15 درصد هزینه تجارت بین‌المللی در جیب کاسبان تحریم

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۲۶۵

گروه بانک و بیمه|

رییس بانک مرکزی با اشاره به اینکه درآمد کاسبان تحریم 15‌درصد هزینه تجارت بین‌المللی و خارجی کشور بود، گفت: تسویه حساب در رابطه با مبادلات تجاری کشور از بازار سیاه پرهزینه و پرخطر به سمت نظام بانکی از دستاوردهای دولت یازدهم است.

به گزارش «تعادل» ولی‌الله سیف دیروز در ستاد اقتصاد مقاومتی در محل سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کرمان اظهار کرد: ظرفیت اقتصاد یک منطقه با قابلیت پیش‌بینی اقتصاد ارتباط مستقیم دارد. وی بیان کرد: در سال‌های 91 و 92 و اوایل سال 93 شاهد نرخ‌های متفاوت ارز بودیم و نمی‌توانستیم بفهمیم چه خبر است و در این شرایط عده‌یی از سرمایه‌گذاران در لاک خود فرو می‌روند و عده‌یی هم به سمت کسب درآمدهای بادآورده حرکت می‌کنند که هیچ زایندگی و ارزش‌افزوده‌یی برای اقتصاد به وجود نمی‌آید. رییس بانک مرکزی ادامه داد: آرامش در اقتصاد کشور وجود دارد و فضا را برای فکر کردن به آینده کشور و استان باز کرده است. سیف عنوان کرد: آرامش خوبی در استان کرمان وجود دارد و پروژه‌های مناسبی در دست اقدام است که از استاندار کرمان قدردانی می‌کنم.


ایجاد آرامش اقتصادی دستاورد دولت یازدهم

سیف با اشاره به آرامشی که در اقتصاد کشور در دولت تدبیر و امید و پس از برجام ایجاد شده است، تصریح کرد: این آرامش، فضا را برای کشور و استان باز کرده است تا تصمیم‌گیری‌ها در این فضا بسیار آسان باشد اما در فضای گذشته این کار عملیاتی نبود و عظمت برجام و تلاش دولت در صحنه بین‌المللی نباید موجب فراموشی این دستاورد شود.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم عنوان کرد: مردم نباید تحولات اقتصادی و عظمت برجام در صحنه بین‌المللی را فراموش کنند؛ به طوری‌ که برجام فضایی را برای ایران ایجاد کرده که سبب شده ایران بتواند به تدریج در صحنه بین‌المللی ورود پیدا کند و همین امر موجب دو برابر شدن صادرات نفت، باز شدن نظام بانکی و... شود. ضمن اینکه معادلات تجاری کشور زمانی به گونه‌یی بود که هزینه کاسبان تحریم از تجارت بین‌المللی و خارجی کشور ۱۵‌درصد بوده، امروز به صورت مستقیم با شرکت‌های خارجی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آرامش، تعادل اقتصادی و آثار مثبت آن از دیگر اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید و برجام بوده است، بیان کرد: این آرامش و تعادل باعث شده است که در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برداشته و نظام بانکی نیز در این فضا باید به رسالت خود بپردازد.

سیف اضافه کرد: دو برابر شدن حجم صادرات نفت، آغاز رشد اقتصادی و باز شدن ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی کشور از دستاوردهای دولت یازدهم در بخش ایجاد آرامش اقتصادی بود.

وی تاکید کرد: تسویه حساب در رابطه با مبادلات تجاری کشور از بازار سیاه پرهزینه و پرخطر به سمت نظام بانکی از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در بحث ایجاد آرامش اقتصادی است درحالی که هزینه کاسبان تحریم 15‌درصد هزینه تجارت بین‌المللی و خارجی کشور بود.

رییس کل بانک مرکزی ابراز کرد: دستاورد ناشی از آرامش اقتصادی و تعادل و جلوگیری از نوسانات ارزهای خارجی در کشور ما آثار مثبت خود را داشته و فضا را برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی باز کرده است. سیف اضافه کرد: نظام بانکی بعد از انقلاب اسلامی همواره مورد تقاضا بوده اما از این ابزار توسعه و ساماندهی اقتصادی در گذشته به خوبی استفاده نشده است و انباشتی از مشکلات را نظام بانکی با خودش به همراه دارد.


45‌ درصد دارایی‌های بانکی غیرقابل استفاده است

وی از دارایی‌های منجمد غیرقابل استفاده به عنوان یکی از مشکلات نظام بانکی نام برد و متذکر شد: 45‌درصد دارایی‌های نظام بانکی در انجام وظیفه اصلی این نظام غیرقابل استفاده است. تعداد شعب برای هر بانک مشخص است و کمتر یا بیشتر از آن باعث مشکل برای بانک می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یکی از موارد غیرضروری را طلب سرشار نظام بانکی از دولت دانست و اذعان کرد: یک‌سوم از ۴۵‌درصد دارایی غیرقابل استفاده نظام بانک، مطالبات بانک‌ها از دولت است و ۱۳تا ۱۴‌درصد طلب مردم است که این رقم در ابتدای دولت یازدهم حدود ۱۵‌درصد بود و قابل ذکر است که این میزان در کشورهای دیگر دو تا سه ‌درصد است.

سیف ابراز کرد: طلب بانک‌ها از مردم حدود 13تا 14‌درصد است که این رقم در ابتدای کار دولت یازدهم حدود 15‌درصد بود.

وی ادامه داد: اجرای طرح تحول بانکی حرکتی به سمت برگرداندن ظرفیت بانک‌ها به جایگاه خود و توانمندسازی است. رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی بیان کرد: حمایت و در مسیر قرار دادن تسهیلات نظام بانکی برای تحقق اهداف اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و اصلاح نظام بانکی را در دستور کار داریم. سیف بیان کرد: مشکلات نظام بانکی شامل مشکلات ترازنامه‌یی و مشکلات سوددهی و زیان‌دهی است. سیف با بیان این مطلب که مشکلات نظام بانکی شامل دو بخش، مشکلات ترازنامه‌یی و مشکلات سوددهی و زیان‌دهی است، اظهار کرد: ۴۱۷هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی طی سال گذشته اعطا کرده است که ۵۰‌ درصد آن تسهیلات تمدید شده بود. سیف با تاکید بر جلوگیری از هدررفت منابع آب عنوان کرد: بانک مرکزی در دولت یازدهم برای جلوگیری از هدررفتن تسهیلات بانکی در فعالیت‌های بدون بازده اقتصادی گام برمی‌دارد. وی گفت: نظام بانکی باید در مسیر حمایت از ایده‌های جدید در استان کرمان حرکت و عمل کند و پیش‌بینی ما این است که 460هزار میلیارد تومان تسهیلات نظام بانکی کشور در سال جاری باشد. رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اضافه کرد: مقاوم کردن اقتصاد در برابر تکانه‌های خارج کشور از مهم‌ترین اهداف اقتصاد مقاومتی است.


افزایش 30 درصدی معاملات مسکن در تهران

وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف اقتصاد مقاومتی، مقاوم کردن اقتصاد در برابر تکانه‌های خارج کشور است، ابراز کرد: بخش مسکن پیشگام اقتصاد کشور است و در سال جاری رشد معاملات مسکن به تدریج آغاز شده که آمار تعداد معاملات صورت گرفته،

مهر صحت بر این ادعاست و از نظر قیمت هر متر مربع ۷/۶‌ درصد در تهران افزایش داشته است. بخش مسکن پیشران اقتصاد کشور است و در سال جاری رشد مسکن آغاز شده و افزایش 30درصدی معاملات مسکن در تهران را شاهد هستیم. وی ادامه داد: وابستگی بودجه به نفت بین 30تا 35‌درصد است و بخشی از منابع اصلی کشور از طریق صادرات کالای غیرنفتی تامین می‌شود. وی ادامه داد: ظرفیت تولید در اقتصاد ارتباط مستقیم با پیش‌بینی چند سال آینده و اینکه در آینده چه اتفاقی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد؛ دارد و این پیش‌بینی هر آنچه بلندمدت‌تر باشد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ایجاد خواهد کرد و برعکس.

سیف ادامه داد: نظام بانکی در اوایل انقلاب مورد تقاضا بود و از این ابزار توسعه و ساماندهی اقتصادی در گذشته خوب استفاده نشد و انباشتی از مشکلات نظام بانکی در کوله‌بار خود دارد.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح نظام بانکی، حرکتی به سمت برگرداندن ظرفیت بانک‌ها به جایگاه خود و توانمندسازی آنها بود، عنوان کرد: در مسیر قرار دادن تسهیلات نظام بانکی برای تحقق اهداف اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و اصلاح نظام بانکی و حمایت آن را در دستور کار داریم.


بهینه‌سازی آب

وی با اشاره به تخصیص اعتبار برای بهینه‌سازی منابع آب و جلوگیری از هدررفت آن تصریح کرد: بانک مرکزی در دولت یازدهم برای جلوگیری از هدررفتن تسهیلات بانکی در فعالیت‌های بدون بازده اقتصادی گام برمی‌دارد زیرا معتقدیم اگر سرمایه‌گذاری صحیح انجام شود باعث خلق ثروت می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر