قدرت‌نمایی نظامی چین و امریکا روی آب

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۲۷۹

گروه جهان منوچهر فخرزاد

درحالی که ماجراجویی‌های هسته‌یی کره شمالی و مناقشه‌ها بر سر دریای جنوبی بالا گرفته، چین و امریکا در دریای جنوبی و اقیانوس آرام به قدرت‌نمایی نظامی دست زده‌اند. به گزارش رویترز، همزمان با پرواز دو فروند بمب‌افکن اتمی امریکا بر فراز کره جنوبی و حرکت ناو اتمی این کشور به سوی شبه جزیره کره، وزارت دفاع چین نیز اعلام کرده جنگنده‌هایش از طریق تنگه «باشی» راهی اقیانوس آرام غربی شده و در این منطقه مانور هوایی برگزار کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌ها، هدف دو فروند هواپیمای بمب‌افکن امریکایی از نوع B-1b Lancer که قادر به حمل بمب‌ اتمی هستند از پرواز بر فراز خاک کره جنوبی، ابراز همبستگی واشنگتن با سئول و آمادگی جهت دفاع از امنیت این کشور بوده است. رسانه‌های کره جنوبی گزارش داده‌اند که بمب‌افکن‌های امریکایی از پایگاه هوایی این کشور در جزیره گوام به پرواز درآمدند و با همراهی چند فروند جنگنده نیروی هوایی کره جنوبی و امریکا بر فراز پایگاه هوایی اوسان واقع در ٧٧کیلومتری جنوبی خط غیرنظامی حایل بین دو کره پرواز کردند.

در همین حال ارتش چین نیز سه‎شنبه اعلام کرده بمب‌افکن‌های «اچ 6» جنگنده‌های «سوخو 30» و هواپیماهای سوخت‌رسان در این رزمایش شرکت کرده‌اند. گفته شده این هواپیماها عملیات رزمایشی، تمرین سوخت‌رسانی در آسمان، جمع‌آوری اطلاعات، ردیابی هواپیماها و زیر نظر گرفتن فعالیت‌های دشمن فرضی را انجام دادند. ارتش چین تاکید کرده برخلاف انتقادها، اعزام این هواپیماها طبق قوانین بین‌المللی بوده و ناقض مقررات بین‌المللی دریایی و هوایی نیست. امریکا و ژاپن پیش‌تر از چین انتقاد کرده بودند که کشتی‌ها و جنگنده‌هایش را عمدتا به مناطقی خارج از قلمرو دریایی خود اعزام می‌کند.


اتهام‌پراکنی‌های متقابل

شبکه سی‌ان‌بی‌سی(CNBC) می‌نویسد، اختلافات چین و امریکا کم بود حالا باید متهم کردن‌های متقابل بر سر برنامه هسته‌یی کره شمالی را هم به آن اضافه کرد. البته این اختلافات پیش‌تر نیز وجود داشتند و بعد از پنجمین آزمایش هسته‌یی کره‌شمالی که از قضا موفقیت‌آمیز نیز بوده به‌ شدت بالا گرفته است. در شرایطی که ایالات متحده، چین را به کم‌کاری برای توقف جاه‌طلبی‌های هسته‌یی کره شمالی متهم می‌کند، پکن معتقد است که سیاست خارجی واشنگتن در شبه جزیره کره و جنوب شرق آسیا پیونگ‌یانگ را واداشته تا بیش از پیش به دامان هسته‌یی شدن پناه ببرد. هوا چون‌ینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفته است که اتهامات اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده مبنی بر اینکه چین مسوول تشدید فعالیت‌های هسته‌یی کره شمالی است بی‌مورد است. این مقام چینی گفته است:«واقعیت این است که مسوولیت این مساله کاملا متوجه ایالات متحده است چراکه مساله اصلی اختلاف میان ایالات متحده و کره شمالی است. بنابراین، این واشنگتن است که باید فکر کند چه سیاست‌هایی را در پیش گرفته که کار به اینجا رسیده است. این امریکاست که باید به دنبال یک راه‌حل موثر باشد. کاخ سفید باید مسوولیت اقدامات خود را بپذیرد.» اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا پیش‌تر گفته بود که «چین باید مسوولیت کم‌کاری‌های خود را بپذیرد. بسیار مهم است که چین از موقعیت جغرافیایی، تاریخی و نفوذ خود برای پاک کردن شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌یی استفاده کند.» هو جین‌پینگ، کارشناس موسسه تحقیقات روابط بین‌الملل معاصر می‌گوید که انجام چنین آزمایش سطح بالایی توسط کره شمالی در کوران رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، واکنش‌های گسترده‌یی را در فضای سیاسی این کشور به دنبال داشته است.

به گفته «هو» استراتژی صبوری دولت باراک اوباما در برابر کره‌ شمالی کاملا شکست خورده است. این کارشناس چینی می‌گوید که استراتژی توازن قوا در آسیا ـ پاسیفیک برای استقرار نیروهای نظامی خود در این منطقه و تشدید حمایت نظامی از ژاپن و کره جنوبی شمال شرق آسیا را در وضعیت عدم قطعیت قرار داده است. در این میان آزمایش هسته‌یی کره شمالی شرایط را بیش از پیش پیچیده کرده است. از ابتدای سال جاری، برنامه تسلیحات موشکی کره‌ شمالی شتاب بیشتری گرفته به خصوص باعث نگرانی کره جنوبی و ژاپن شده که از نظر دولت کره شمالی، متحدان اصلی ایالات متحده و دشمنان عمده آن کشور محسوب می‌شوند.

این دو کشور نگران آن هستند که کره شمالی بتواند به زودی تسلیحات اتمی قابل حمل توسط موشک بالیستیک تولید کند و با ساخت موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌یی، امکان حمله اتمی به این دو کشور را به دست آورد.


شکافی که باید پُر شود

روزنامه گاردین در مطلبی به قلم «اسکات سنیدر» با اشاره به تقابل بیش از پیش واشنگتن و پکن می‌نویسد که جاه‌طلبی‌های هسته‎یی کره شمالی جایی در شکاف میان چین و امریکا به حیات خود ادامه می‌دهد و این شکاف باید پر شود. در این مطلب آمده است: مسیر برنامه هسته‌یی کره شمالی در یک دهه گذشته تقریبا مشخص است از زمانی که نخستین آزمایش هسته‌یی خود را در سال 2006 انجام داد. اما گام‌های بعدی پیونگ‌یانگ به واسطه تشدید اختلافات چین و امریکا تندتر شده است. واشنگتن و پکن باید درباره برنامه هسته‌یی کره‌ شمالی با هم همسو باشند و برای در پیش گرفتن چنین رویکردی امریکا و چین باید از بی‌اعتمادی فزاینده‌یی که امروز میان دو طرف وجود دارد، بکاهند اما تنها راه کاهش این بی‌اعتمادی برقراری ثبات در شمال شرق آسیاست.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر