برای احداث این آزادراه در مسیر تبریز- مرند اجرا می‌شود، ادامه داد: ۲هزارمیلیارد ریال از منابع این طرح از فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامین می‌شود و برای سال جاری نیز از محل بودجه سالانه ۲هزار و ۳۱۰میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص‌یافته است.

علیزاده همچنین ادامه داد: ساخت این آزادراه بر اساس اولویت‌های مسیر انجام می‌گیرد که اولویت اول احداث آزادراه شش خطه تبریز - صوفیان به طول ۳۷ کیلومتر است.

وی ادامه داد: اولویت دوم احداث آزادراه شش خطه صوفیان - مرند به طول ۲۶ کیلومتر و اولویت سوم احداث باند سوم خطه بازرگان - مرند به طول ۱۹۰ کیلومتر است.

علیزاده گفت: اولویت چهارم احداث باند سه خطه مرند - بازرگان به طول ۱۹۰ کیلومتر است که تلاش می‌کنیم روند اداری احداث این پروژه انجام شود و هرچه سریع‌تر شاهد تسریع عملیات اجرایی این آزادراه باشیم. محور تبریز-بازرگان ازنظر ترافیک بین‌المللی و موقعیتی که در شبکه شرقی - غربی (جاده ابریشم) و مسیر آسیا-اروپا و شبکه بزرگراهی آسیا دارد، از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است که امیدواریم احداث این پروژه با جدیت تمام آغاز شود و شاهد تحقق اصلی‌ترین وعده دولت یازدهم به مردم آذربایجان شرقی باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر