رخوت بازار، سیگنالی برای نزول بیشتر

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۲۶۸

گروه بورس

بازار بورس تهران روز گذشته رکورد کمترین‌ها را شکست و طی دادوستدهای روز گذشته، شاخص ارزش معاملات به رقم 112میلیارد تومان رسیده که ثبت این رقم پایین، در ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. علاوه بر این، ثبت رقم 316هزار میلیارد تومانی برای ارزش بازار و عدد 561میلیون سهمی برای حجم معاملات و تعداد 48هزار دفعه‌یی برای معاملات، نشان از کم رمقی بازار سرمایه داشته و خبر از روزهای تلخ‌تری تا پایان شهریور ماه می‌دهد.

به گزارش «تعادل» رگه‌های رکود و بی‌رونقی اقتصاد و صنایع ایران، به بازار بورس هم سرایت کرده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی ثبات اقتصاد کلان در برخی متغیرها مانند تورم، به بازار بورس هم آسیب زده است. با این حال با وجود تغییر سکانداری بازار بورس و اضافه شدن بخش‌های تعاونی به بازار سرمایه، شاخص‌ها همچنان از مقادیر رضایت‌بخش پایان سال 94 فاصله دارند. گویا شعارهای رییس جدید بازار سرمایه هم نتوانسته از التهاب روانی موجود در این بازار بکاهد و خریداران سهام را به آسودگی خاطر بیشتری به افزایش دادوستدها ترغیب کند. تنگناهای نقدینگی در بازار و از سوی دیگر انتظار خریداران سهام برای رونق بازار داخلی بیش از پیش بر شیب روند نزولی بازار بورس افزوده است. با این حال به نظر می‌رسد، تزریق 16هزار میلیارد تومان اعتبار به 7هزار و 500 بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی ضمن اینکه می‌تواند صنایع داخلی را به تکاپو وادار کند، سبب رونق نمادهای وابسته بورسی نیز خواهد شد.

بنابراین گزارش روز گذشته، شاخص آزاد شناور هم با سقوط 205واحدی به رقم 86هزار و 993واحد را برای خود رقم زد. شاخص‌های بازار اول و بازار دوم چندان روز گذشته را به خوبی سپری نکردند. شاخص بازار اول با کاهش 153.3واحدی به رقم 53هزارو 637واحد را تجربه کرد و از سوی دیگر بازار دوم با روند نزولی پرشیب‌تری با شیب کاهنده 356.3واحدی به 166هزار و 326 واحد رسید. در همین راستا نمادهای همراه، کگل، شبندر، شبنا و تاپیکو بیشترین تاثیر را در روند کاهنده شاخص کل بازار بورس داشته‌اند. از این رو به نظر می‌رسد پالایشی‌ها در کنار معدنی‌ها، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بازار بورس داشته‌اند. هدایت شاخص بورس روز گذشته تنها به نزول نمادهای پالایشی و معدنی خلاصه نشد بلکه گروه‌های فلزی نیز در این سراشیبی به کمک ریزش شاخص‌های بورس آمده‌اند.

در نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو دیروز بیش از ۱۰درصد خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و ۶۲ درصد از عرضه‌ها مربوط به سهامداران حقیقی می‌شد به‌طوری که ۹۱۳هزار و ۸۰۰ سهم توسط حقوقی‌ها خریداری و 3میلیون و ۴۰۲ هزار سهم توسط آنها عرضه شد. همچنین در نماد معاملاتی سایپا ۳۵ درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و بیش از ۸۲ درصد از عرضه‌ها مربوط به سهامداران حقیقی بود.

در پایان معاملات دیروز نمادهای معاملاتی شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران و شرکت ایران ارقام به دلیل آنچه ابهام در ارائه اطلاعات خوانده شد، متوقف شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی به علت تعدیل پیش‌بینی هر سهم متوقف شد. علاوه بر این نماد معاملاتی حق تقدم شرکت پتروشیمی شازند بابت عرضه بیش از ۴۰هزار عدد حق تقدم استفاده نشده با محدودیت هر دستور خرید حداکثر ۱۰۰هزار عدد بازگشایی شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان و حق تقدم شرکت تولید مواد اولیه داروپخش نیز بازگشایی شدند.


رفت و آمدهای امروز تالار شیشه‌ای

بر اساس پیام ناظر در جریان معاملات امروز، چند نماد معاملاتی به تابلوی معاملات بازگشتند و 3 نماد نیز متوقف شدند.

به گزارش «تعادل» و بر اساس ناظر بازار، نماد معاملاتی حق تقدم شرکت پتروشیمی شازند جهت عرضه 40میلیون و 2هزار و 845 عدد حق تقدم استفاده نشده با محدودیت هر دستور خرید (حداکثر 100هزار عدد، بدون محدودیت نوسان قیمت) آماده انجام معامله شدند.

تنها کارگزار معرف (ناظر) حق تقدم استفاده نشده مجاز به فروش است و خریداران، حق فروش حق تقدم استفاده نشده را نخواهند داشت. (قابلیت معامله مجدد را ندارد) همچنین کارگزار خریدار موظف به پرداخت وجه پذیره‌نویسی حق تقدم خریداری شده است، لذا کارگزاران نسبت به این موضوع دقت کنند. همچنین نماد معاملاتی شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریورماه 1396 و حق تقدم شرکت تولید مواداولیه داروپخش با توجه به اعلام دوره پذیره‌نویسی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی به تابلوی معاملات بازگشتند. در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت ایران ارقام و شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات، متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد.


چگونگی دادوستد فرابورس

نقل و انتقال 232میلیون و 790هزار ورقه بهادار در بازارهای فرابورس ایران ماحصل معاملات دیروز این رکن بازار سرمایه بود.

به گزارش «تعادل» در معاملات دیروز، معامله‌گران شاهد جابه‌جایی بیش از 232میلیون ورقه بهادار در 20هزار و 994 دفعه در بازارهای فرابورس بودند که ارزش آن بالغ بر یک‌هزار و 27میلیارد ریال بودند. نماد معاملاتی شرکت شهرسازی و باغسازی باغمیشه دیروز بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام را در میان بازارهای اول، دوم و پایه با دادوستد بیش از 41 میلیون سهم به ارزش 82میلیارد و 660میلیون ریال به خود اختصاص داد و در این سه بازار در مجموع 157میلیون سهم به ارزش 390میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت.

در عین حال در بازار مبادلات سهام فرابورس در حالی نمادهای «قشیر»، «سدبیر»، «زنگان» و «بالاس» با بیشترین رشد قیمتی روبه‌رو شدند که نمادهای «شتوکا»، «شراز»، «هرمز» و «حسینا» بالاترین افت قیمت را تجربه کردند. همچنین نماد شرکت‌های آتیه داده‌پرداز، دامداری تلیسه نمونه و مدیریت انرژی امید تابان هور نیز جزو نمادهای پرببینده معاملات دیروز در این بازار قرار گرفتند.

در جریان معاملات روز گذشته، البته شاهد توقف یک نماد در بازار سهام نیز بودیم. نماد معاملاتی شرکت بیمه سامان (بساما1)، دیروز پس از پایان معاملات برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در تاریخ 25 شهریورماه متوقف شد. از سوی دیگر شاخص کل فرابورس نیز افت 10.2 واحدی را در جریان بازار تجربه کرد و با عقب‌گرد به یک کانال پایین‌تر، در نزدیکی ارتفاع 797 واحدی ایستاد. دو نماد «مارون» و «هرمز» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس تا سقف حداکثر 5.76 واحد گذاشتند، در مقابل اما نمادهای «ارفع»، «وکوثر» و «اتکام» اندکی تاثیر مثبت بر شاخص داشته و از ریزش بیشتر آن جلوگیری کردند.

دیروز ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز به نزدیکی رقم 469میلیارد ریال رسید که با دادوستد 474هزار و 796 ورقه بهادار در 486 دفعه مبادلاتی حاصل شد. در این بازار اوراق رهنی بانک مسکن، بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص داد به‌طوری که 300هزار و 50 ورقه به ارزش 300میلیارد و 50 میلیون ریال در نماد «رهن9704» مورد معامله قرار گرفت. در این بازار نمادهای معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مراز11) پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق و نماد معاملاتی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم در نماد صایتل1 پس از پرداخت اجاره‌بهای ماهانه اوراق بازگشایی شدند.

در سمت مقابل اما نمادهای معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، اوراق مشارکت شرکت لیزینگ رایان سایپا، اوراق اجاره دولت جمهوری اسلامی ایران، اوراق مشارکت شهرداری دزفول، شهرداری شیراز و شهرداری مشهد در پایان معاملات دیروز متوقف شدند.


عرضه‌های بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه شاهد عرضه 67هزار و 174تن مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی اروند، امیرکبیر، ایلام، آبادان، آریاساسول، بندرامام، پلی‌نار، تبریز، تخت جمشید، تندگویان، جم، رجال، شازند، غدیر، قائدبصیر، لاله، لرستان، مارون، مهاباد، مهر، پلی‌پروپیلن جم و پلیمر کرمانشاه بود.

در این روز 46هزار و 300تن انواع قیر، 10هزار تن لوب‌کات و 20هزار تن وکیوم باتوم نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. این گزارش حاکی است، 20هزار و 50تن عایق رطوبتی، قیر، وکیوم باتوم و لوب‌کات در تالار صادراتی عرضه شد.

همچنین تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در این روز عرضه یک هزار و 500 تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو و 15 کیلوگرم شمش طلای معدن موته را تجربه کرد. علاوه بر این 113هزار و 65تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 6هزار تن ذرت دانه‌یی، 100 تن روغن خام سویا، 4هزار و 700 تن شکر سفید، 4 هزار تن کنجاله سویا، 500تن گندم خوراکی، یک هزار و 500 تن گندم دوروم و 2هزار و 400 تن مرغ منجمد نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر